پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
با گذشت دو روز از وقوع سیل در برخی مناطق استان فارس، گزارش‌ها از نجات جان صد‌ها نفر از سوی فردی که بسیاری از او به‌عنوان موتورسوار فداکار یاد می‌کنند، حکایت می‌کند. حمیدرضا فاطمی‌نیا روز جمعه پس از وقوع سیلاب جان صد‌ها نفر را که درکنار رودخانه رودبال برای تفریح نشسته بودند، نجات داد. ماجرایی که برای بسیاری یادآور داستان دهقان فداکار و قصه پتروس فداکار است.
شعار سال: دو روز پس از وقوع سیل در مناطق شرقی استان فارس، تعداد جان‌باختگان این حادثه با یک نفر افزایش به ۲۳ نفر رسید. در همین حال تلاش‌ها برای یافتن پیکر دختر‌بچه یک‌ساله که قربانی سیل روز جمعه شده است، ادامه دارد. همزمان گزارش‌ها از نجات جان صد‌ها نفر در این حادثه از سوی فردی که حالا بسیاری از او به عنوان موتورسوار فداکار یاد می‌کنند، حکایت می‌کند. براساس گزارش‌ها روز حادثه حمیدرضا فاطمی‌نیا که سوار موتورسیکلت بود جان صد‌ها نفر را که در دهانه رودخانه رودبال شهرستان استهبان نشسته بودند، با فریاد‌های مستمر خود مبنی بر اینکه «سیل در راه است» نجات داده است. ماجرایی که حالا برای بسیاری داستان ریزعلی خواجوی با لقب دهقان فداکار را که باعث توقف قطار در حادثه ریزش کوه شد و همچنین قصه پتروس فداکار در هلند را یادآوری می‌کند.
 
سیل عصر جمعه در مناطق شرقی فارس، درعرض چند دقیقه مردان و کودکانی را در خود بلعید که برای تفریح آخر هفته روانه طبیعت شده بودند و انتظار نداشتند که وسط تابستان باران به حدی باریده باشد که رودخانه‌ای که کنارش نشسته‌اند طغیان کند و مردم و خودروهای‌شان را ببلعد و به کام مرگ بفرستد. تصاویر منتشر شده از این حادثه نیز نشان می‌دهد تعدادی اتومبیل که کنار رودخانه پارک کرده‌اند ناگهان گرفتار سیل می‌شوند. در این میان سازمان هواشناسی می‌گوید در این خصوص هشدار نارنجی صادر کرده بود. هر چند مدیر‌کل مدیریت بحران استان فارس می‌گوید در این شرایط اخطاریه صادر می‌کنند نه اعلامیه و هواشناسی وضعیت را در سطح نارنجی به ما اعلام نکرده بود. در همین حال روز گذشته مرتضی مرادی‌پور، سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفتگو با یک رسانه شیوه کنونی اعلام هشدار‌های سوانح و بلایا در کشور را مطلوب و کافی ندانست و گفت: این شیوه که تنها محدود به زیرنویس در رسانه ملی است، کافی نیست؛ امروز بسیاری از افراد اطلاعات و اخبار را از فضای مجازی می‌گیرند، بهتر است این هشدار‌ها به صورت تصویری در فضای مجازی قرار گیرد تا مخاطب فهم بهتری پیدا کند. همچنین باید این شکل از هشدار‌ها به‌صورت منطقه‌ای و کاملا نقطه‌ای اعلام شود تا مردم حساس شوند. مرادی‌پور با بیان اینکه اعلام هشدار‌ها با محتوای هشدار قرمز و نارنجی و زرد برای مخاطب عام بی‌فایده است؛ اضافه کرد: باید در محتوا هشدار‌ها به مردم به صورت مصداقی گفته شود که چه خساراتی ممکن است، اتفاق افتد.
 
پتروس فداکار سیل فارس
لزوم شناسایی مقصران
به هر ترتیب با توجه به وقوع سیل و جان باختن ۲۳نفر در این حادثه، روز گذشته رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار فارس، ضمن پیگیری حادثه سیل، در جریان آخرین جزئیات و اطلاعات عملیات جست‌وجوی ناپدیدشدگان قرار گرفت. ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با محمدهادی ایمانیه، با تاکید بر رسیدگی سریع به قصور‌های احتمالی، به استاندار فارس دستور داد از ظرفیت همه دستگاه‌های ملی و محلی برای جبران خسارات آسیب‌دیدگان و تسکین آلام داغ‌دیدگان استفاده کند. رئیس‌جمهور، وزیر کشور را نیز مامور کرد تا ضمن حضور در مناطق سیل‌زده به بررسی آخرین وضعیت سیل‌زدگان بپردازد. در همین ارتباط روز گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور با اشاره به سفرش به مناطق سیل‌زده گفت: برای بررسی ابعاد حادثه از نزدیک به استان فارس و منطقه آمدیم تا ببینیم آیا در این حادثه تخلف یا قصوری رخ داده است یا خیر؟ به گزارش خبرگزاری رسانه ای، وی افزود: با توجه به آفتابی بودن هوا و عدم بارش باران در منطقه یاد شده برای عده‌ای باورپذیر نبوده است که حجم آب از بالادست رودخانه منجر به وقوع سیل خواهد شد و بنابراین جدی نگرفتن هشدار‌ها سبب از بین رفتن جان عده‌ای از مردم شد. وزیر کشور با اشاره به جمعیت زیادی که در این مکان بوده‌اند، تصریح کرد: تعداد زیادی از رودخانه بیرون می‌آیند، تعدادی هم گیر افتاده که توسط مردم نجات پیدا می‌کنند. وی درعین حال تصریح کرد: هدف از این سفر کمک به روشن‌تر شدن ابعاد حادثه بوده است.
 
محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم روز گذشته با توجه به سیل روز جمعه در استان فارس از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواست تا با فوریت و با بررسی میدانی گزارش دقیقی از علل وقوع حادثه با تاکید بر شناسایی قصورات احتمالی دستگاه‌های مسوول به نمایندگان مجلس ارائه کند. از سوی دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس در تذکری از مسوولان قضایی درخواست کرد موضوع عدم اطلاع‌رسانی مسوولان درباره سیلاب اخیر استان را به جد پیگیری کنند. جعفر قادری در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه سیل استان فارس گفت: مسوولان به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح در موضوع سیلاب باید مورد مواخذه قرار گیرند، اگر به موقع اطلاع‌رسانی می‌شد، این اتفاق رخ نمی‌داد. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز چند سال از اتفاق و حادثه‌ای که در دروازه قرآن شیراز رخ داد، نگذشته است که شاهد حادثه مشابه هستیم، دستگاه‌های قضایی، سازمان بازرسی و همچنین وزارت کشور و مجموعه دستگاه‌هایی که به نوعی در این کار دخیل هستند، باید ورود پیدا کرده و موضوع را ریشه‌یابی کنند که شاهد تکرار این حوادث نباشیم. وی تاکید کرد: وقتی یک کار ساده را می‌توان با اطلاع‌رسانی و هشدار به موقع پیشگیری کرد، چرا باید این اتفاق ناگوار رخ دهد؟ ابراهیم عزیزی، دیگر نماینده مردم شیراز نیز در جلسه علنی مجلس گفت: از مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم که دستور دهد علل این موضوع پیگیری شود. طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده برخی از سازمان‌ها نسبت به وقوع این سیل هشدار داده بودند که باید مورد توجه قرار می‌گرفت. به گزارش خبرگزاری یک رسانه، وی متذکر شد: از آنجا که قبلا هم این حادثه در استان فارس اتفاق افتاده بود انتظار می‌رود این‌بار این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار:۳ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۳۸۸۴۷۰۷، www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین