پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی،در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز چهاردهم تیر ماه به عنوان "روز قلم"نامگذاری شده است.

شعارسال: اهالی وادی قلم بی شک رسولان و پیغام آوران سعادت بشریت اند ،اهالی قلم ،فرهیختگانی هستند که از رویش واژگان شان تقدیر یک جامعه رقم می خورد و برای آیندگان به عنوان میراثی گرانبها می ماند.

به همین مناسبت مصاحبه ای با نویسنده بیجاری محمد مریوانی داشته ایم که در ادامه می خوانید.محمد مریوانی نویسنده نام آشنایی بیجاری متولد سال 1355ست که با نوشتن دو کتاب تاریخی "بیجار در گذر زمان "و "بیجار گروس در گذرگاه تاریخ "در راه معرفی تاریخ اقوام مختلف کهن دیار گروس از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

وی متولد سال 1355 درروستای چهل امیران از توابع شهرستان بیجار است،دوران ابتدایی،راهنمایی و دبیرستان را در بیجار گذرانده و سال 1374در رشته باستان شناسی دانشگاه تهران پذیرفته شد و پس از اتمام کارشناسی ،در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه در گرایش تاریخ اسلام به تحصیل ادامه داد.

از سال 1381 به عنوان دبیر در شهرستان های دیواندره،ارومیه و بیجار مشغول شغل خطیر معلمی است.نویسنده نام آشنایی بیجار در پاسخ به این سوال که چطور شد کتاب نوشت و نویسنده شد،گفت:عشق و علاقه به تاریخ به عنوان مامنی برای پند گیری و عبرت آموزی و آگاهی از پیشینه تاریخی یک قوم علت گرایش من به نویسندگی شد.

اما دلیل اینکه چطور شد زمینه تاریخی را برای نوشتن انتخاب کردم برمی گردد به دوران تحصیلم،در یکی از ترم های تحصیلی به درخواست استاد مربوطه باید جغرافیایی تاریخی شهر محل سکونت خود را ارائه می دادیم ،تمامی همکلاسی های من این پروژه را ظرف مدت یک هفته ارائه نمودند،اما من به علت نبود اسناد و مدارک مربوط به تاریخ شهرستان تا پایان ترم موفق به ارائه این پروژه نشدم.

همین امر موجب شد از سال 78 شروع به جمع آوری اسناد تاریخی شهرستان بیجار نمایم و در سال 82 موفق به چاپ اولین کتاب خود به نام "بیجار در گذر زمان"شدم.

مریوانی با انتقاد از عدم حمایت مسئولان در راستای چاپ کتابهایش ،اظهار داشت:هیچ گروه،سازمان یا شخصی مرا در راستای چاپ و فروش کتابهایم کمک ننمودند و فقط با استفاده از توان خود کتاب ها را به چاپ رساندم.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل عدم حمایت مسئولان بعد از چاپ کتاب هایم حتی موفق به فروش کتاب به کتابخانه های سطح استان نشدم.مریوانی با تاکید بر اینکه حمایت از نویسندگان به عنوان امتیاز مهمی در عرصه های مختلف اعم از تاریخی،اجتماعی،هنری،است،گفت: امیدوارم مسئولان در این راستای تمهیدات خاصی در نظر بگیرند.

نویسنده بیجاری در خصوص تالیف کتاب دومش به نام "بیجار گروس در گذرگاه تاریخ"،بیان داشت: پس از چاپ کتاب "بیجار در گذر زمان" و علاقه وافر مردم دیار گروس در شناخت تاریخ محل اقامت خود و حمایت و تشویق آنها،مصمم شدم تا کار خود را در زمینه بررسی تاریخی بیجار گروس ادامه دهم و بعد از گذشت پنج سال در سال 87 موفق به چاپ کتاب دوم خود شدم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر مشغول نوشتن کتاب"گروس در جنگ جهانی اول" هستم و امیدوارم تا پایان سال 94 آن را به چاپ برسانم.مریوانی در خصوص شغلش و ارتباط آن با نویسندگی ،تصریح کرد: نویسندگی در زمینه تاریخی موجب اشتیاق بیشتر دانش آموزان به شناسایی تاریخ گروس می شود.

نویسنده نام آشنایی بیجاری در پایان خواستار حمایت جدی مسئولان فرهنگی شهرستان در امر چاپ و انتشار کتاب نویسندگان بیجاری شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پورتال فرهنگی هنری بیجار ، تاریخ انتشار خبر 21 آبان 1395، کدمطلب: 203 ، www.bijaronline.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین