پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۱۸۸
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
کتاب «ضرورت خدمت وظیفه عمومی از دیدگاه قرآن و سنت و فقه» به بررسی دیدگاه قرآن کریم، مفسران شیعه و اهل سنت، روایات معصومین(ع)، آرای فقهی و نظرهای مراجع عظام تقلید و نخبگان فقهی و قرآنی کشور درباره خدمت وظیفه عمومی پرداخته است. این کتاب نوشته امیر سرتیپ دوم غلامرضا رحیمی پور و مجتبی فائق در ۱۴۴ صفحه بوده و در شمارگان هزار نسخه و در تابستان ۱۴۰۲ منتشر شده است. ضمن تشکر از زحمات نویسندگان کتاب، باید پرسید که آیا فقه ، سنت و کتاب مقدس قرآن، درباره حساسیت به هدر رفتن توان جوانان جامعه اسلامی ، سخنی نگفته اند؟ چرا نمی خواهیم بپذیریم که بخشی از توان نیروی جوان کشور، بدلیل کم توانی نیروهای انتظامی و نظامی بواسطه کم توجهی به آموزش موثر و بهره برداری غیر اصولی از نیروی سرباز، هدر می رود؟ فرض کنیم که تاکید سیاست نظامی کشور بر بهره گیری از سربازان ( در مقابل سیاست ارتش حرفه ای) باشد، چرا باید جوانانی که به سربازی رفته اند از گذراندن عمر به بطالت شاکی باشند؟ از عزیزان صاحب قلم و اندیشه آشنا به حوزه ، تقاضا داریم درخصوص آسیب ها و راهکارهای منجر به ارتقا کارامدی در بحث سربازی، قلم بزنند.

شعارسال: در کتاب «ضرورت خدمت وظیفه عمومی از دیدگاه قرآن و سنت و فقه» به بررسی دیدگاه قرآن کریم، مفسران شیعه و اهل سنت، روایات معصومین (ع)، آرای فقهی و نظر‌های مراجع عظام تقلید و نخبگان فقهی و قرآنی کشور درباره خدمت وظیفه عمومی پرداخته شده است که در مجموع بر ضرورت و وجوب این امر دلالت می‌کند.

ضرورت خدمت وظیفه عمومی از دیدگاه قرآن و سنت و فقه + آیا فقه درباره حساسیت به هدر نرفتن توان جوانان حرفی نزده؟

ضرورت خدمت وظیفه عمومی یکی از مهم‌ترین اصول نظامی در کشور‌های مختلف است که توسط دستگاه‌های حاکمیتی مد نظر قرار گرفته است. این موضوع به دلیل مخاطب بودن نسل جوان کشور در ادوار مختلف تاریخی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های قوای نظامی کشور به حساب می‌آمد و به همین دلیل پرداختن به بعد نظری موضوع و ایجاد زمینه اعتقادی لازم در جوانان اصل مهمی است که ضرورت تحقیق در این باره را توجیه می‌کند.

یکی از مهمترین سوالات جوانان در سنین ۱۸ تا ۲۲ سالگی که عمده مشمولین نظام وظیفه هستند، سوال پیرامون خدمت وظیفه عمومی است. اینکه آیا این اصل که در یکی از بهترین دوران زندگی هر فرد قرار دارد، پشتوانه اعتقادی هم دارد یا نه؟ اینکه اصلا چرا باید خدمت وظیفه عمومی و سربازی وجود داشته باشد و فلسفه آن چیست؟

از جمله سوالاتی است که در کتاب ارزشمند ضرورت خدمت وظیفه عمومی از دیدگاه قرآن و سنت و فقه به آن پرداخته شده است.

ضرورت خدمت وظیفه عمومی از دیدگاه قرآن و سنت و فقه + آیا فقه درباره حساسیت به هدر نرفتن توان جوانان حرفی نزده؟

قسمتی از متن کتاب

در قرن نهم هجری قمری فقیه عالی قدر مقدادبن‌عبدالله سیوری حلی در کتابش ذیل آیه ۶۰ سوره انفال، درباره مراقبت از مرز‌های اسلامی به نقل نظر شیخ طوسی (رحمه الله علیه) پرداخته و می‌گوید این اصل به شرایط جهاد مربوط نیست، ولی شیخ طوسی (رحمه الله علیه) این مراقبت را منوط به حضور امام معصوم (ع) دانسته و از این امر در دوران غیبت منع نموده است. مولف خود پس از نقل این نظر شیخ طوسی (رحمه الله علیه) می‌گوید بهتر جواز «مرابطه» است، چون مرابطه جهاد نیست که مشروط به وجود امام (ع) بوده باشد، بلکه پاسداری از مرزهاست و این امر بر تمام مسلمانان واجب کفایی است.

سید امیر ابوالفتوح حسینی جرجانی فقیه قرن دهم هجری آمادگی نظامی را امری مستحب یا واجب برحسب شرایط دانسته که در همه زمان‌ها اعم از دوران غیبت و غیر آن صادق است. فقیه عالی‌قدر محمدباقر بهبانی در کتاب «حاشیه مجمع الفائد و البرهان» بیان می‌کند که آموزش نظامی مباح، بلکه بر همگان واجب است. علامه جعفر کاشف الغطاء (رحمه الله علیه) در کتابش ذیل فصلی با عنوان آمادگی و فراهم آوردن اسباب جهاد بر واجب کفایی بودن آمادگی نظامی تاکید نموده است و بیان کرده همانگونه که وضو به عنوان مقدمه نماز امری واجب است، آمادگی نظامی نیز به عنوان مقدمه جهاد ضروری است. (صفحه ۸۸ و ۸۹)

کتاب «ضرورت خدمت وظیفه عمومی از دیدگاه قرآن و سنت و فقه» نوشته امیر سرتیپ دوم غلامرضا رحیمی پور و مجتبی فائق در ۱۴۴ صفحه، در شمارگان هزار نسخه و در تابستان ۱۴۰۲ منتشر شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 26آذر1402، کدخبر: 85320278، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
1
3
یکی نوشته و اون یکی اسمش رو گذاشته یا هر دوتاشون نوشتن؟ متن رو که نگاه می کنی ، بیشتر با نوعی توجیه گری روایتی مواجه می شی تا استدلال علمی. یکی دونستن خدمت سربازی با اصطلاح شرعی جهاد و دفاع از وطن، از مهمترین اشکالات این کتابه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
3
برادر ارجمند اولا هر دو بزرگوار نویسنده هستن اونطور که از نام نویسندگان مشخصه دوما اسامی و عناوین اعتباری هستن حالا ضرورت خدمت وظیفه یا ضرورت آمادگی نظامی بعد اگر شما مطالعه دقیق کرده بودی فصل آخر رو هیچ وقت دم از خالی بودن از استدلال علمی نمیزدی...ایکاش قبل از قضاوت عادت به مطالعه داشته باشیم
از نویسندگان محترم متشکرم
پاسخ ها
رحمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
عالی
مدیر پایگاه

5.214.205.77

علی یمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
2
من امسال رفتم سربازی حسرت خوردم ایکاش این کتاب رو قبل از سربازیم دیده بودم چون اصلا دیدگاهم عوض شد به ویژه با دیدن نظرات مراجع
مدیر پایگاه

سلام جناب یمانی


 


مطمئن هستید که ان شاالله راست می گید؟

پاسخ ها
علی یمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
کافر همه را به کیش خود پندارد
کتاب خوب رو باید معرفی کرد نه اینکه با اهانت به خوانندگان شعور جمعی را زیر سوال ببریم
89.199.235.40
غلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
چرا اینقدر جدی اش کردید؟ کافز کیه؟ نقد کدومه ؟ یه کتاب معرفی شده، یه عده حوندن و پسندیدند و یک عده نپسندیدند. چرا کامنت ها اینقدر تقابلیه؟
اصلا بد و خوب کتاب هم مطرح نیست. همین اندازه که نوشته شده ، دست شون درد نکنه. همین اندازه که یک رویکرد ( حتی از دیدگاه خاص و جانب دارانه) مطرح شده باید بهشون احسنت گفت.
چرا می خوایم زحمات دیگران رو نادیده بگیریم.
دوستانی هم که از کتاب خوششون اومده بجای عالیه و خوبه ، بگن از کجاش خوششون اومده. از چی استفاده کردن تا ما هم استفاده کنیم.
این جور بهتره ، نه ادمین جان؟
مدیر پایگاه

سلام 
ممنون از تذکر شما 
البته جای دارد که توضیح دهیم، ما هیچ تقابلی با نویسنگان محترم و عزیز کتاب نداریم. بسیار هم از آنها برای تالیف این اثر ممنونیم. ما فقط جنبه های بد و خوب را کنار هم دیدیم و سوال کردیم. 

از پیشنهاد شما هم تشکر می کنیم. بله بسیار هم پیشنهاد خوبیه

رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
آقا غلام من کامنتا رو میخوندم واقعا موضع شما بسیار منطقی و به نوبه ی خودش جالب بود...و به نظرم حرفتون کاملا درسته...لطفا اگر خودتون هم کتاب دو خوندید تحلیلتون رو بگید
204.18.174.98
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
2
عالی
پاسخ ها
مردم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
عالی
46.143.81.133
رضا قنبری
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
0
2
کتاب و مطالبی که با ارجاعات متقن بیان شده، خیلی جذاب و علمیه واقعا ایکاش تحقیقات ما در دانشگاه‌ها یه ذره به مسائل جوان‌ها مثل سربازی بپردازه مثل این تحقیق جذاب
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
چند تا روایت پشت سرهم کردن کجاش جالبه؟گذشت دورانی که روایت محوری، مبنای باورمندی دینی بود. الان باید اخلاق و فرهنگ و معنویت و الهیات اثباتی بوجود بیاد تا دین گرایی درون فردی اتفاق بیفته. خودت رو گول نزن
خسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
ایکاش به جای حرف زدن بخونیم
ایکاش به جای نسخه دادن عمل کنیم...
آقای یا خانم ناشناس
ایکاش لااقل فهرست کتاب و میخوندی بعد اینطوری نظر میدادی...
بعدم برای اثبات باید اول دیتا داشت نه اینکه بدون داده بخوای اثبات کنی
التماس تفکر
46.143.81.133
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
یه طرحی در سال 1382 در مرکز پژوهش های مجلس در این خصوص با فکر کنم 12 زیر پروژه اجرا شد. یکی از زیر پروژه ها به راهکارهای جذاب سازی سربازی نظر داشت.
الان هم اگر پرداخت حقوق کامل به سربازان تصویب بشه، سرباز و سربازگیری برای نیروهای نظامی و انتظامی به صرفه نخواهد بود و به سمت ارتش حرفه ای خواهیم رفت.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
0
کاملاً با تیتری که زدید موافقم ایکاش تحقیقاتی در حوزه تخصصی سازی سربازی انجام بشه
گرچه تحقیقات اینچنینی هم به نوبه ی خودش اثرگذاره من خودم کتاب رو خوندم موارد بسیار دقیقی داشت از نظر فقها و مفسرین46.143.81.133
کریمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
1
ببین عزیزم همین استدلالات شکمی و اینکه خودمون رو بدون اینکه یه خط کتاب خونده باشیم باعث شده که همین بشیم که هستیم... میشه لطفا بگی اخلاق اثباتی یعنی چی؟؟؟؟
از این حرفای پوپولیستی میزنی که صفحت دیده بشه...
لطفا پیامم رو منعکس کن اگر واقعا اهل عملی!!!
تا الان که هیچ کدومو نذاشتی رو صفحه46.143.81.133
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
کاملا موافقم
89.199.235.40
طاهری
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
1
کتاب بسیار عالی و مستند است..امید که کارهای پژوهشی اینچنین به کرات تالیف شود
مدیر پایگاه

46.143.81.133

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
1
نظرات مثبت و منفی تازه داره داغ می شه. خوبه این روند ادامه پیدا کنه. از دل این کامنت ها ، خیلی از تحلیل ها رو می شه بیرون آورد.
پاسخ ها
کرمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
به شدت موافقم
46.143.118.182
کاظم جباری
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
1
این کتاب رو خوندم برخلاف برخی نظرات که مغرضانه بود، کتاب جالبی بود، خود من همیشه برام سوال بود آیا فقها نظر قاطعی درباره سربازی دارن و فقط یه سری چیزای کلیشه ای می‌شنیدم ولی تو این کتاب به منابع اصیل خیلی دقیق استناد شده...ممنون از مؤلفین اصلا هم اهمیت نداره یکی نوشته اون یکی اسمش اومده یا هرچی...اگرم این باشه بالاخره اون آقای نظامی انقدر معرفت داشته که از یه تحقیق درست حسابی حمایت کرده 46.143.118.182
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
موافقم...
احمد شریفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
0
1
کتاب خوبیه، توصیه میکنم همه اونایی که میخوان برن بخونن من خودم هم با خوندن مطالب بالا جذبش شدم...خیلی سایتتون خوبه188.229.31.93
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین