پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۶۱۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
عبدالوهاب سهل‌آبادی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۶ هزار واحد معدنی در کل کشور تعطیل است که همه آن‌ها معادن کوچکی هستند که می‌توانند اشتغال خوبی داشته باشند. یکی از مشکلات مهم معادن ماشین آلات است که با توجه به مشکلات ارز در داخل کشور، خرید ماشین‌آلات برای واحد‌های کوچک بسیار سخت شده است.
شعار سال: عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: در دنیا واحد‌های کوچک و متوسط نقش مهمی در اشتغالزایی جامعه دارند. ما نیز از این نظر موفقیت‌هایی داشتیم. تعداد شهرک‌های صنعتی ایران قابل توجه است.

وی افزود: مشکلات واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط عمدتا به دلیل مسائل بانکی است. متاسفانه در کشور ما تسهیلات، هم بسیار گران است و هم انضباط خاصی ندارد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: علت اینکه واحد‌های صنعتی نمی‌توانند به نحو مطلوب کار کنند این است که با وجود قواعد و قوانین خاص صادراتی نمی‌توانند تعهدات خود را همیشه رعایت کنند. برای مثال امروز با یک خریدار خارجی صحبت می‌کنند، اما پس از مدتی نرخ عرض در کشور تغییر می‌کند و چنان گرانی به وجود می‌آید که کالا با قیمت تمام شده و فروش واحد صنعتی یاد شده همخوانی ندارد.

سهل‌آبادی افزود: خریداران نیز، چون امنیتی از سمت فروشنده حس نمی‌کنند، چندان مایل به خرید نیستند. واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط نیاز دارند که بتوانند کالای خود را با یک ضابطه و نرخ برای حداقل ۶ ماه تا دو سال بفروشند و در بازار‌های جهانی رقابت کنند.

وی گفت: از سوی دیگر واحد‌های کوچک و متوسط توان تقبل برخی هزینه‌های صادراتی را ندارد. بخش اقتصادی سفارت‌خانه‌های ایران در کشور‌های دیگر نیز چندان فعال نیستند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: یک کارخانه بزرگ مثل فولاد مبارکه در کشور‌های هدف تشکیلات خاصی را برای تسهیل صادرات ایجاد کرده است، اما شرکت‌های کوچک توان این کار را ندارند، بنابراین لازم است که دولت در این زمینه کمک‌هایی را از طریق سفارتخانه‌ها و رایزنان بازرگانی انجام دهد.

سهل‌آبادی گفت: متاسفانه واحد‌های کوچک و متوسط با توجه به مشکلی که در صنعت برق داریم و بر اساس دستورالعمل سازمان‌های ذی‌ربط مجبور هستند یک یا دو روز در هفته تعطیل باشند. زنجیره تولید برخی واحد‌های صنعتی به گونه‌ای است که نمی‌توانند تولید خود را متوقف کنند بنابراین مجبور هستند فرضا برای یک ماه تعطیل باشند!

وی افزود: باید در شهرک‌های صنعتی، نیروگاه‌هایی به منظور تامین برق مورد نیاز واحد‌های صنعتی تاسیس شود، البته دولت نیز باید از این مسئله حمایت کند. حمایت دولت هم صرفا حمایت مالی نیست بلکه حمایت بدین معناست که دولت با واحد‌های صنعتی همراهی کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بسیاری از نیروگاه‌های کوچک خصوصی پیشتر ایجاد شده، اما دولت در پرداخت پول آن‌ها تاخیر داشته و باعث شد بسیاری از این نیروگاه‌ها ورشکسته و تعطیل شوند. زیرساخت‌ها باید در شهرک‌های صنعتی ایجاد شود. عمده مسائل ما در حوزه مواد اولیه بیشتر مربوط به صنایع فولادی، کاشی و سرامیک و سفالی‌ها است.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۶ هزار واحد معدنی در کل کشور تعطیل است که همه آن‌ها معادن کوچکی هستند که می‌توانند اشتغال خوبی داشته باشند. یکی از مشکلات مهم معادن ماشین آلات است که با توجه به مشکلات ارز در داخل کشور، خرید ماشین‌آلات برای واحد‌های کوچک بسیار سخت شده است. برای خرید یک بیل مکانیکی یا لودر چند میلیارد تومان قیمت دارند. در مجموع می‌توانم این را به عنوان یک افتخار بگویم که علی‌رغم همه مشکلات، بخش صنعتی و معدنی همچنان در حال فعالیت است. با تمام نامهربانی‌هایی که متوجه این بخش بوده، از خود فداکاری انجام داده و اشتغال خود را تا حد توان حفظ کرده است. امیدوارم بتوانیم رسالت اصلی خود که همان چرخاندن چرخ‌های اقتصاد است به درستی انجام دهیم.

عبدالوهاب سهل‌آبادی خاطرنشان کرد: عمده مواد اولیه‌ای که از خارج از کشور وارد می‌شود دستخوش تحریم‌ها شده است و خرید، تامین مالی یا حمل‌ونقل آن‌ها با مشکلات متعددی روبه‌رو است و بنابراین قیمت نهایی مواد اولیه بسیار افزایش می‌یابد که عملا امکان رقابت در بازار‌های جهانی را از بین می‌برد. امیدواریم با رفع تحریم‌ها ارتباطات خود را با دنیا تقویت کنیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از می‌متالز، تاریخ انتشار:۳۰ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۲۷۱۳۶۱، felezatkhavarmianeh.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین