پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی عمومی امسال در گام اول، با افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت و پذیرش ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجو آغاز می‌شود و تا ۱۴۰۴ ادامه دارد.
شعار سال: تصویب افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی عمومی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی علی رغم مخالفت مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و ابلاغ آن از سوی رییس جمهور به وزارت بهداشت و سازمان سنجش آموزش کشور یکی از مهم‌ترین تحولات عرصه آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۰ بود که برای اولین بار در کنکور امسال اجرایی می‌شود و تا ۱۴۰۴ هر سال به میزان ۲۰ درصد به ظرفیت پذیرش دانشجویان اضافه خواهد شد.

بر این اساس، آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» که در جلسه ۸۵۱ و ۸۵۲ مورخ ۲۳ آذر و ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود را برای اجرا ابلاغ کرد.

در ماده واحده افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی تاکید شد؛ با استناد به بند ۵-۴ سیاست ­های کلی علم و فناوری ابلاغی مورخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری (مدظله) با موضوع تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و بند ۲-۵ سیاست ­های کلی سلامت ابلاغی مورخ ۱۸ فروردین مقام معظم رهبری با موضوع ارتقاء شاخص­‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه و همچنین بند ۱۳ این سیاست­‌ها با موضوع توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی و مستند به اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور در خصوص تنظیم ظرفیت دانشگاه‌­ها و درراستای اتخاذ تدابیر مناسب برای مواجهه با بحران پیری جمعیت در آینده؛ رفع کمبود پزشک؛ جلوگیری از فرسودگی کادر درمان و کاهش آسیب‌پذیری نظام سلامت در مواجهه با بحران‌ها؛ افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به پزشک و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس نیاز جامعه، با توجه به سرانه پزشک به جمعیت ۱۳ در ۱۰ هزار در سال جاری و به منظور دستیابی به سرانه پزشک به جمعیت ۲۰ در ۱۰ هزار در سال ۱۴۱۰، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارت برای رشته پزشکی در مقطع عمومی، از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال افزایش یابد؛ بنابراین با این مصوبه ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۴ بیش از دو برابر خواهد شد. مقرر شده است که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد یا به عبارتی ۱۶۰۰ نفر به ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی کشور اضافه شود.

با این حساب در مجموع ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجوی پزشکی از طریق کنکور در سال جاری وارد دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های علوم پزشکی خواهد شد.

همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۱۹۲۰ دانشجوی جدید یعنی معادل ۲۰ درصد به ظرفیت پزشکی کشور اضافه می‌شود و در مجموع ۱۱ هزار و ۵۲۰ دانشجوی پزشکی جدیدالورود خواهیم داشت.

در سال ۱۴۰۳ نیز تعداد ۲۳۰۴ ظرفیت جدید در جمع دانشجویان پزشکی خواهیم داشت که به طور جمع در سه سال آینده ۱۳ هزار و ۸۲۴ دانشجوی جدیدالورود در رشته پزشکی وارد دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های علوم پزشکی می‌شوند.

در نهایت در سال ۱۴۰۴ با احتساب ظرفیت ۲۰ درصدی جدید حدود ۲۷۶۵ نفر به جمع دانشجویان پزشکی کشور اضافه می‌شود که در مجموع ۱۶ هزار و ۵۸۹ دانشجوی جدیدالورود رشته پزشکی عمومی خواهیم داشت؛ بنابراین و با توجه به ابن افزایش ظرفیت‌ها آمار دانشجویان رشته پزشکی تا چهار سال آینده بیش از دو برابر خواهد شد.

طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۰۰۰ دانشجوی پزشکی عمومی در دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های علوم پزشکی کشور پذیرفته شدند؛ بنابراین وزارت بهداشت موظف هست در اسرع وقت آیین نامه نحوه افزایش ظرفیت پزشکی را تدوین و به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه بدهد تا پذیرش دانشجویان پزشکی عمومی سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس این آیین نامه اتفاق بیفتد.

در همین زمینه باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشتی تاکید کرد؛ افزایش ظرفیت آموزش پزشکی با اولویت پذیرش بومی‌گزینی و استفاده از سهمیه مناطق محروم در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده است که در حال حاضر با کمک سازمان سنجش و وزارت علوم در حال برنامه‌ریزی هستیم تا شرایط را اعلام کنیم.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۱۲۲۹۲۲۴۲۷، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین