پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها که از روز چهارشنبه در وین آغاز شده، بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌های غربی عنوان شده، هیچ‌یک از موضوعات باقی‌مانده قبلی که مانع انتفاع ایران از برجام شده از دستور کار هیأت ایرانی خارج نشده و ایده‌های ارائه شده از سوی کشورمان نیز با هدف پیگیری و به نتیجه رساندن انتظارات ایران مطرح شده است.
شعار سال: اطمینان از باقی نماندن هیچ موضوعی برای تبدیل شدن به اهرم فشار بر ایران در آینده از جمله مهمترین مواردی است که هیأت ایرانی بر آن تأکید داشته است.

رفتار غربی‌ها در عهدشکنی، صراحتا این گمانه را تقویت می‌کند که آن‌ها در ادعای خود مبنی بر دستیابی به یک توافق قوی، پایدار و قابل اتکاء جدیت و حسن نیت نداشته و سعی می‌کنند ایران را زیر فشار روانی قرار داده و امتیازات بیشتری را کسب کنند.

طرف غربی در حالی در فضای رسانه‌ای سعی در القاء زیاده‌خواهی طرف ایرانی دارد که موضوعات پادمانی اساسا امری جدا از برجام یا خواسته‌ای اضافی از سوی ایران نیست و آن‌ها در سال ۲۰۱۵ در متن برجام نیز تعهدی سیاسی برای مختومه کردن ادعا‌ها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس ارائه کرده‌اند.

طرف غربی با انواع ترفند‌ها تلاش می‌کند با ابزار‌های فرامذاکراتی، ایران را به پذیرش توافقی وادار کند که در آن موضوع انتفاع کامل کشورمان از برجام همچنان مبهم بوده و هیچ تضمینی نیز برای باز نشدن پرونده‌های ادعایی علیه ایران از سوی نهادهایی، چون آژانس نیز وجود ندارد.

 
گزارش رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی از فضای مذاکرات وین در مرداد ۱۴۰۱

مرندی مشاور تیم مذاکره: حذف نام سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی»، هرگز پیش‌شرط ایران نبوده
منطق ایران در این خصوص نیز کاملا روشن و مبتنی بر اصول مذاکره حرفه‌ای با بده بستان‌های متوازن است که طبیعتا توافقی مطلوب را به‌دنبال خواهد داشت.

ضلع غربی مذاکرات نمی‌تواند ضمن ادعای حل موضوعات و اجبار ایران به پذیرش توافق، موضوعات دیگری را به عنوان گروگان در اختیار گرفته و از آن به مثابه چماق استفاده کند، چه، تجربه نشان داده در چنین شرایطی، آن‌ها به مجرد عبور از این مرحله در اولین فرصت، ساز جدیدی را کوک خواهند کرد و از همه ابزار‌های خود برای کاهش اثرگذاری رفع تحریم‌ها استفاده خواهند کرد.

بدیهی است توافق احتمالی در مذاکرات جاری اگر منجر به دو اتفاق یعنی؛ «حذف هرگونه اهرم فشار علیه ایران در آینده» و «رفع پایدار و با ثبات تحریم‌ها برای اطمینان‌بخشی به شرکای تجاری» نشود، به دلیل اینکه منافع ملت ایران را تضمین نمی‌کند، هیچ دلیلی برای تن دادن به آن از سوی تهران وجود ندارد.
 
سرنوشت مذاکرات برجام/دو مسئله باقی‌مانده، ولی قابل حل

روزنامه هم میهن نوشت:

۱_بر خلاف گذشته شانس موفقیت گفتگو‌ها بیشتر شده است. یکی از علایم این واقعیت، سنگ‌اندازی مخالفان داخلی برجام است که با جعل خبر دروغ ۷۲ ساعت مهلت خواستند، پذیرش احتمالی ایران را به منزله تسلیم معرفی کنند.
به علاوه نیرو‌های موثر و مخالف توافق که از صحنه سیاستگذاری برکنار شده بودند دوباره خود را وارد میدان کرده‌اند تا در مسیر احیای برجام سنگ‌اندازی کنند.

۲_برجام در این ایستگاه پایانی دو مسئله اصلی حل نشده دارد. اولی موضوعات پادمانی است، یعنی مسایل مرتبط با اقدامات هسته‌ای ایران و ابهامات یا پرسش‌های نظارتی آژانس هسته‌ای در مورد این اقدامات ایران.
در زمستان گذشته قرار بود آژانس پرونده موضوعات مورد سوال را در خرداد ماه ببندد، ولی به علت عدم توافق در مسایل دیگر برجام، این اتفاق نیفتاد و شورای حکام آژانس علیه ایران بیانیه داد.
ایران به درستی انتظار دارد که در صورت توافق، این پرونده بسته شود و عاملی برای فشار باقی نماند. به نظر می‌رسد که این موضوع در توافق نهایی حل خواهد شد.

۳_خواست ایران برای بهره‌مندی از رفع تحریم‌ها نیز موضوع محوری دیگر است. ایران انتظار دارد که رفع تحریم‌ها اثربخش و پایدار باشد. با توجه به خارج شدن بحث تحریم سپاه از مذاکرات، به نظر می‌رسد که طرف غربی می‌تواند به صورت متعارف این مشکل را حل کند بنابراین انتظار می‌رود که بر خلاف گذشته دیر یا زود توافق نهایی شود. اراده دولت ایران چنین است. امیدواریم در نهایت موضع روس‌ها نیز بازدارنده توافق نباشد.
تعداد بازدید : 7
 
کنایه عباس عبدی به «ناهماهنگی در اطلاع رسانی» درباره مذاکرات وین
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب از ناهماهنگی در اطلاع رسانی پرشمار مذاکرات وین انتقاد کرد.
عباس عبدی نوشت: بر خلاف دفعات پیش مذاکرات وین که لام تاکام حرفی نمی‌زدند این بار پیاپی از این سو و آن سو اطلاع رسانی می‌کنند.

فقط مشکل این است که این اطلاع رسانی‌ها هماهنگ نیست. پیشنهاد می‌شود اطلاع رسانی را فقط به یک جناح دهند.
گزارش رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی از فضای مذاکرات وین در مرداد ۱۴۰۱
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین