پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۲۹۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
یکی از سوالات همیشگی درباره طلاب و روحانیون، موضوع سربازی رفتن این قشر است که در ادامه مطلب به آن پاسخ داده خواهد شد. این تصور به اشتباه در بین عموم جا افتاده که طلاب سربازی نمی روند. این در حالی است که در عمل، طلاب سربازی دارند و منتها سربازی طلاب تفاوت هایی با دیگر سربازی ها دارد.اختیار سربازی طلاب از طرف ستاد کل به مرکز مدیریت حوزه های علمیه واگذار شده است. یعنی این مرکز تشخیص می دهد که یک طلبه تا چه زمانی از معافیت تحصیلی برخوردار باشد. با توجه به اینکه تحصیلات در حوزه های علمیه همچون دانشگاه ها نیست که سقف داشته باشد، یک طلبه می تواند درس اش را هر قدر بخواهد طول بدهد به شرط اینکه مدیریت مدرسه اش وی را همچنان پایبند به شرکت در دروس تشخیص دهند.
شعار سال: افرادی که در حوزه مشغول به تحصیل هستند را اصطلاحا طلبه می نامند.تحصیلات حوزوی دارای سطوح مختلف است که البته قابل معادل سازی با تحصیلات دانشگاهی می باشد.حتی طلاب هم باید به خدمت سربازی بروند البته مدل و نحوه خدمت سربازی آن ها متفاوت است.طلاب تا زمانی که مشعول تخصیل می باشند، معاف از سربازی بوده و این معافیت تحصیلی بر اساس ماده ۳۱ قانون خدمت وظیفه عمومی است که دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیل مشغول هستند از اعزام به خدمت عمومی معاف می گردند و از مزیت ماده ۳۲ هم بهره مند می شوند.بر اساس توضیحات ارایه شده، مشخص می گردد که طلاب هم سربازی دارند.
طرح ویژه خدمت سربازی طلاب، طبق مصوبه‌ای از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلّح و موافقت فرمانده معظم کل قوا، در سال ۱۳۷۶ به تأیید رسیده است و طلاب و روحانیون واجد شرایط می‌توانند از طریق انجام مأموریت‌های فرهنگی، تبلیغی، تدریسی و اداری طبق شرایط خاص، خدمت سربازی خود را طی کرده و کارت پایان خدمت دریافت کنند.طلاب در صورت اخراج ، انصراف، ترک تحصیل و یا اشتغال به غیر وظایف حوزوى ملزم به انجام خدمت سربازى بوده و مانند سایر اقشار با آنها رفتار مى شود.
 
آیا روحانیون هم به سربازی می‌روند؟
 
در قالب طرحی از سال 1396 که سالانه جزییات آن اعلام می‌شود، شرایط خدمت طلاب به این شکل بود که حداقل تحصیلات حوزوی اتمام سطح یک (معادل کلاس ششم) بود به جز مواردی که نهاد متقاضی سطح بالاتری را مقرر کرده باشد.

تاریخ شروع به خدمت بعد از طی مراحل ثبت اعزام در معاونت وظیفه عمومی ناجا و پلیس +۱۰ (حداقل یک هفته کاری زمان می‌برد) و تشکیل پرونده خدمتی در تیپ مستقل امام جعفر صادق (ع) در قم و اخذ نامه معرفی به خدمت از اداره مشمولین مرکز مدیریت در قالب طرح می‌باشد.

مدت دوره آموزش نظامی طلاب ۱۴ روز می‌باشد که مشمولین باید در زمان‌های اعلام شده از سوی تیپ مستقل ۸۳ امام جعفر صادق (ع) در دوره آموزش نظامی نیز شرکت کنند و تأمین هزینه شرکت در این دوره نیز به سازمان یا نهادی که در آن مشغول خدمت هستند، بستگی دارد.

حقوق و مزایای طلابی که سربازی خود را از این طریق سپری می‌کنند، به شرایط و قوانین شهر یا ارگان محل خدمت مربوط است و از حوزه وظایف اداره امور مشمولین حوزه علمیه خارج است. افرادی که در پایگاه‌های بسیج فعالیت داشته و یا دوره آموزش نظامی را از سوی بسیج گذرانده‌اند، می‌توانند با ارائه مدرک معتبر، از کسر خدمت سربازی بهره‌مند گردند و همچنین افرادی که فرزند دارند، نیز مشمول قانون کسر خدمت ۳ ماهه، به ازای هر فرزند خواهند شد. برای طلاب با توجه سختی و محرومیت منطقه ای که در آن مشغول به خدمت هستند زمان خدمت متفاوت خواهد بود همانطور که برای سربازان مناطق عملیاتی و غیر بومی ۶ ماه کسری خدمت در نظر گرفته میشود.

انجام خدمت وظیفه از طریق این طرح در شهر‌های مشهد، قم، اصفهان و در شهر محل تحصیل طلبه ممنوع بوده و افراد در نهاد‌های یاد شده سایر شهر‌ها (به غیر از مشهد، قم، اصفهان و شهر محل تحصیل طلبه) به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی مشغول خواهند شد. ارگان‌ها و نهاد‌هایی که آمادگی پذیرش طلاب برای گذران دوران سربازی را اعلام کرده اند در سال ۹۹ به شرح زیر بوده است:

مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان (از طریق معاونت‌های آموزش، فرهنگی، پژوهش، تبلیغ و دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف) .

نمایندگی های، ولی فقیه در سپاه و جهاد کشاورزی

نهاد‌های نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

سازمان تبلیغات اسلامی ( طرح هجرت)

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اداره عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو‌های مسلح.

سازمان‌های عقیدتی سیاسی ناجا، آجا و وزارت دفاع

شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه

سازمان اوقاف و امور خیریه

ستاد احیای زکات کمیته امداد امام خمینی (ره)

دادگاه ویژه روحانیت

ستاد اقامه نماز

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه)

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان

وزارت آموزش و پرورش

 برای طلاب نیز همچون دانشجویان، قوانین معافیت های تحصیلی مشخص وجود دارد و در صورتی که رعایت نشود فرد وارد غیبت گردیده و طبق قانون با او رفتار می شود. بعد از اتمام دوره تحصیل طلاب و اعزام شدن انان به سربازی شهریه ای که طلاب از حوزه خود دریافت می کردند قطع نمی گردد و این اتفاق در موارد جزیی پیش خواهد آمد و بسته به نظر مرجع مربوطه بستگی دارد، چرا که بعضی از مراجع تقلید این عمل را قطع از امر تحصیل می دانند و شهریه برای کسانی جایز می دانند که طلبه مشغول تحصیل هستند.
 
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر: 
روحانیون در اوایل دهه‌ ۱۳۴۰ و پس از فروردین ۱۳۴۲ طبق دستور حکومت به سربازی فراخوانده شدند. علما و بزرگانی نظیر امام خمینی مخالفت خود را با این موضوع مطرح و از اعزام به خدمت خودداری کردند. اما درنهایت کامیون‌های ارتشی هر کجا روحانی‌ای را که از نظر جسمی و سنی شرایط خدمت سربازی را داشت، دستگیر می‌کردند و به پادگان‌ها می‌بردند. بار‌ها روحانیون درباره اعزام به خدمت سربازی در حضور امام خمینی اعتراض خود را اعلام کردند، اما پس از این موضوع، علما این اتفاق را به فال نیک گرفتند و تصمیم گرفته شد از محیط پادگان‌ها برای ارتباط بیشتر با افراد نظامی و آگاهی سربازان نسبت به نهضت اسلامی استفاده شود. اوضاع روحانیون در اوایل اعزام به خدمت مناسب نبود و در نتیجه اعتراضاتی صورت می‌گرفت که کم‌کم سبب بهبود وضعیت خدمتی آن‌ها شد. ازجمله دلایل اعزام روحانیون به سربازی، کنترل بیشتر حکومت بر روحانیون بود که زمینه آشنایی سربازان با تفکر فراهم شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: eghtesadonline.com/۶۲۱۳۰۷ / سایر منابع.
اخبار مرتبط
برچسب ها: سربازی طلاب ، معاونت وظیفه عمومی ناجا ، دوره آموزش نظامی ، شرایط اعزام به خدمت ، خدمت طلاب ، آیا روحانیون به سربازی می روند ، سربازی روحانیون ، چرا روحانیون معاف از سربازی هستند ، طرح ویژه خدمت سربازی طلاب ، کارت پایان خدمت روحانیون ، معافیت روحانینون با اتمام سطح یک حوزه ، معافیت طلاب با اتمام سطح یک حوزه ، تیپ مستقل امام جعفر صادق ، دوره آموزش نظامی طلاب ، تیپ مستقل ۸۳ امام جعفر صادق ، ممنوعیت خدمت سربازی طلاب در شهر محل تحصیل ، ممهوعیت خدمت وظیفه طلاب در مشهد قم و اصفهان ، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود ، سربازی در دادگاه ویژه روحانیت ، سربازی طلاب در آموزش و پرورش ، سربازی طلاب در وزارت جهادکشاورزی ، سربازی طلبه ها ، روش های معافیت از سربازی ، چه کسانی معاف می شوند ، ظلبه ها چطور به سربازی می روند ، شرایط معافیت طلبه ها از سربازی ، سربازی یا اجباری ، سربازی اجباری و سربازی داوطلبانه ، سربازان مناطق عملیاتی و غیر بومی ، طلبه سرباز فراری ، طلبه غائب از خدمت ، سربازی طلاب چگونه است ، آیا روحانیون سربازی می روند ، نحوه سربازی طلاب ، محل های جذب سربازی طلاب ، امریه برای طلاب ، شرایط معافیت طلاب ، سربازی و معافیت طلبه ها ، سربازی طلاب و روحانیون چگونه است ، چرا روحانیون به خدمت سربازی نمی روند ، ابلاع مصوبه خدمت وظیفه روحانیون در آموزش و پرورش ، خدمت سربازی روحانیون در دوره پهلوی دوم ، آیا روحانیون هم به سربازی می روند؟ ، ماده 31 قانون خدمت وظیفه عمومی ، قطع شهریه طلبه در دوره خدمت سربازی ، خدمت سربازی طلاب ، سربازی روحانیون در دوره پهلوی دوم ، سربازگیری طالب علوم دینی ، سامانه پیشخوان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیّه ، طرح هجرت برای سربازی طلاب
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
3
تقریباً 99 درصد یعنی تمام روحانیون معاف هستند و سربازی اجباری ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
احسنت درود
بیشتر این مقاله هم اشتباهه
حالا 4 تا کاربر هم سؤالاتی داشتن ولی خب به این پرسش ها پاشخ داده نمی‌شود
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب 
موارد اشتباه رو برای ما مشخص بفرمائید تا بررسی و اصلاح کنیم

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
0
0
در اخبار مرتبط تان خیلی قشنگ به گروه های معاف پرداخته اید ، ممنون از شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
0
0
من ۱۸ سالمه و ۳ ساله توی حوزه هستم
میخواستم ببینم اگه الان از حوزه انصراف بدم و بخوام برم دبیرستان آیا دبیرستان برای من معافیت تحصیلی صادر میکنه یا خیر؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
0
0
سلام علیکم. بنده محصل حوزوی و سال ششم حوزه میباشم، بنده یک مطلبی رو خوندم که میخواستم ببینم صحت داره یا نه اینکه (آن دسته از طلاب انصرافی که موفق به پایان رساندن سطوح مختلف حوزوی شده اند، ضمن نداشتن غیبت اولیه صرفاً می‌توانند در مقاطع تحصیلی دانشگاهی بالاتر از مقطع همطراز سطح اخذ شده حوزوی، ادامه تحصیل دهند) خب دوتا سوال بر فرض صحت داشتم اینه که ۱-اگه الان بنده مدرک سطح ۱ حوزه رو بگیرم و انصراف از حوزه بدم و برم دانشگاه درس بخونم باید از کارشناسی بخونم؟ ۲-اگه بله فقط در رشته های مرتبط با مدرک حوزوی ام میتوانم تحصیل کنم یا اینکه در انتخاب رشته محدودیتی ندارم؟ ممنون و ببخشید که سوالم مرتبط با اینجا بود یا نه چون مجبور شدم اینجا بپرسم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
0
0
در مورد شرایط قطع شهریه در زمان خدمت وظیفه طلاب بیشتر توضیح بدهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
0
0
قشنگ حال می کنند بخدا. من با توجه به شناختی که از این گروه دارم تا سطح سه ، اصلا اطلاعات دینی بدرد بخوری ندارند و عموما اطلاعات شان حول مناسک است و عبادات و محرمات و واجبات. عموما تعصب شدید دینی دارند و بعضی هاشون هم خوب بلدند ادای علامه بازی همه چیز دانی رو در بیارن. سطح چهار یا خارج ، ارام آرام تفکر در بعضی از طلاب بوجود میاد و می تونند اندیشه ورزی کنند و خداقل وقتی باهاشون وارد بحث می شی، احساس می کنی، دو ریال بر اطلاعاتت اضافه شده.
حالا همین فرد سطح یک تا سه، باید خدمت در شرابط ویزه بکنه و من فوق لیسانس هم باید برم سربازی و بالای دکل ؟ انصافه؟ خودتون بگید.
من منصفانه و بر اساس اطلاعات و تحلیل حرف زدم، یکی هم بیاد منصفانه و بر اساس تحلیل منو مجاب کنه و توجیه گر من باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
0
0
سربازی اجباری فقط باعث تنفر مردم از کشور و نظام می‌شود
حال نمیدونم با این اسارت اجباری دنبال چی هستید؟
دو سال جوان مردم رو مثل اسیر بندازی تو یک پادگان زجر آور و حال بهم زن (که مثل زندان هستش و کلی ارازل و اوباش و عقده ای بی ارزش داره )
بعدم اصلاً ما در صدر اسلام و در دوران تمام پیغمبران هیچ وقت ارتش اجباری نداشتیم
در ثانی جوانی که بزور و اجبار آوردید لب مرز اگر کشته شود دیگر شهید نیست که
ثالثاً مگر پهلوی ملعون سربازی اجباری نیاورد؟ چرا این قانون ظالمانه و مسخره هنوز در کشور اجرا می‌شود
از همه این ها مهم تر دوران این مدل سرباز گیری اجباری تمام شده و سرباز گیری اجباری هیچ فایده و سودی هم به حال کشور ندارد
نمونه اش : میلیون ها افغانی آواره به راحتی از مرز گذشتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
0
2
در سربازی اجباری بنده کلی فحش و ناسزا و حرف زشت + مهارت سیگار کشیدن آموختم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
0
2
یک شیوه دفاعی مرزی عالی هستش هم سربازی اجباری جمع می‌شود و هم اینکه امنیت مرزی فراهم می‌شود (فقط هم با ارتش یا سپاه)
با این خط دفاعی مستحکم 3 خطی حتی یک موش هم نمی‌تواند از مرز بگذرد
اول دور تمام مرز ها را دیوار بکشید
دوم : پشت دیوار ها تمام آن محوطه مین جنگی کارگذاری شده باشد
سوم بعد از مین ها هم سربازان تک تیرانداز ارتش مستقر باشند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
0
0
امیرالمومنین در همه جهادها در صف اول بودند چرا اینا ادعا می کنند که راه علی رو می رند ؟ مگه علی فقط می خورد و موعظه می کرد و می خوابید؟ چرا آبروی اون بزرگوار رو می برند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین