پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
گفته می‌شود میزان دستمزد مباشر خرید میوه شب عید برای اتحادیه تعاونی روستایی در مجموع ۱۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم در زمینه هزینه خرید و توزیع عمده این محصولات در نظر گرفته شده است که با احتساب ۴۵ هزار تن میوه خریداری شده، رقمی کارمزدی چند ده میلیارد تومانی حاصل می‌شود. همچنین عدم ثبت این قرارداد در سامانه سامانه ستاد ایران و عدم صدور مجوز بازرسی برای شرکت کنترل کیفیت، از دیگر انتقادات مطرح شده می‌باشد.
شعار سال: در سال‌های گذشته، از بین رفتن میوه‌ها به دلیل نگهداری در شرایط نامناسب و عدم خرید مستقیم این محصولات از باغداران، بالا بودن قیمت خرید سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید باعث شد تا انتقاداتی نسبت به عملکرد سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور وارد شود.

اگر چه عملکرد تعاون روستایی کشور در سال‌های گذشته در رسانه‌ها طرح می‌شد، اما در سالجاری این اتهامات قابل توجه و از جنس دیگری بود که پای دستگاه‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی را به این پرونده، باز کرد.

علیرغم رد اتهامات وارده در رسانه‌ها از سوی اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در این ارتباط اظهار داشت: «مشخص شد که ایراد‌هایی در زمینه ذخیره میوه شب عید اعم از تخلف در نحوه جمع آوری، خرید و انبارداری با تنظیم قرارداد‌های صوری از واسطه‌ها انجام شده که تخلف است.» وی افزود: «مجلس با هیچ کس عقد اخوت و تعارف ندارد و تخلفات را به دستگاه قضایی اعلام خواهد کرد.»

ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز خبر داد: «سازمان بازرسی کل کشور قبل از وصول این تقاضای وزیر جهاد کشاورزی، تحقیقات خود را در خصوص میوه تنظیم بازار شب عید آغاز کرده بود.»

خداییان گفت: «طی بررسی‌ها و تحقیقات جامعی که صورت گرفت، مشخص شد که این میوه‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت بازار خریداری شده‌اند.»

وی افزود: «متاسفانه این میوه‌ها در دی ماه و از واسطه‌ها خریداری شدند و همین بی‌توجهی‌ها منجر به گرانی این خرید شد.»

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که «مجموع خرید اخیر میوه‌ها از سوی سازمان تعاون روستایی قریب به ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است»، گفت: «تا کنون ۲۷۰ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «سهل انگاری و بی‌توجهی در این موضوع مشهود و مشخص است و در این خصوص که عمد یا تبانی در این قضیه وجود داشته یا خیر، باید ضابطین ورود کنند و نیاز به بررسی‌های قضایی بیشتری وجود دارد.»

گفته می‌شود میزان دستمزد مباشر خرید میوه شب عید برای اتحادیه تعاونی روستایی در مجموع ۱۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم در زمینه هزینه خرید و توزیع عمده این محصولات در نظر گرفته شده است که با احتساب ۴۵ هزار تن میوه خریداری شده، رقمی کارمزدی چند ده میلیارد تومانی حاصل می‌شود.

همچنین عدم ثبت این قرارداد در سامانه سامانه ستاد ایران و عدم صدور مجوز بازرسی برای شرکت کنترل کیفیت، از دیگر انتقادات مطرح شده می‌باشد.

اگر چه وزیر جهاد کشاورزی با زرد عنوان کردن رسانه‌های تلاش کرد تا افکار عمومی را متقاعد کند، اما وزارت جهاد کشاورزی پس از ضربه سنگینِ حیثیتی که از سوی رسانه‌ها به عملکرد سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور وارد شد، نزد جامعه کشاورزی خیلی زود به حاشیه شک و شبهه رانده شد.

سطح اجتماعی وزارت جهاد کشاورزی با وارد کردن ضربه کاری به پاشنه آشیل آن یعنی تعاون روستایی دراثر بی توجهی ناشی از بی تجربگی و عدم شناخت محیط‌های درونی و بیرونی با گزینش مدیرانِ کم تجربه واحساسی، در افکار عمومی بسیار تنزل پیدا کرد.

به نظر می‌رسد اکنون وزیر جهاد کشاورزی حمایت اولیه دولت و مجلس را از دست داده و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی دستخوش فروپاشی مدیریتی قرار گرفته است.

اکنون افکار عمومی منتظر ورود و اعلام نتیجه بررسی دستگاه‌های نظارتی در خصوص اتهامات و اظهار نظر‌های ضد و نقیضی درباره خرید میوه شب عید توسط سازمان تعاون روستایی هستند. حالا که گام‌های اولیه دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از توسعه سرمایه گذاری کشاورزی در اثر ناتوانی برخی مدیرانِ عالی منتصب در دستگاه‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی خیلی زود رنگ باخت و آرزو‌های دیرینه اصلاحات و توسعه بخش کشاورزی نزد تولید کنندگان محصولات داخلی برباد رفته، این انتظار وجود دارد اقداماتِ اثرگذار و برنامه ریزی استراتژیک برای توسعه کشاورزی پایدار جایگزین حرف و حدیث‌های تکراری و وعده وعید‌های غیرواقعی تبلیغاتی شود.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی اسرار امروز، تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۹۲۵، www.asraremrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین