پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
توضیحات ناظر گمرک زاهدان به ظاهر منطقی می باشد، اما بیشتر توجیه روند و قانونی جلوه دادن اتفاقات بدلیل کمبودها، اهمال ها و محدودیت هاست. از دادستان زاهدان درخواست می شود، با قید فوریت و بعنوان مدعی العموم به بحث آبگرفتگی منجر به نابودی کالا در محوطه گمرک ورود کند. هرچند کالا ممکن است صاحب خصوصی داشته باشد، اما سرمایه ملی در حال نابودی است.
شعار سال: عصر امروز (سه شنبه) به دنبال بارندگی شدید در زاهدان، تصاویری منتشر شد که حاکی از آبگرفتگی در گمرک زاهدان بود و نشان داد که بخشی از محموله‌های برنج دچار آبگرفتگی شده است.

پیگیری یک رسانه از گمرک با توضیحاتی از سوی خاشی -ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک زاهدان- در این رابطه همراه شد.

وی ضمن تائید آبگرفتگی در محوطه گمرک و تحت تاثیر قرار گرفتن بخشی از کالا‌های موجود در آن گفت که این کالا‌ها در فضای باز قرار داشتند و ما بار‌ها نسبت به آن هشدار داده بودیم.

بعد از حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد ماجرا شروع شد

وی در ادامه به جریان گمرک زاهدان و آنچه که موجب این اتفاق شده اشاره کرد و افزود: ظرفیت گمرک زاهدان در انبار‌های مسقف حدود ۱۴ هزار تن است که هر انبار سه متر سکو با سایه‌بان هم دارد و در مجموع به ۲۰ هزار تن می‌رسد. تا سال گذشته و قبل از ابلاغ بخشنامه مربوط به حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد، مشکلی در رابطه با قرار گرفتن کالا در این گمرک وجود نداشت و حجم کالای ورودی با آنچه ترخیص می‌شد در تعادل بود و عمدتا در انبار مسقف نگهداری می‌شد، اما از زمانی که بخشنامه مربوطه حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در دی ماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد، شرایط تغییر کرد؛ به طوری که حجم کالا‌های ورودی به انبار‌های گمرک زاهدان افزایش پیدا کرد.

خاشی توضیح داد: با توجه به اینکه معافیت مالیاتی مناطق آزاد تحت تاثیر قرار گرفت، صاحبان کالا به جای اینکه بخواهند کالا را به انبار‌های منطقه آزاد چابهار ببرند، چون دیگر صرفی برای آن‌ها از جهت مالیات ارزش افزوده نداشت، ترجیح دادند بجای صرف هزینه برای این مسافت، کالا را به گمرک زاهدان آورده و تخلیه کنند، بنابراین حجم کالایی که تا پیش از آن برای استفاده از معافیت مناطق آزاد به آنجا می‌رفت، وارد گمرک زاهدان شد. در این شرایط حدود ۱۴ هزار تن کالا (علاوه بر ظرفیت انبار‌های مسقف) به گمرک زاهدان افزوده و در فضای باز انبار‌ها نگهداری می‌شود.

بار‌ها مکاتبه و هشدار دادیم که کالا نفرستید

وی با بیان اینکه گمرک زاهدان از اواخر سال گذشته در این رابطه هشدار‌های لازم را داده بود، افزود: مکاتباتی با استانداری و سازمان صمت داشتیم و از آن‌ها خواستیم که ثبت سفارش به آدرس زاهدان نداشته باشند، اما متاسفانه قبول نکرده و به همان رویه ادامه دادند.

انبار‌های عمومی کالا را با تعهد در محوطه تخلیه کرد.

اما ناظر گمرکات زاهدان موضوع دیگری در این رابطه مطرح کرد و آن نقش انبار‌های عمومی در نگهداری کالا‌ها در گمرک زاهدان بود.

ناظر گمرک زاهدان، گفت که مدیریت انبار‌های زاهدان بر عهده انبار‌های عمومی که وابسته به سازمان بازنشستگی و وزارت رفاه است، قرار دارد. این انبار‌ها به موجب قراردادی که با گمرک دارد، باید در صورتی که فضا کم باشد انبار مورد نیاز را بسازد. از سویی ما از آن‌ها خواسته بودیم که کالا نباید کالا در محوطه تخلیه شود، ولی به هر ترتیب با رضایت صاحب کالا و تعهدی که از صاحب کالا از سوی انبار‌های عمومی گرفته می‌شد کالا با مسئولیت صاحب کالا در محوطه تخلیه کردند.

وی با بیان اینکه گمرک، با توجه به اینکه متولی این بخش از سمت دولت بوده و نظارت را برعهده دارد، گفت که ما سعی کردیم سرعت ترخیص را افزایش دهیم و روزانه تا هنگامی که کامیون خالی وجود داشته باشد کالا ترخیص می‌شود، اما آنقدر حجم ورود کالا بالا است که در مقاطعی پاسخگو نیست؛ بنابراین این کالا‌هایی که امروز در آب مانده مربوط به چند ماه گذشته نیست بلکه در گردش دائم بوده است.

در حال تحلیه آب هستند

خاشی به این هم اشاره کرد که از یک ماه پیش، پیش‌بینی این چنین بارندگی را داشتیم و به تمام صاحبان کالا و شرکت انبار‌های عمومی هشدار دادیم که حداقل حفاظت کافی در این کالا‌های موجود در محوطه به عمل آید، ولی متاسفانه برخی کالا‌های در مکان نامناسبی قرار داشت و موجب شد که دچار آبگرفتگی شود.

به گفته این مقام مسئول در گمرک زاهدان، در مجموع حجم بالایی از کالا‌های موجود در گمرک دچار ابگرفتگی نشده است و در حال حاضر شرکت انبار‌های عمومی و سایر بخش‌های مربوطه در حال تخلیه آب از این بخش هستند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۴۰۱۰۵۰۴۰۳۴۲۸، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین