پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیشنهاد این معاونت برای راه‌اندازی دروس خارج فقه تعاون خبر داد و گفت: این پیشنهاد به مدیر حوزه‌های علمیه کشور ارائه شده است و ایشان از آن استقبال کردند.
شعار سال: مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آیه ۲ سوره مبارکه مائده که می‌فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى؛ و در نیکوکارى و پرهیزگارى با یکدیگر همکارى کنید» گفت: این آیه با فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گره خورده است و از همان ابتدای حضور در این وزارتخانه کارگروهی از فعالان قرآنی تشکیل دادیم تا شأن نزول و آیات پیشین و پسین این آیه را تفسیر و بحث فقهی و شیعی تعاون را استخراج کنند.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، گفت: در این دیدار از ایشان تقاضا کردیم که بحث تعاون در فقه را مورد عنایت قرار داده و دروس خارج فقه تعاون را راه‌اندازی کنند تا در درختواره‌های حوزه علمیه بحث تعاون جای گیرد و ایشان هم با درایت و تسلطی که بر روی این موضوع دارند موافقت کردند که این کار انجام شود.

مسکنی با تأکید بر اینکه در دوره جدید بر روی مسئله تعاون و نه صرفاً تعاونی‌ها کار خواهدشد، گفت: مطالعات یک تیم پژوهشی به این نتیجه رسیده بود است که تعاون بر اساس ولایت و ولایت‌پذیری است؛ این مطالعه نشان می‌دهد که نیاز است کار بیشتری بر روی مباحث دینی تعاون صورت گیرد.

وی در ادامه به مبحث اقتصادی تعاون اشاره کرد و گفت: تعاون امروزه به معنای جمع‌سپاری و جمع‌پذیری در دنیا تعریف می‌شود و در بخش تأمین مالی آن بیشتر بحث اقتصادی و مبحث عدالت اجتماعی مطرح است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بسیاری از مباحثی که امروز در کشور‌های اروپایی داریم از جمله در کشور فرانسه نهضت انقلاب تعاونی‌هاست که به شدت جدی گرفته شده و اجرا می‌شود. در فرانسه ۶۷۰ تعاونی ۱۸،۳ دهم GDP (تولید ناخالص داخلی) این کشور را در دست دارند؛ یعنی در بحث عدالت اجتماعی، توزیع همگن و متوازن ثروت بین اعضا و وصول یک نتیجه برای به دست آوردن منافع بیشتر محقق شده است. این بحث اقتصادی تعاون است که حتماً باید از آن بهره ببریم، اما متأسفانه در کشور ما از این مبحث اقتصادی تعاون فاصله گرفته‌ایم و به سمت فردگرایی رفته‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای توسعه فرهنگ تعاون دارید؟ گفت: در ماده ۷۱ قانون تعاون، وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما مسئول ترویج فرهنگ تعاون هستند. اگر می‌خواهیم تعاون را ترویج کنیم اول باید با هم کارکردن را در کتب آموزشی پیش دبستانی و ابتدایی مطرح کنیم. بعد در آموزش عالی فرهنگ‌های عالی مبنی بر شرکت‌داری و بنگاه‌داری را آموزش دهیم و از طریق رسانه‌ها آن را به فرهنگ تبدیل کنیم. در حوزه ترویجی معاونت تعاون نیز بر روی همین سه حوزه تمرکز کرده و در حال کار هستیم.

راه‌اندازی رشته تعاون در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه

مسکنی اظهار کرد: دو لایه حکمرانی داریم. حکمرانی تعاون در اندیشه‌های دینی و حوزه‌های علمیه و لایه حکمرانی تعاون در دانشگاه‌ها؛ این مبحث مهم که چطور رشته تعاون را در دانشکده‌های اجتماعی و اقتصادی فعال کنیم و فقه تعاون را در حوزه‌های علمیه در شقوق مختلف درس خارج فقه پایه سطح سه و چهار دنبال کنیم، احصا شده است.

وی در پاسخ به اینکه اقداماتی مانند معافیت مالیاتی انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در حوزه تعاون را بالا می‌برد، در این راستا چه اقداماتی در خصوص قوانین تشویقی برای تعاونی‌ها در نظر گرفته‌اید؟ گفت: در این حوزه ما ضعف قانونی داریم.

اصلاح قانون برای تحقق مشوق‌های مالیاتی تعاونی‌ها

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اصلاحیه قانون تعاون مربوط به سال ۱۳۹۳ است. در تلاش برای اصلاح قوانین تعاون هستیم و یکی از بحث‌های اصلاحی حمایت‌ها از جمله معافیت‌های مالیاتی است. البته اکنون قوانین و مشوق‌هایی در خصوص تعاون در کشور وجود دارد، اما اعمال نمی‌شوند که از جمله می‌توان به معافیت ۲۳ درصد سهم شاغلان کارفرمای عضو شاغل در تعاونی‌ها اشاره کرد که اعمال نمی‌شود. خود تعاونی‌ها نیز معافیت‌های مالیاتی دارند. تعاونی‌های متعارف نیز از مالیات معاف هستند، اما اجرا نمی‌شود که باید مطالبه و آن‌ها را اجرایی کنیم.

وی در پایان اعلام آمادگی کرد در معاونت تعاون بخش ویژه‌ای را به بحث تعاون در قرآن اختصاص دهند و پیشنهاد کرد: همکاری مشترکی با جهاددانشگاهی و ایکنا برای بررسی و استخراج ریشه‌های دینی و قرآنی تعاون صورت گیرد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار:۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۵۵۰۳۶، iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین