پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
علیرغم اعلام فنلاند و سوئد در ارائه رسمی درخواست عضویت در پیمان ناتو، اما ترکیه نگاه مثبتی به این موضوع ندارد و به نوشته روزنامه‌های این کشور، آنکارا ۱۰ شرط برای موافقت با پیوستن این دو کشور به ناتو درنظر دارد.
شعار سال: پارلمان فنلاند روز سه‌شنبه گذشته با رای قاطع و بالای ۹۵ درصد به پیوستن این کشور به ناتو چراغ سبز نشان داد و در ادامه به صورت مشترک با سوئد درخواست رسمی پیوستن به ناتو را در بروکسل به این نهاد تحویل دادند.

پذیرش نهایی پیوستن این دو کشور به ناتو مستلزم اجماع هر سی کشور عضو از جمله ترکیه است، اما آنکارا تاکنون علیرغم مذاکرات دیپلماتیک انجام شده بار‌ها مخالفت خود را با این موضوع ابراز داشته است.

مساله پیوستن به ناتو نیازمند چندین ماه زمان است چرا که باید پارلمان هر سی کشور با این موضوع موافقت کند.

حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به «پ ک ک» که در سال ۱۹۷۸ میلادی تشکیل شد، دهه‌هاست با دولت مرکزی ترکیه در نبرد است و علاوه بر این کشور از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا نیز در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است.

سوئد از دهه ۸۰ میلادی میزبان پناهجویان سیاسی بسیاری بوده و ترکیه همواره اصرار داشته که بسیاری از این پناهجویان، مظنون به عضویت در گروه «پ ک ک» هستند.

«الیز ماسیکار»، تحلیلگر فرانسوی و متخصص جامعه‌شناسی سیاسی ترکیه با اشاره به این نزاع قدیمی می‌گوید: «یکی از باور‌هایی که قویاً در میان ملی‌گرایان ترک ریشه دوانده این است که اگر گروه پ ک ک با وجود ۴۰ سال جنگ هنوز وجود دارد، به این دلیل است که این گروه پایگاه‌هایی در خارج از ترکیه دارد.»

به همین دلیل آنکارا به دنبال قطع حمایت سوئدی‌ها و فنلاندی‌ها از کُرد‌ها در مقابل حمایت از ورود این دو کشور به ناتو است.

۳ اهرم ترکیه برای مانع‌تراشی در مسیر پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

روزنامه ملیت در گزارشی به قلم «گولدنر سونوموت»، نوشت: آنکارا مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو است و دستکم ۳ اهرم فشار برای ممانعت از حضور این دو کشور در ناتو در اختیار دارد.

این روزنامه چاپ ترکیه نوشت: آنکارا به دلیل نقش فنلاند و سوئد در حمایت از سازمان‌های علیه این کشور نظیر پ ک ک به گرمی به مساله پیوستن این دو به ناتو نگاه نمی‌کند همچنین استکهلم و هلسینکی ترکیه را تحریم تسلیحاتی کرده‌اند و اجازه محاکمه ۳۳ تروریستی که آنکارا خواهان تحویل گرفتن آنهاست، نمی‌دهند.

در عین حال که «سائولی نینیسته»، رئیس‌جمهور فنلاند از امکان حل نگرانی‌های ترکیه از طریق گفتگو‌های سازنده سخن به میان آورده است، سوئد از طرفی با آنکارا مذاکرات دیپلماتیک انجام داده و از سوی دیگر با نمایندگان شاخه زنان حزب اتحادیه دموکراتیک کُرد سوریه به عنوان شاخه سوری پ ک ک نیز نشستی رسمی برگزار کرده است.

روزنامه ملیت با بیان اینکه «این سازمان تروریستی» از طریق برپایی تظاهرات علیه ترکیه در استکهلم در تلاش برای ترساندن ترکیه و سوئد است، نوشت: ترکیه دارای ۳ اهرم فشار برای مانع‌تراشی در مسیر پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو است؛ اهرم نخست، درخواست این دو کشور از طریق «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو به نشست شورای آتلانتیک شمالی ارائه خواهد شد و ترکیه می‌تواند در این مرحله مانع از مطرح شدن این درخواست و قرار گرفتن آن در دستورکار نشست مذکور شود.

در مرحله دوم، آنکارا می‌تواند تکمیل اسناد عضویت فنلاند و سوئد به تعویق بیندازد یا فرایند پیوستن این دو به ناتو را به حالت تعلیق دربیاورد. برای عضویت این دو کشور در ناتو باید پروتوکل‌ها و پیش‌نویس قوانین الحاق آماده شده و در نشست مدرید ارائه گردد.

اما در مرحله سوم مربوط به نشست مدرید است، زیرا ترکیه حق دارد اسناد عضویت یک یا هر دو کشور در این نشست را امضا نکند و حتی اگر در نشست مدرید اسناد مورد امضا قرار گرفت، پارلان ترکیه می‌تواند با این امر مخالفت کند.

روزنامه ملیت به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: فنلاند برای رفع نگرانی‌های ترکیه تلاش می‌کند، اما در این زمینه سوئد موانعی پیش روی دارد.

۱۰ شرط ترکیه برای موافقت با پذیرش فنلاند و سوئد به ناتو

روزنامه «صباح» ۱۰ شرط برای موافقت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو برشمرده است:

شرط نخست: فنلاند و سوئد موضع خود را در قبال پ ک ک و شاخه‌های آن به عنوان گروهی تروریستی روشن کنند.

شرط دوم: متوقف‌سازی فعالیت‌های پ ک ک در این دو کشور از جمله عدم پذیرش رهبران این گروه در پارلمان فنلاند و سوئد.

شرط سوم: متوقف‌سازی حمایت مالی از پ ک ک و شاخه سوری آن، همچنین نباید به این سازمان‌های تروریستی تحت عنوان مبارزه با داعش مشروعیت داد.

شرط چهارم: پرهیز از ارتباط با سرکردگان پ ک ک در عراق و سوریه.

شرط پنجم: متوقف‌سازی فعالیت‌های اعضای فراری سازمان فتح‌الله گولن.

شرط ششم: تسریع در اقدامات مربوط به تحویل اعضای PKK/YPG/KCK که در ترکیه متهم به تروریسم هستند و در فهرست سیاه قرار دارند.

شرط هفتم: اخذ تضمین برای متوقف‌سازی فعالیت این گروه‌ها علیه امنیت ترکیه.

شرط هشتم: ایجاد سازوکاری در چارچوب رایزنی منظم و همکاری تنگاتنگ با ترکیه در مبارزه با تروریسم.

شرط نهم: قطع کمک‌ها و واریزی‌های نقدی به سازمان‌های تروریستی و ممنوعیت باز کردن حساب‌های بانکی برای این سازمان‌ها در فنلاند و سوئد.

شرط دهم و پایانی: ممانعت از فعالیت‌ها و تلاش‌ها برای جمع‌آوری کمک‌ها برای این سازمان‌های تروریستی تحت عنوان جمعیت‌های مردمی و غیر دولتی.

«مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود»

روزنامه آکشام در گزارسی به قلم «قوتولوش تایز» نوشت: «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه موضع روشن خد را در قبال عضویت سوئد در ناتو اعلام کرده و گفته است: ناتو باید حساسیت‌های امنیتی ترکیه را برای الحاق فنلاند و سوئد درک کند.

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید انتظار دارد که متحدان ترکیه در ناتو حساسیت‌های آنکارا را در زمینه پیوستن فنلاند و سوئد به این پیمان نظامی درک کنند.

اردوغان که از ابتدا با احتمال پیوستن این دو کشور به ناتو مخالفت کرده همچنین تاکید کرد که هیئت‌های سوئدی و فنلاندی به خودشان زحمت ندهند که برای قانع کردن ترکیه به آنکارا سفر کنند.

رئیس جمهوری ترکیه که می‌گوید سازمان‌های تروریستی در فنلاند و سوئد رخنه کرده‌اند همچنین تاکید کرد که این دو کشور نباید انتظار داشته باشند ترکیه بدون اخراج این گروه‌ها با عضویت آن‌ها در ناتو موافقت کند.

وی گفت: دو کشور در این مرحله حتی اگر اعلام کنند که مخالف گروه‌های تروریستی مذکور هستند، ترکیه نمی‌تواند به آن‌ها اعتماد کند چرا که طبق حدیث شریف نبوی «مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود»؛ سخنانی که به ماجرای پیوستن یونان به ناتو اشاره دارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۷۴۴۱۶، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین