پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۶۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی می‌گوید: «آمار ابتلا به ویروس HPV در ایران در حال افزایش است. ابتلا به پاپیلومای انسانی به صورت خزنده سیر صعودی دارد. ایران توزیع واکسن گارداسیل که واکسن خوبی برای مقابله با پاپیلومای انسانی است را به خوبی پوشش نداد. نباید اجازه دهند مانند کرونا در کشور شیوع پیدا کند بعد تصمیم به واکسیناسیون بگیرند.»
شعار سال: قرار بود واکسن HPV به واکسیناسیون ملی اضافه شود، اما مردم برای واکسینه شدن باید پول پرداخت کنند. از یک میلیون و صد هزار تومان برای نوع ایرانی آن تا حدود پنج میلیون برای نوع خارجی آن. در همین حال معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی می‌گوید آمار ابتلا به ویروس HPV در ایران در حال افزایش است.

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی از بیماری‌های رایج در روابط جنسی است. این ویروس عامل زگیل‌های پوستی و تناسلی و چندین نوع سرطان از جمله سرطان‌های دهانه رحم، آلت تناسلی مردان، سرطان مقعد است.

دریافت واکسن HPV و استفاده از صحیح از کاندوم می‌تواند از ابتلا به پاپیلومای انسانی جلوگیری کند. واکسینه شدن مهم‌ترین راه پیشگیری است. اما دسترسی نداشتن به واکسن HPV و البته قیمت آن شرایط را برای واکسیناسیون دشوار می‌کند.

فروش واکسن HPV حدود ۵ میلیون تومان
برای ایمن شدن در برابر پاپیلومای انسانی باید سه دز واکسن دریافت کرد. واکسن خارجی HPV که با نام «گارداسیل» فروخته می‌شود به راحتی پیدا نمی‌شود. اگر هم پیدا شود هر دز آن یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان به فروش می‌رود. به عبارتی برای سه دز واکسن خارجی باید چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

مهدی نوروزی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی در این مورد می‌گوید: «ایران توزیع واکسن گارداسیل که واکسن خوبی برای مقابله با پاپیلومای انسانی است را به خوبی پوشش نداد. نباید اجازه دهند مانند کرونا در کشور شیوع پیدا کند بعد تصمیم به واکسیناسیون بگیرند. توزیع واکسن و قیمت آن در کنترل این بیماری مهم است.»

واردات محدود واکسن خارجی و فروش واکسن ایرانی!
واردات نوع خارجی این واکسن با محدودیت انجام می‌شود. از سوی دیگر واکسن ایرانی HPV هم هر دز به قیمت ۳۸۰ هزار تومان است. ماجرایی مانند واکسن کرونا که واردات نوع خارجی آن محدود بود و روی تولید داخلی واکسن تاکید می‌شد.

واکسن گارداسیل چهار ظرفیتی است و در مقابل تیپ‌های مهم ۱۶ و ۱۸ و ۶ و ۱۱ ایمنی ایجاد می‌کند. این در حالی است که واکسن ایرانی دو ظرفیتی است و علیه تیپ‌های ۱۶ و ۱۸ ایمنی ایجاد می‌کند.

افزایش ابتلا به ویروس HPV در ایران
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی درباره اهمیت مقابله با ویروس HPV می‌گوید: «آمار ابتلا به ویروس HPV در ایران در حال افزایش است. ابتلا به پاپیلومای انسانی به صورت خزنده سیر صعودی دارد. باید ریشه‌کنی این ویروس در ایران در اولویت قرار بگیرد.»

نوروزی ادامه می‌دهد: «همه متخصصان بر این باورند که ویروس HPV از آن دست ویروس‌هایی است که می‌تواند در ایران و در دنیا شیوع کند. اکنون هم تقریبا این اتفاق افتاده است.»

طلاق به دلیل ابتلا به HPV
دانشیار گروه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: «در حال حاضر طلاق‌ها و جدایی‌هایی در جامعه داریم که به دلیل بیماری پاپیلومای انسانی صورت می‌گیرد. برخی از جوانان که از این بیماری آگاه هستند برای تشخیص HPV آزمایش می‌دهند و قبل از ازدواج ارتباط به جدایی می‌انجامد.»

او با مقایسه این بیماری با ویروس HPV می‌گوید: «ویروس HIV مانند همین ویروس بود. جریان سنگینی را گذراند، اما مردم کم کم به آن آگاه شدند.»

نوروزی با اشاره به اینکه ویروس HPV هم مانند کرونا قابلیت همه‌گیری دارد، می‌گوید: «راه انتقال این ویروس، چون از طریق ارتباط جنسی است که با آگاهی می‌توان از انتشار آن جلوگیری کرد. راه سختی نیست فقط باید در این مورد به مردم اطلاع‌رسانی شود.»

ریشه‌کنی ویروس HPV باید در اولویت قرار گیرد
او ادامه می‌دهد: «وقتی آمار‌های این بیماری در حال افزایش است، مشخص می‌شود که آگاهی در این مورد وجود ندارد. بسیاری از کسانی که برای این بیماری مراجعه می‌کنند اصلا اطلاعی از راه انتقال آن ندارند.»

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی می‌گوید: «وقتی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید بعد از فلج اطفال، ریشه‌کنی ویروس HPV را در نظر داریم، نشان از اهمیت این موضوع می‌دهد. البته به دلیل همه‌گیری کرونا این برنامه روی زمین ماند. باید زودتر پیشگیری و واکسیناسیون را برای این بیماری در برنامه قرار دهیم.»

نوروزی درباره سویه‌های شناسایی شده از این ویروس می‌گوید: «این ویروس سویه‌های مختلفی دارد. برخی از سویه‌های آن چندان خطرناک نیست. نکته مهم این است که واکسن‌های ساخته‌شده بر علیه همه تیپ‌های ویروس HPV نیست. ممکن است در سال‌های آینده سویه‌های جدیدی از این ویروس منتشر شود. در حال حاضر راه انتقال از طریق دست هم مطرح است و سطوح آلوده به این ویروس هم جز راه‌های انتقال آن است.»

روز گذشته نیز آنژیلا عطایی، مدیر عامل کلینیک پاپیلوما بیمارستان لولاگر گفته بود: «جمعیتی که برای تشخیص و درمان پاپیلومای انسانی به آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی مرتبط مراجعه می‌کنند زیاد و رو به افزایش است. البته اغلب مطالعات انجام شده شیوع این بیماری را در جامعه نشان نمی‌دهد.»

پیش از این رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت وقت گفته بود امیدواریم واکسن HPV در سال آینده (۹۹) به واکسیناسیون ملی اضافه شود. (وبدا)، اما هنوز خبری از واکسیناسیون گسترده علیه این ویروس نشده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: .... ، www.tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
0
0
هر موقع همه گیر شد تازه واکسیناسیونش شروع میشه اونهم با قیمت بالا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
0
0
پول داشته باشی همه چی حل میشه، میتونی واکسن خارجی بزنی و ایمنی بیشتری داشته باشه بدنت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین