پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
امام جمعه موقت تهران گفت: مسیر پیش روی ملت ما در قرن ۱۵، عمل به پیام‌های ۱۲ فروردین است و امیدواریم جهانیان در این قرن سربرآوردن تمدن نوین اسلامی را شاهد باشند.
شعار سال: امام جمعه موقت تهران با گرامیداشت روز جمهوری اسلامی گفت: ملت ایران باید ۱۲ فروردین‌های دیگری خلق کنند تا شاهد مردمی شدن اقتصاد، فرهنگ و دیگر عرصه‌ها باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و بیان شان و منزلت این ماه از نگاه پیامبر مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) افزود: از نگاه پیامبر، بهترین عمل در ماه مبارک رمضان ورع یعنی اجتناب از محارم الهی است.

وی اضافه کرد: امام محمد باقر علیه السلام نیز فرمودند که اگر کسی بخواهد در این ماه از ولایت ما بهره‌مند شود راهی جز ورع ندارد.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با تبریک سال نو و همچنین تبریک سالروز ۱۲ فروردین افزود: ۱۲ فروردین روز بسیار بزرگی است که، چون در ایام تعطیل قرار می‌گیرد حقش آنطور که باید ادا نمی‌شود.

وی افزود: تعابیر امام راحل در خصوص ۱۲ فروردین بسیار تکان دهنده است و ایشان فرمودند که صبحگاه ۱۲ فروردین روز نخستین حکومت الله است و از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست.

امام جمعه موقت تهران گفت: امام اهل مبالغه و گزافه گویی نبود و همه کلماتش حساب شده بود و باید ملت ما این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند روزی که به قول امام کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت پادشاهی فرو ریخت و حکومت مستضعفین به جای آن نشست.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم فرمودند حکومت و نظامی که در روز ۱۲ فروردین اعلام شد دارای دو خصوصیت مردمی و الهی بودن است یعنی جمهوری اسلامی ایران و ایشان فرمودند که این خاطره با هیچ خاطره‌ای در کشور ما قابل مقایسه نیست.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به این که ۱۲ فروردین متمم انقلاب ۲۲ بهمن بوده است گفت: اتفاق مهمی که در این روز افتاد این بود که امام راحل عظیم الشأن آینده‌نگری و حکمت خودشان را در فراخوان از امت برای پذیرش جمهوری اسلامی به عنوان صورت‌بندی نظام نشان دادند و البته مردم هم عزت دینی و ایمانی و رشد سیاسی خود را نشانگر شدند.

وی تصریح کرد: ۱۲ فروردین وجه اثباتی انقلاب اسلامی ماست و اگر ۲۲ بهمن تجلی نه به استبداد بود ۱۲ فروردین تجلی آری ملت به اسلام و آرمان‌های اسلامی محسوب می‌شد و به نوعی ۱۲ فروردین متمم و مکمل ۲۲ بهمن بود.

خطیب جمعه تهران افزود: آن زمان خیلی‌ها علاقه نداشتند که این اتفاق بیفتد و برخی انقلابیون و سازمان‌ها و احزاب تمایل نداشتند نوع حکومت به رفراندوم گذاشته شود، اما بالاخره امام نظرش را اعلام کرد و از ۲۲ بهمن تا ۱۲ فروردین ۵۰ روز طول کشید و تکلیف مردم را امام معلوم کرد.

وی گفت: در جهان انقلاب‌های فراوانی داشتیم که مردم می‌دانستند چه نمی‌خواهند، اما نمی‌دانستند چه می‌خواهند و در مدت کوتاهی دیکتاتوری‌ها بر می‌گشت، اما در نظام ما در ۱۲ فروردین مردم اعلام کردند که چه می‌خواهند و آن هم به صورت رسمی و در صندوق رای بود که به جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم، رای دادند و این، پیش چشم ملت‌های جهان قرار گرفت.

امام جمعه موقت تهران افزود: امام در زمان نزدیکی هم، برای تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی فرمان دادند تا خبرگان برای جمهوری اسلامی قانون اساسی بنویسند، اگر چه این کار را امام می‌توانست بدون مراجعه به مردم هم انجام دهد چرا که همه امام را قبول داشتند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: قانون اساسی قویم و پرمحتوا و پرظرفیتی نوشته شد و باز امام فرمودند که باید به تایید این ملت برسد و رفراندوم کردند برای تعیین قانون اساسی.

وی افزود: حافظه تاریخی هیچ انقلاب مردمی چنین اتفاقی را ثبت نکرده و این از ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب اسلامی ماست.

امام جمعه موقت تهران گفت: امام به وسیله اقشار مردم این کار را کرد نه با گروه‌ها و سازمان‌ها و نهاد‌ها و همه را برای تحقق انقلاب به میدان آورد.

خطیب جمعه تهران افزود: جریان ۱۲ فروردین، فراخوان به همه بود برای تاسیس نظام مطلوب و این روش امام عزیز ما بود که هویت یابی نظام با فراخوان از مردم انجام شود.

وی گفت: امام به عنوان معمار انقلاب در آن شرایط غوغاسالاری و اغتشاش، آینده را رقم زدند و جمهوری اسلامی برخاسته از اسلام و از متن اسلام ایجاد شد.

امام جمعه موقت تهران افزود: بزرگترین رویداد قرن چهاردهم، تاسیس جمهوری اسلامی ایران بود.
وی گفت: نگاه امام به امت نگاهی سطحی، سیاسی و ابزاری نبود بلکه نگاهی انواری و قدسی و عرفانی بود لذا با نصرت پروردگار همراه شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به اینکه امام معتقد بودند همه کار این کشور باید به دست مردم انجام شود افزود: این اعتقاد و روش امام بود که نتیجه‌اش نظامی سربلند و موفق شد.

خطیب جمعه تهران افزود:شاخه‌های این شجره طوبی به ملت‌های دیگر هم رسید و آزادگان جهان را هم در بر گرفت و اگر امروز حزب‌الله لبنان به عنوان الگو در محور مقاومت مطرح است به این علت است که بر اساس همین اندیشه حرکت می‌کند و اگر امروز انصارالله یمن با کمک نیرو‌های مردمی این گونه می‌درخشد و در دفاع هشت ساله‌اش، ناتوی عربی به به رهبری عربستان را زمین‌گیر کرده و منافع آمریکا را در آرامکو به آتش کشیده است ناشی از همین تفکر است.

وی گفت: بن سلمانی که به دنبال کشاندن ناامنی به ایران بود هم اکنون باید فکری به حال حکومت لرزان خود کند و آل سعود در حال تبدیل شدن به آل سقوط است.

امام جمعه موقت تهران افزود: همین نسخه در فلسطین هم پاسخ داد و امروز جهاد و حماس در فلسطین با ظرفیت مردمی مقاومت می‌کند و در این روز‌های اخیر ناامنی‌هایی را در قلب سیاه رژیم صهیونیستی می‌بینیم که جوانان مومن و رشید فلسطین خلق کرده اند.

وی گفت: امروز در عراق و سوریه هم نسخه مقاومت مردمی جواب داده و انتشار ایده ۱۲ فروردین، چنین آثاری را در منطقه داشته است.

امام جمعه موقت تهران افزود: پیام روشنی که باید از ۱۲ فروردین برای امروز و فردا بگیریم ساختن تمدن نوین اسلامی است یعنی باید کار دولت اسلامی تکمیل و جامعه اسلامی پردازش شود.

وی گفت: راه روشن ۱۲ فروردین این است که ما اقتصاد و فرهنگ و سیاست و امنیت ما را هم مردمی کنیم.
خطیب جمعه تهران با اشاره به شعار سال گفت: دانش بنیان کردن تولید هم که راه نجات اقتصاد اقتصاد کشور است از مسیر مردمی شدن می‌گذرد و دانش‌بنیان‌ها جوانان ما هستند که به میدان آمده اند و لشکر دانش‌بنیان‌ها باید به میدان بیایند تا شاهد محقق شدن اقتصاد مقاومتی باشیم.

وی از دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر نهاد‌ها که با آراء مردم بر سر کار آمدند خواست مسیر خود را با قدرت ادامه دهند و به آنچه گفته اند عمل کنند و وفادار بمانند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری از همه دستگاه‌های خدمات‌رسان در ایام نوروز در بخش سلامت، بهداشت، حمل و نقل و همچنین صدا و سیما قدردانی کرد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۴۰۱۹۸۶، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین