پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۴۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۰
معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شورایی ملی و مربوط به تحقیقات و فناوری کل کشور است، گفت: قطعاً وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این حوزه ظرفیت بالایی دارد و دانشگاه‌ها باید همکاری با این حوزه را افزایش دهند.

شعار سال:به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در سال جاری همه اتفاقات به ضرر پژوهش بوده و در بسیاری از دانشگاه‌ها در حوزه گرنت، جوایز مقالات، تعمیرات و تجهیزات حتی یک ریال هم متاسفانه هزینه نشده است.
 
وی در خصوص پیگیری در مورد بودجه بیان داشت: امید است با اتفاقاتی که در این دوماه می‌افتد و با پیگیری‌های مداوم وزیر محترم علوم و همکاری سازمان برنامه و بودجه، شاهد افزایش بودجه شویم و دانشگاه‌ها بتوانند سهمی از بودجه پژوهش را دریافت کنند.
 
معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص بودجه سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: ۲ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها و تعمیرات به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی اختصاص داده شده که امید است در سال آینده راهگشا باشد.
 
وی همچنین گفت: بحث صندوق توسعه ملی را برای اخذ مجوزهای ارزی به تجهیزات پیگیری کرده‌ایم و امیدواریم این امر نیز محقق شود.
دکتر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شورایی ملی است و مربوط به تحقیقات و فناوری کل کشور می‌باشد ولی قطعاً وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این حوزه ظرفیت بالایی دارد لذا تقاضا دارم دانشگاه‌ها همکاری با این حوزه را افزایش دهند.
 
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود در خصوص تخصیص اسفندماه اظهار داشت: ردیف بودجه وزارتخانه تااکنون ۷۵ درصد احصا شده که امیدواریم تا پایان سال این ردیف را تا ۱۱۰ درصد دریافت کنیم تا بتوانیم مشکلات دانشگاه‌ها را به صورت موردی به خصوص در تعمیر و تجهیز رفع کنیم.
 
دکتر سالار آملی:
 
تاکید بر ایجاد منابع پایدار برای دانشگاه‌ها
 
دکتر حسین سالار آملی، رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم در این نشست گفت برای رهایی از مشکلات مالی، باید دانشگاه‌ها منابع پایدار تامین مالی داشته باشند.
 
وی با بیان تفاوت میان ثروت و سرمایه گفت: سرمایه نوعی از منابع است که به مرور زمان ارزش افزوده ایجاد می‌کند و خود نیز از بین نمی رود برای مثال اگر دولت بخشی از سهام پالایشگاه‌ها را به دانشگاه‌ها بدهد سود سالانه آنها برای دانشگاه‌ها یک سرمایه است.
 
معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه روسای دانشگاه‌ها باید برای افزایش سرمایه دانشگاه‌ها تلاش کنند و میزان تکیه بر بودجه دولت را کاهش دهند گفت: در کشورهای خارجی میزان ایجاد درآمد اختصاصی در رتبه‌بندی عملکرد روسای دانشگاه‌ها نقش مهمی دارد.
 
درخواست رییس سازمان سنجش آموزش کشور از مسئولان سازمان برنامه و بودجه برای افزایش بودجه جاری این سازمان
 
دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست از مسئولان سازمان برنامه و بودجه خواست تا نسبت به افزایش اعتبارات جاری سازمان سنجش اهتمام ویژه داشته باشد.
 
وی افزود: در چند سال گذشته بودجه جاری سازمان سنجش حذف و با بودجه درآمد اختصاصی از محل برگزاری آزمون‌ها تلفیق شده است در حالی که هزینه برگزاری آزمون‌ها بسیار بالاست و بودجه جاری سازمان از این محل دچار مشکل و آسیب است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال آینده تعداد پاسخنامه دفترچه‌های آزمون‌های دانشگاهی را بیشتر خواهیم کرد تا امنیت این آزمون‌ها تقویت شود که در این راستا نیز با توجه به افزایش هزینه‌ها نیاز به حمایت مالی ویژه داریم.
 
رؤسای دانشگاه‌های کشور به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند
 
- برقراری عدالت در تخصیص بودجه؛ به طوریکه دانشگاه‌های کمتر برخوردار شهرستان‌ها نیز مورد توجه باشند.
- برطرف کردن مشکلات نیروهای شرکتی که بعضاً در دریافت حقوق و مزایا دچار مشکل هستند.
- در بحث خوابگاه‌ها نیازمند بودجه‌ای برای نوسازی و تجهیز خوابگاه‌ها به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم و همچنین بعد از همه‌گیری بیماری کرونا و ضرر و ورشکستگی خوابگاه‌های خودگردان، از نظر کمی هم دچار مشکل شدیم و این نیاز هم باید مرتفع شود.
- در نظر گرفتن بیمه‌ای برای دانشجویان که اگر در محیط دانشگاه درگیر بیماری شدند با استفاده از این بیمه بار حقوقی برای دانشگاه به وجود نیاید.
- با توجه به اینکه دانشگاه‌های در حال توسعه مشکلات متفاوتی با دانشگاه‌های بزرگتر و جامع دارند باید در کمک به این دانشگاه‌ها تفاوت‌ها در نظر گرفته شود.
- در موضوع حضوری شدن دانشگاه‌ها اول باید زیرساخت‌ها را در نظر بگیریم؛ بحث تجهیز اماکن ورزشی، آزمایشگاه‌ها، استانداردسازی فضای فیزیکی کلاس درس با شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی، بحث تغذیه و ایاب و ذهاب، باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.
- در بحث امتحانات غیر حضوری دانشگاه‌ها باید از سوی وزارت علوم شیوه نامه‌ای برای دانشگاه‌ها ارسال شود تا نحوه ارزشیابی و سایر مواردی که در صحت امتحانات تاثیرگذارند رعایت شود.
 
- در تخصیص اعتبارات سال جاری مساعدت شود.
- حق پژوهش، گرنت ها، حق التدریس استادان و پاداش پایان خدمت بازنشستگان پرداخت شود.
- وزارت علوم تحقیقات و فناوری تمام تلاش خود را در جهت اداره بهتر دانشگاه‌ها انجام می‌دهد. تردیدی نداریم که درآمدهای دولت نیز کاهش یافته و همراهی با دولت امری الزامی است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری وزارت علوم تحقیقات و فناوری  ، تاریخ انتشار: 18   اسفند 1400، کدخبر:67537 ،www.msrt.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین