پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
سلوان مومیکا فرد هتاکی که دست به آتش زدن قرآن در سوئد زده قبلا عضو یک گروه نظامی وابسته به حشد الشعبی عراق بوده است.

شعارسال: سلوان مومیکا ۳۷ ساله و عراقی‌الاصل روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن در مرکز استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، صفحاتی از قرآن را پاره کرد و آتش زد. این گستاخی که با تأیید و حمایت دولت سوئد انجام شد خشم جهان اسلام را برانگیخته است.

جوان عراقی که قرآن را سوزاند کیست؟

در کلیپ ویدئویی که اخیراً به طور گسترده پخش شده است، مومیکا دیده می‌شود که در مقابل گروهی از افراد مسلح سخنرانی می‌کند و خود را مسئول گردان‌های عیسی بن مریم وابسته به گردان‌های امام علی (ع) می‌داند.

سلوان مومیکا اهل شهر حمدانیه در جنوب شرقی شهر موصل عراق است، وی متاهل و دارای دو دختر است، اما به گفته چندین منبع به دلیل مشکلات خانوادگی از همسرش جدا شده است.

مومیکا در صفحه فیس بوک خود نوشته که در سال ۲۰۰۵ از موسسه گردشگری و هتلداری نینوا فارغ التحصیل شده است.

جمیل الجمال، شاعر و روزنامه‌نگار شهر حمدانیه، می‌گوید که مومیکا یک فرد عادی و ناشناس بود که در ابتدا به حزب جنبش دموکراتیک آشوری تعلق داشت و مدتی با آن‌ها کار کرد.

وی افزود: مومیکا سپس به دلیل یک حادثه جنایتکارانه به مدت سه سال زندانی شد و این اتفاق قبل از تسلط داعش بر این منطقه در سال ۲۰۱۴ رخ داد.

پس از تسلط این سازمان افراطی بر موصل و سایر مناطق عراق، مومیکا به چندین جناح و حزب مسلح ملحق شد و سپس حزبی را تأسیس کرد.

الجمال تأیید می‌کند که این مرد در طول جنگ برای آزادسازی موصل با ریان الکلدانی، فرمانده شبه نظامیان تیپ‌های بابل همکاری می‌کرد.

به گفته الجمال، سپس او گروه شبه نظامی صقور السریان را تأسیس کرد و آن‌ها گروهی متشکل از افراد معدودی بودند که اکنون وجود ندارند.

سلوان در چندین کلیپ ویدئویی که در صفحه فیس بوک خود منتشر شده است، همراه با گروهی از مبارزان شبه نظامی صقور السریان ظاهر می‌شود که در حمدانیه و مناطق دیگر پرسه می‌زنند.

به گفته الجمال، پس از پایان عملیات آزادسازی موصل، مومیکا یک حزب سیاسی به نام حزب اتحاد سریانی تأسیس کرد و با جناح مسلح خود وارد منطقه حمدانیه شد.

الجمال افزود: صقور السریان سپس بر اثر مشکلاتی از گردان‌های بابل به رهبری الکلدانی جدا شد. پس از آن بود که سلوان به آلمان رفت و درخواست پناهندگی سیاسی کرد، اما درخواست او رد شد و پس از آن به سوئد نقل مکان کرد.

مومیکا در صفحه فیس بوک خود را به عنوان یک عراقی لیبرال، سکولار و ملحد معرفی می‌کند، اما هرکسی که زندگی نامه و صفحه فیس بوک او را دنبال می‌کند متوجه می‌شود که ایده‌های او هر از گاهی تغییر کرده است.

ولید المقدادی، روزنامه‌نگار گفته که سلوان مومیکا اهل استان نینوا در شمال عراق و یک لیبرال، ملحد و افراطی است؛ او بنیان‌گذار حزب دموکراتیک سریانی و فرمانده یک گروه مسلح به نام صقور السریان بود که برای آزادسازی استان نینوا از اشغال داعش تشکیل شده بود.

به گفته او سلوان مومیکا در سال ۲۰۱۷ به اتهام جنایت جنگی دستگیر شد و سپس با دخالت کشور‌های غربی آزاد شده و به سوئد رفت و اکنون هم به یکی از احزاب تندروی این کشور پیوسته است.

المقدادی که خود ساکن سوئد است، گفت که این فرد هتاک صرفا به دنبال شهرت است و نه بیشتر و اگر تفکر و ایده مشخصی داشت، هرگز دست به این کار نمی‌زد.

یک روزنامه نگار از منطقه حمدانیه در این باره می‌گوید: مومیکا یک فرد عادی نبود. این روزنامه‌نگار که خواست نامش فاش نشود، می‌افزاید که مومیکا از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برد و همیشه دوست داشت دیده شود و مشهور باشد.

تعداد بازدید : 76

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 10تیر1402، کدخبر: 645909، fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین