پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
در پی اهانت به قرآن کریم در سوئد کاردار این کشور در تهران در غیاب سفیر سوئد به وزارت امور خارجه احضار و ضمن محکومیت این اقدام، از سکوت و رفتار منفعلانه دولت این کشور انتقاد شد.

شعارسال: هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و این دپیلمات سوئدی توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار شد.

احضار کاردار سوئد به وزارت امور خارجه برای ماجرای آتش زدن قرآن توسط چند شهروند سوئدی و ارتکاب جرم حقوق بشری توهین به مقدسات

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پیش از این اقدام توهین آمیز صورت گرفته در سوئد را شدیدا محکوم کرده و گفته بود: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی‌تابد و به شدت آن را محکوم می‌کند.

مدیرکل غرب اروپا در احضار کاردار سوئد ضمن محکوم کردن اقدام اخیر صورت گرفته در سوئد در اهانت به مهمترین مقدسات اسلامی، سکوت و رفتار منفعلانه دولت سوئد را عاملی برای جسورتر شدن ناقضان یکی از اصول بنیادین و بدیهی حقوق بشر یعنی اصل احترام به ارزش‌های دینی و آسمانی برشمرد.

به کاردار سوئد اعلام شد در حالی که این روز‌ها مسلمانان در حال انجام مناسک حج و بزرگداشت شعائر دینی و اسلامی هستند، اهانت به مقدسات آن‌ها صرفا در مسیر نفرت پراکنی و خشونت طلبی با سوءاستفاده از اصل آزادی بیان است.

مدیرکل غرب اروپا در احضار کاردار سوئد با بیان اینکه پیش از این نیز مشابه این اقدام نسنجیده در خاک سوئد انجام شده و مراتب ناخرسندی جمهوری اسلامی ایران قبلا به طرف سوئدی منعکس شده بود، گفت: اگر سوئد به موقع جلوی اینگونه اهانت‌ها را می‌گرفت، الان شاهد هتک حرمت مجدد مقدسات اسلامی نبودیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همگام با جهان اسلام، هرگونه تعرض به کتاب مقدس مسلمانان جهان و نیز مجوز صدور چنین اقداماتی را تحمل نمی‌کند، لذا انتظار می‌رود دولت سوئد به بدیهی‌ترین وظیفه خود در ممانعت از اهانت به ارزش‌های معنوی و دینی مسلمانان به صورت مسؤولانه، مؤثر و بازدارنده عمل کند.

اهانت به قرآن کریم در سوئد با واکنش‌های زیادی در بین کشور‌های مسلمان روبرو شد. اردن و امارات عربی متحده نیز ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، سفرای سوئد در ابوظبی و امان را احضار و تأکید کردند که استفاده از حربه آزادی بیان، چنین اقدام شنیعی را توجیه نمی‌کند.

کاردار سوئد پس از احضار توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران در پاسخ ضمن تأکید بر مخالفت دولت سوئد با هرگونه اشکال اسلام‌هراسی، گفت که مراتب را در اسرع وقت به پایتخت کشورش منتقل خواهد کرد.

شب گذشته نیز مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در تماس تلفنی با سفیر سوئد که در خارج از ایران حضور دارد، اهانت به مقدسات اسلامی را محکوم کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز (پنجشنبه) هشتم تیر ماه اعلام کرد: همه جهان اسلام اهانت به کتب آسمانی و ⁧‫قرآن کریم‬⁩ را قویا محکوم می‌کند. اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست. دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است. دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت.

 در ادامه اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان، پلیس این کشور اعلام کرد مجوز برگزاری اعتراضی را صادر کرده که سازمان‌دهنده آن قصد دارد روز چهارشنبه و در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان، در بیرون از مسجد اصلی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده و آن را بسوزاند. پس از آن بود که عصر روز چهارشنبه یک سوئدی عراقی الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم و در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید

 اهانت به قرآن کریم در سوئد مسبوق به سابقه است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و همچنین دانمارک و هلند را محکوم کرده بود.

اول بهمن ماه ۱۴۰۱ تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند. این اقدام هتاکانه واکنش تند دولت ترکیه را به همراه داشت. این اقدام همچنبن واکنش تند جمهوری اسلامی ایران، جهان اسلام و حتی برخی از کشور‌های غیرمسلمان را به همراه داشت.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 8تیر1402، کدخبر: 14020408000620، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین