پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۹۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
نماینده مردم آذر شهر، اسکو و تبریز تاکید کرد: ما با خشکی دریاچه‌ای مواجه هستیم که ۷ برابر مساحت تهران تبدیل به بیابان و شوره زار خواهد شد و این یعنی طوفان نمکی در شعاعی معادل ۶۰۰ کیلومتر؛ یعنی چیزی معادل ۱۴ میلیون انسان در خطر بیماری‌های پوستی، سرطان و آسم قرار دارند و اگر اکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه نکنیم مجبوریم در آینده برای درمان این بیماری‌ها هزینه کنیم.
شعار سال: روح‌الله متفکر آزاد در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: امروز با موضوعی کاملاً زیست محیطی مواجه ایم و زندگی میلیون‌ها نفر در مخاطره قرار گرفته است. امروز دنیا دنیای هیدروپلیتیک شده است. محیط زیست سرمایه‌ای فرا نسلی است و هزینه نیست.

وی با بیان اینکه «ما تجربه خشک شدن هامون در سیستان و بلوچستان و خشک شدن هورالعظیم در خوزستان را داریم»، اظهار کرد: قرار بوده است که تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه با یک برنامه قریب به ۱۰ ساله به نقطه‌ی احیای نهایی برسد، اما متاسفانه نه تنها در دوره تثبیت بلکه در دوره احیا و در دوره احیای نهایی با تغییر محسوسی در تراز اکولوژیک و هیدرولوژیک مواجه نبودیم. خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی برای این موارد پول خرج کرده ایم، اگر خرج نکرده بودیم عصبانی و ناراحت نبودیم.

این نماینده مجلس گفت: ما با خشکی دریاچه‌ای مواجه هستیم که ۷ برابر مساحت تهران تبدیل به بیابان و شوره زار خواهد شد و این یعنی طوفان نمکی در شعاعی معادل ۶۰۰ کیلومتر؛ یعنی چیزی معادل ۱۴ میلیون انسان در خطر بیماری‌های پوستی، سرطان و آسم قرار دارند و اگر اکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه نکنیم مجبوریم در آینده برای درمان این بیماری‌ها هزینه کنیم.

متفکر آزاد همچنین با بیان اینکه «اگر امروز تکان نخوریم ستاد احیای دریاچه ارومیه که اکنون تبدیل به ستاد نجات شده، تبدیل به ستاد تدفین خواهد شد»، خاطرنشان کرد: با افزایش ایستی خاک در وهله اول گیاهان حساس به شوری و نسبتا مقاوم و سپس همه گیاهان مقاوم به شوری از بین خواهد رفت و به مرور زمان کشاورزی نابود خواهد شد و پس از هر طوفان نمکی باید ۵۰۰ سال منتظر اصلاح بمانیم؛ تغییر اقلیم محلی، گرم شدن پیرامون و مشکلات بارشی همگی محصول خشکی دریاچه ارومیه است و تاثیر بر اقتصاد و مهاجرت میلیون‌ها انسان فرهیخته به مرکز کشور تبعات بعدی این اتفاق خواهد بود.

وی تاکید کرد: امروز با موضوعی زیست محیطی صرف مواجهیم و تحقیق و تفحص یکی از راهکار‌های رسیدگی به این موضوع است؛ راهکار دیگر آن این است که دولت دستورات خوبی که در سفر رئیس جمهوری به استان برای اتمام پروژه کانی سیب و انتقال آب و اتمام تصفیه خانه‌های شهرستان‌های پیرامون صادر کردند، را در اسرع وقت مورد توجه قرار دهند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس افزود: با حمایت تمامی نمایندگان مراغه، عجب شیر و شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و کردستان و به همه ایران تاکید می‌کنم این صدای مردم با فرهنگ آذربایجان است که با افتخار به جای کف خیابان، از تریبون مجلس شنیده می‌شود و این یعنی مردم سالاری دینی قابلیت احقاق مطالبات مردم را دارد. امیدواریم با احیای دریاچه ارومیه شاهد از بین رفتن مخاطرات سنگین زیست محیطی باشیم.

متفکر آزاد در پایان با تاکید بر اینکه من سیاه نمایی را دوست ندارم و از عملکرد گذشتگان، آن‌هایی که منطقی بودند تشکر می‌کنم، گفت: بدانید احیای دریاچه ارومیه صرفا جلوگیری از حذف دریاچه ارومیه از نقشه ایران نیست بلکه احیای تمدنی است.
 
تعداد بازدید : 3
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۲۱ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۴۰۱۰۴۲۱۱۴۱۴۹، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
0
0
چرا مدیران وقت را دادگاهی نمی کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
0
0
طوفان نمکی 600 کیلومتری
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین