پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
ابراهیم قنبری مهر سازنده سرشناس ساز‌های موسیقی و از شاگردان استاد ابوالحسن صبا صبح امروز ۲۱ مرداد ماه درگذشت.

شعار سال: ابراهیم قنبری مهر سازنده سرشناس ساز‌های موسیقی و از شاگردان استاد ابوالحسن صبا صبح امروز ۲۱ مرداد ماه درگذشت.

خبر درگذشت این سازنده سرشناس ساز توسط حسین بهروزی نیا نوازنده عود تایید شده است.

ابراهیم قنبری‌مهر، در مردادماه ۱۳۰۷ در تهران متولد شد. در شش‌سالگی پدرش را از دست داد. پس از تحصیل تا پنجم ابتدایی برای امرار معاش به کار‌های مختلفی از جمله نجاری روی آورد. با توجه به علاقه‌ای که به موسیقی داشت، پس از چند سال و زمانی که امکانات فراهم شد، تصمیم گرفت تا برای یادگیری موسیقی و نوازندگی ویلن نزد ابوالحسن صبا برود. پس از گذراندن یک دوره نت‌نویسی و آشنایی با گام‌های موسیقی ایرانی و غربی و یادگیری نوازندگی، صبا پیشنهاد ساخت ویلن را به وی می‌دهد و او را به سورن آراکلیان معرفی می‌کند تا از اطلاعات و مطالعات نظری وی آگاه شود. وی با استفاده از راهنمایی‌های ابوالحسن صبا و سورن آراکلیان به ساخت ویلن پرداخت. او در سال ۱۳۳۴ کارگاه سازسازی وزارت فرهنگ و هنر را تاُسیس کرد.

ابراهیم قنبری‌مهر، در سال ۱۳۳۹ از سوی اداره هنر‌های زیبا، جهت کارآموزی در کارگاه اتی ین واتلو که در پاریس قرار داشت به فرانسه اعزام شد. او به دلیل مهارت و تجربهٔ فراوان، مستقیماً به دورهٔ مخصوص تعمیرات که مربوط به دورهٔ عالی است، راه یافت.

ابراهیم قنبری‌مهر در ساز‌های ایرانی تغییراتی ایجاد کرد تا مشکلات این ساز‌ها را کمتر یا برطرف کند. از جملهٔ این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فاصلهٔ گوشی، ثابت کردن خرک سه‌تار، تثبیت پرده‌های تار و سه‌تار با فلز، تغییر سرپنجهٔ تار و سه‌تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانهٔ کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در ساز‌های قانون و کمانچه اشاره کرد.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۲۱ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۶۶۱۱۴۳، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین