پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
یدالله رویایی مشهور به "رویا"، زاده ۱۷ اردیبهشت ۱۳۱۱ در دامغان؛ شاعر و ادیب ایرانی مقیم فرانسه، در ۹۰ سالگی در پاریس از دنیا رفت. عظم کیان‌افراز، ناشر کتاب‌های این شاعر با تأیید خبر فوق بیان داشت که رویایی اخیرا دچار تشدید بیماری شده بود و امروز برادرزاده‌اش خبر درگذشت‌اش را اعلام کرده است. از آثار او می‌توان به «برجاده‌های تهی»، «شعرهای دریایی»، «دلتنگی‌ها»، «از دوستت دارم»، «لب‌ریخته‌ها»، «هفتاد سنگ قبر»، «منِ گذشته»، «درجستجوی آن لغتِ تنها»، «هلاکت عقل به وقت اندیشیدن»، «از سکوی سرخ، یا «مسائل شعر»، «عبارت از چیست؟» و «چهره پنهان حرف» نام برد. رویایی از پیشکسوتان شعر حجم ( جهت دهنده به شعر نو و متفاوت از سوروئالیسم ) فارسی محسوب می شود.

شعار سال : یدالله رویایی مشهور به رویا، در سال ۱۳۱۱ در دامغان بدنیا آمده و در نوجوانی رهسپار تهران شد و خیلی زود فعالیت های سیاسی خود را با اندیشه های مارکسیستی آغاز کرد. رویایی آموزش‌های دبستانی و دبیرستانی خود را در زادگاهش آغاز کرد و در تهران در دانشسرای شبانه‌روزی تربیت معلم به پایان رساند. چندسالی به کار تدریس و سرپرستی امور اوقاف دامغان اشتغال داشت. نوجوانی و جوانی او به تمایلات مارکسیستی و مبارزه در حزب توده ایران گذشت. در جریان کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در سن ۲۲ سالگی توسط ماموران امنیتی بازداشت و مدت کوتاهی زندانی شد. او همزمان اولین کتاب شعر خود با عنوان «رویا» را منتشرکرد. مجددا رویایی در سال 1336 بدلیل انچه که نزدیکی به حزب توده نامیده شد، دستگیر و به زندان افتاد.

در گذشت یداالله رویایی ،شاعر ایرانی شعر حجم در پاریس

یدالله رویایی همزمان در میانه های دهه سی خورشیدی، در رشته حقوق بین المل در دانشگاه تهران درس خواند و مدرک دکترا نیز در این رشته گرفت. در سال ۱۳۴۴ رویایی شاعر با همکاری احمد شاملو هفته نامه بارو، ترکیبی از تخلص دو شاعر بامداد و رویا، را منتشر کرد.دو سال بعد در همکاری با ابراهیم گلستان، دفتر انتشاراتی روزن را براه انداخت.

اما شهرت اصلی یدالله رویایی به خلق آنچه امروز «شعر حجم» (اسپاسمانتالیسم) نامیده می شود در اواخر دهه ۴۰ خورشیدی بر می گردد. پس از آن اغلب شعرهای بی بدیل این شاعر دامغانی با حجم گرایی خلق شدند. رویایی اولین بار در سال ۱۳۴۷ عازم پاریس شد و چند بار تا سال ۱۳۵۷ بصورت متناوب به این شهر سفر کرد. اما در سال ۱۳۵۹ بدلیل تهدیدهایی که علیه او وجود داشت ، اقدام به مهاجرت دائم نمود و تا زمان مرگ خود در پایتخت فرانسه زندگی کرد. یدالله رویایی در طول ۴۰ سال بین دهه ۴۰ خورشیدی تا اواخر دهه ۸۰، بیش از ۸ کتاب شعر و ۴ اثر نثر منتشر کرد.

در گذشت یداالله رویایی ،شاعر ایرانی شعر حجم در پاریس

برخی از نقاط زمانی قابل تاکید در زندگی رویایی عبارت بودند از:
*** تأسیس جایزهٔ ادبی شعر سال به سرمایه‌گذاری تلویزیون ملی ایران و داورانی مرکب از مسعود فرزاد، محسن هشترودی، فریدون رهنما، بیژن جلالی، پژمان بختیاری و یدالله رؤیائی در سال‌های ۱۳۴۸، ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰.
*** تولد همام، سال ۱۳۵۲، ۱۹۷۳ .
*** تولد سارا، سال ۱۳۵۳، ۱۹۷۴ .
*** آغاز سفرهای اروپا و اقامت‌های پاریس ۱۳۴۷ متناوب تا ۱۳۵۷ (۱۹۷۸) .
*** اقامت دائمی در فرانسه (تبعید اختیاری سال ۱۳۵۴) و سپس اجباری در سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۹) .
*** تأسیس «مدرسهٔ زبان و ادبیات فارسی» در پاریس، سال ۱۳۵۸(۱۹۷۹) .
*** سکونت و زندگی در دهات و مزارع نورماندی (آنورونویل- Envronville) .
*** تولد کاویان، سال ۱۹۸۴ .
*** مرگ مادلن، سال ۱۹۸۶ .
*** تدریس در پاریس (۱۹۸۲–۱۹۹۴) .
*** ازدواج با کاترین (۱۹۸۷) .
*** انتشار گزینه اشعار به زبان فرانسه با نام «پس مرگ چیز دیگر بود» .
*** رئیس انجمن قلم ایران در تبعید (PEN Club) .
*** سخنرانیِ «گذر از اسپاسمان» در فستیوال بین‌المللی شعر کازابلانکا و طرح تئوری حجم‌گرایی، سپتامبر ۲۰۰۰ (ترجمه فارسی از عاطفه طاهائی، در کتاب "عبارت از چیست") .
*** اخذ عنوان "شوالیه در ادب و هنر"از دولت فرانسه، ۲۰۰۱ .
- انتشار مجموعه شعر "حجمی‌ها " (Espacement(al)s)در زبان فرانسه، همراه با ترجمهٔ "مانیفست شعر حجم" و موخره‌ای دربارهٔ آن با عنوان "غایت چیز: نگفتنیِ کلمه"، پاریس، سال ۲۰۰۶ .
*** انتشار کتاب لبریخته‌ها (Versées Labiales)، ترجمه کریستف بالایی، سال ۲۰۱۳ .
*** انتشار کتاب هفتاد سنگ قبر (Septante pierres tombales)، ترجمه آرش جودکی، سال ۲۰۱۶ .
در گذشت یداالله رویایی ،شاعر ایرانی شعر حجم در پاریس


شرکت در فستیوال‌های بین‌المللی شعر، حضور در دیدارهای جهانی شاعران، سفرهای ادبی، کنفرانس‌ها و مصاحبه‌ها همیشه از فعالیت‌های دیگر او در کنار امر نویسندگی بوده‌است. یدالله رؤیایی سال‌ها در «آنوِرونویل»، ده کوچکی در مزارع نورماندی، به سر می‌برد. او همچنین عضو خانه نویسندگان و عضو جامعه اهل ادب فرانسه نیز بود. رویائی در سن 90 سالگی در شهریور 1401 در پاریس از دنیا رفت.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین