پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
رئیس جمهور ترکیه گفت تا زمانی که سوئد به میزبانی از گروه‌های تروریستی و ضد ترکیه پایان ندهد، نباید انتظار موافقت آنکارا با عضویت خود در ناتو را داشته باشد.

شعارسال: همزمان با شدت گرفتن فشارهای کشورهای اروپایی بر ترکیه برای موافقت کردن با درخواست سوئد جهت پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنکارا بار دیگر شرط خود برای پذیرش این مهم را تکرار کرد.

اردوغان: سوئد باید تروریست‌ها را اخراج کند

در تاریخ ۱۸ می سال ۲۰۲۲ بود که پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و آغاز جنگ اوکراین، دولت‌های سوئد و فنلاند رویکرد عدم تعهد نظامی خود در قبال ناتو را تغییر داده و خواستار عضویت در این ائتلاف نظامی شدند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه گفت تا زمانی که سوئد به میزبانی از گروه‌های تروریستی و ضد ترکیه پایان ندهد، نباید انتظار موافقت آنکارا با عضویت خود در ناتو را داشته باشد.

فنلاند در ماه آوریل به ناتو ملحق شد اما دولت ترکیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی همچنان مانع عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی می‌شود. در ماه جاری آنکارا بار دیگر گفت که سوئد باید تجمعات و راهپیمایی‌های ضد ترکیه در استکهلم را سرکوب کند تا موافقت این کشور را کسب نماید.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اردوغان طی سخنرانی پس از جلسه کابینه دولت در آنکارا توضیح داد: «ترکیه انتظار دارد که سوئد پناه دادن به گروه‌های تروریستی را متوقف کند».

ترکیه معتقد است سوئد به اعضای گروهک تروریستی «پ.ک.ک» پناه داده است. جدای از آنکارا، دولت مجارستان نیز هنوز با درخواست استکهلم برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو موافقت نکرده است.

بر این اساس، وی در این‌باره اظهار داشت: «همه باید تایید کنند که سوئد نمی‌تواند با اجازه دادن به تروریست‌ها برای حضور در میادین مرکزی شهرهای خود، با ترکیه دوستی برقرار کنند».

سوئد اخیراً قانون جدیدی را برای سخت‌تر کردن تأمین مالی یا حمایت از گروه‌های تروریستی تصویب کرده که به گفته استکهلم، این قانون به معنای اجرای تعهدات توافقنامه با ترکیه است.

به نوشته رویترز، رئیس جمهور ترکیه افزود: «موضع ، انتظارات و وعده‌هایی که داده شده همه واضح بوده است. هم‌اکنون، ما از همان اصولی که سال گذشته گفتیم، دفاع می‌کنیم. ما فقط می‌خواهیم آنها به آنچه امضا کردند وفادار بمانند».

پیش از این نیز مقام‌های غربی ضمن اشاره به افزایش فشارها بر ترکیه برای موافقت کردن با درخواست عضویت سوئد در ناتو، گفتند که معلوم نیست در نشست آتی سران این ائتلاف نظامی گشایشی ایجاد شود. 

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 13تیر1402، کدخبر: 14020413000027، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین