پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۹۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
اشتباهات سیاستی مرگبار دولت سریلانکا در سه سال اخیر در کنار پیامد‌های اقتصادی همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین سبب شده اقتصاد این کشور در لبه پرتگاه قرار گیرد. مسئولان سریلانکایی اعلام کرده‌اند که تنها برای یک روز بنزین در اختیار دارند و منابع ارزی کافی برای واردات بیشتر سوخت در اختیارشان نیست.
شعار سال: آمار‌ها نشان می‌دهد ذخایر ارزی این کشور به کمتر از ۵۰ میلیون دلار تنزل یافته است و همین موضوع سبب شده دولت این کشور فروش سوخت به خودرو‌های شخصی را ممنوع کند. سریلانکا با بدترین بحران اقتصادی در ۷۰ سال اخیر روبه‌رو شده است و افزایش تورم و کمبود سوخت و مواد غذایی باعث شد روز شنبه مردم این کشور در اعتراض به وضعیت وخیم اقتصادی کاخ ریاست‌جمهوری سریلانکا را اشغال کنند.

وضعیت امروز سریلانکا معلول عوامل مختلف داخلی و خارجی، اعم از اشتباهات سیاستی دولت این کشور، همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین است. این عوامل باعث شده‌اند درآمد‌های ارزی این کشور کاهش یابد و با افزایش قیمت انرژی، کسری تجاری آن تا آنجایی پیش برود که نتواند کالای مورد نیازش را وارد کند. این وضع، ثبات سیاسی این کشور را نیز با مشکل مواجه کرده است. برخی منتقدان دولت پرداخت بدهی‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی چین در این کشور را نیز به‌عنوان یکی از دلایل عمده کاهش منابع ارزی این کشور معرفی می‌کنند. نرخ تورم سریلانکا در ماه ژوئن به بیش از ۵۴.۶ درصد رسیده است و سطح قیمت مواد غذایی افزایشی ۸۰ درصدی را تجربه می‌کند. سرنوشت این کشور می‌تواند به‌عنوان هشداری مهم به کشور‌هایی به‌شمار رود که در سیاست‌های اقتصادی خود رویه‌های مشابهی را در پیش گرفته‌اند.
 
دومینوی اشتباهات سیاستی، بحران سوخت و استعفای رئیس جمهور در سریلانکا

یکی از انتقاد‌های مهم به رئیس‌جمهوری سریلانکا برنامه کاهش مالیات‌های او در سال ۲۰۱۹ است. راجاپاکسه از پذیرش نیاز به کاهش هزینه‌های دولت و افزایش مالیات برای کمک به سریلانکا برای جلوگیری از شرایط اقتصادی سخت‌تر خودداری کرد و نرخ مالیات در این کشور را کاهش داد. این مسئله سبب شد سطح درآمد‌های دولت سریلانکا کاهش قابل‌توجهی یابد. به گفته وزیر دارایی این کشور، این کاهش مالیات‌ها سبب شده دولت سالانه ۱.۴ میلیارد دلار درآمد را از دست دهد. پیش از این و از سال ۲۰۰۹ سیاست دولت سریلانکا به جای تولید صادرات‌محور، بر بازار‌های داخلی تمرکز کرد. این رویکرد موجب شد در حالی که مخارج وارداتی این کشور در حال افزایش بود، درآمد‌های صادراتی تغییر چندانی را تجربه نکند. کاهش درآمد‌های دولت در کنار این مخارج فزاینده موجب شد سریلانکا از کسری تجاری ۳میلیارد دلاری رنج ببرد.

نتیجه واضح کاهش درآمد‌های دولت و کاهش ذخایر ارزی سریلانکا ناتوانی در واردات کالا‌های ضروری مانند سوخت و غذاست. در پایان سال ۲۰۱۹، ذخایر ارزی سریلانکا ۷.۶ میلیارد دلار اعلام شد؛ تا مارس ۲۰۲۰ این رقم به سطح ۱.۹ میلیارددلاری کاهش یافت و اخیرا دولت این کشور اعلام کرده صرفاً ۵۰ میلیون دلار ذخیره ارزی دارد.

با اعلام اینکه دولت سریلانکا تنها ارز کافی برای واردات سوخت یک روز را دارد، فروش سوخت به خودرو‌های شخصی ممنوع شد. وزیر انرژی سریلانکا اعلام کرده است که این کشور تنهابرای پنج روز سوخت کافی دارد. سریلانکا به بدترین بحران اقتصادی خود از زمان استقلال دچار شده است. روز چهارشنبه نخست‌وزیر سریلانکا در سخنانی اعلام کرد که اقتصاد این کشور کاملاً فروپاشیده است و میلیون‌ها نفر با کمبود غذا، سوخت و برق دست‌وپنجه نرم می‌کنند. جنگ اوکراین و افزایش قیمت نفت در جهان بر مشکلات سریلانکا دامن زده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شانا، تاریخ انتشار:۲۰ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۵۹۲۱۱، www.shana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین