پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۸۳۷۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
روزنامه هفت صبح اطلاع داده است که براساس تصمیم دادگاه انقلاب، ۱۰۶۲ خودرو خارجی سواری قاچاق، از ششم مهرماه توسط سازمان اموال تملیکی به فروش گذاشته خواهد شد. این خودروها که از سال ۱۳۹۶ و با اتهام جعل در ثبت سفارش در انبارهای گمرک و در محوطه باز نگهداری می‌شدند، سرانجام راهی بازار خودرو می‌شوند. ابتدا قرار بود خودروهای قاچاق از طریق بورس کالا ارائه شود؛که بدلیل وجود برخی قوانین تعهدی بین خریدار و فروشنده در بورس کالا، امکان عرضه در آن قالب ممکن نگردید. ادعا شده که خودروهای ارایه شده ، تماما سالم بوده و جزو خودروهای دارای کسری( ضبط، زاپاس، آینه، کامپیوتر و ...) نیستند.نتایج این مزایده، 16مهرماه در سایت املاک تملیکی اعلام خواهد شد.

شعار سال : روزنامه هفت صبح اطلاع داده است که براساس تصمیم دادگاه انقلاب، ۱۰۶۲ خودرو خارجی سواری قاچاق، از ششم مهرماه توسط سازمان اموال تملیکی به فروش گذاشته خواهد شد. این خودروها که از سال ۱۳۹۶ و با اتهام جعل در ثبت سفارش در انبارهای گمرک و در محوطه باز نگهداری می‌شدند، سرانجام راهی بازار خودرو می‌شوند. ابتدا قرار بود خودروهای قاچاق از طریق بورس کالا ارائه شود؛که بدلیل وجود برخی قوانین تعهدی بین خریدار و فروشنده در بورس کالا، امکان عرضه در آن قالب ممکن نگردید. ادعا شده که خودروهای ارایه شده ، تماما سالم بوده و جزو خودروهای دارای کسری( ضبط، زاپاس، آینه، کامپیوتر و ...) نیستند.نتایج این مزایده، 16مهرماه در سایت املاک تملیکی اعلام خواهد شد.

مزایده فروش 1062 خودروی سواری قاچاق از ششم مهرماه توسط سازمان اموال تملیکی

بعد از انتشار این خبر،سوالات زیادی برای افکار عمومی مطرح شده است. نظیر اینکه چه خودرو‌هایی و با چه قیمت و کیفیتی در این مزایده ارائه می‌شوند؟ خریدار‌ها چه کسانی هستند؟ آیا این خودرو‌های لوکس در بازار خودرو قابل معامله هستند؟ این مزایده خرید خودرو‌های لوکس که قبل از ورود خودرو‌های وارداتی اقتصادی زیر ۲۰ هزار دلار انجام می‌شود، می‌تواند بازار خودرو را از رکود خارج کند؟ و مواردی همانند.

مزایده کی و چگونه انجام می شود؟

این مزایده از ساعت 08:00 روز پنجشنبه هفتم مهر ماه آغاز و تا ساعت 24:00 روز دوازدهم مهرماه ادامه خواهد داشت، متفاضیان می‌توانند فهرست خودروها و شرایطی را که برای رویت خودروها برای مزایده الکترونیک عنوان شده است، در وبگاه مزایده الکترونیک به نشانی https://eauc.setadiran.ir/eauc/welcome.action?gateway=setad مشاهده کنند و از شرایط و خودروها مطلع شوند. خریداران تا ساعت 24:00 روز سه‌شنبه دوازدهم مهر ماه برای ثبت پیشنهاد قیمت در این سامانه وقت دارند و برای این کار و شرکت در مزایده ارائه کد ملی برای شخص حقیقی و کد اقتصادی برای شخص حقوقی به همراه شماره حسابی که قابل استفاده از طریق اینترنت باشد، الزامی است. برای مشاهده خودروها نیز در همه ایام هفته از ساعت 08:00 تا ساعت 16:00 طبق هماهنگی انجام شده با استان ها، خریداران می توانند از خودروها بازدید داشته باشند. پیشنهادهایی که در سامانه مزایده الکترونیک ثبت شده باشد، روز شنبه شانزدهم مهرماه در محل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی رمزگشایی شده و همان روز هم برندگان این مزایده معرفی خواهند شد.
 
ظاهر و شرایط موجود خودروهای به مزایده گذاشته شده، چطور است؟
چند روز پیش خبرهایی درباره سرقت بعضی از وسایل خودروهای دپو شده در انبار گمرک منتشر شد که آینه بغل، زاپاس، ضبط صوت و کامپیوتر خودروها را دزدیده بودند، اما به گفته عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، خودروهایی که برخی از قطعات آنها به سرقت رفته ، مشمول این ۱۰۶۲ خودرو نمی باشند. همه این خودروها صفر کیلومتر و از نظر ظاهری سالم و بدون مشکل هستند. البته از این موضوع هم نباید غافل شد که این خودروها در انبارهای گمرک و در محوطه باز نگهداری می‌شدند.

خودرو های شاخص به مزایده گذاشته شده، کدامند ؟ 
خودروهایی که در این مزایده عرضه می‌شوند شامل ۶۲ دستگاه لکسوس، ۴۵۹ دستگاه هیوندا، ۱۵۴ دستگاه تویوتا، ۱۸۲ دستگاه کیا، ۱۵۲ دستگاه بی‌ام‌و، ۴۳ دستگاه پورشه، ۸ دستگاه بنز و دو دستگاه نیز بی‌نام است. تمام این خودروها زیر ظرفیت ۲۵۰۰ سی‌سی هستند. این خودروها در انبارهای نه استان‌ بوشهر، خوزستان، مازندران، هرمزگان، تهران، گیلان، قم، آذربایجان شرقی و فارس قرار دارند و بطور خلاصه در بوشهر(710 خودرو) ، بندر لنگه( 24 خودرو)، بندر گناوه (183 خودرو) ، تهران( 11 خودرو) ، غرب تهران(12 خودرو) ، خرمشهر(86 خودرو) ، نوشهر(31 خورو) و چند گمرک دیگر نگهداری می‌شود. نکته مهم این لیست غیبت خودروهای لوکسی مثل رولز رویس، فورد موستانگ و مرسدس بنز کلاس جی است که تصاویر آنها زمان بازدید دادستان عمومی و انقلاب تهران از انبارهای گمرک منتشر شد. یک رولز رویس آلبالویی در این تصاویر بیشتر از بقیه خودروها به‌چشم می‌آمد.
 
مزایده فروش 1062 خودروی سواری قاچاق از ششم مهرماه توسط سازمان اموال تملیکی
 
دامنه قیمتی خودروهای مزایده ای چقدر است ؟
ارزش قیمت پایه گذاشته شده این خودرو‌ها در مزایده ۲ هزار و ۳۷ میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود با این ارزش تعیین شده پایه، متقاضیان با قیمت‌های بالاتری این خودرو‌ها را خریداری کنند.سعید غلامی معاون جمع‌آوری و فروش سازمان اموال تملیکی بیان داشته است که کمترین قیمت پایه‌ای که بر روی سایت قرار گرفته است، ۶۷۰ میلیون تومان و مربوط به خودرو‌های سراتو موجود در بوشهر است. همچنین بالاترین قیمت نیز به خودرو‌های پورشه ماکان با رقم ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

محمدرضا رزاقی کارشناس صنعت خودرو معتقد است قیمت این خودروها از حدود یک میلیارد تا ۶ و یا ۸ میلیارد تومان است. او می‌گوید: «این خودروها همه صفر کیلومتر هستند و قیمت مشخصی دارند. مثلا در خانواده هیوندایی فکر نمی‌کنم خودرویی کمتر از سوناتا داشته باشند که این خودرو زیر ۲ میلیارد تومان قیمت نمی‌خورد. بقیه برندها هم بسته به مدلی که دارند ارزش‌گذاری می‌شوند. مثلا در حال حاضر قیمت پورشه کاین حدود ۶ میلیارد تومان است. یا پورشه ماکان ۲۰۱۳ بین ۵ تا ۶ میلیارد تومان معامله می‌شود.»
 
مزایده فروش 1062 خودروی سواری قاچاق از ششم مهرماه توسط سازمان اموال تملیکی

وضعیت معامله ثانویه خودروهای مزایده ای چطور است ؟
بر اساس حکم مقام قضایی این خودروها مشکلی از نظر پلاک‌گذاری و خریدوفروش در داخل کشور ندارند. چون این خودروها با جعل ثبت سفارش وارد و به ظن قاچاق توقیف شده‌اند به همین دلیل این نگرانی وجود داشت که خریداران نتوانند این خودروها را در بازار معامله کنند. با این اوصاف شاید این خودروها هیچ مشکلی برای خرید و فروش نداشته باشند، اما با هزینه هنگفتی می‌توانند به مرحله فروش برسند. عماد جعفری تحلیلگر بازار خودرو در این رابطه به  می‌گوید: «این ماشین‌ها صفر کیلومتر هستند اما دلیل نمی‌شود سالم باشند. وقتی یک خودرو در حالت سکون نگهداری شود باید قبل از اینکه به بازار بیاید به‌طور کامل سرویس شود. مایعات روان‌کننده که در موتور این خودروها وجود دارد مثل روغن موتور بعد از چند سال ته‌نشین می‌شود و باعث می‌شود از داخل کم‌کم به موتور آسیب بزند. روغن ترمز هم بعد از چند وقت سکون باعث از بین رفتن شلنگ‌ها و اتصالات ترمز می‌شود و یک هزینه اساسی روی دست خریدار می‌گذارد. این خودروها برای اینکه روشن شوند هزینه زیادی لازم دارند. یعنی اگر بخواهیم مقایسه کنیم خرید یک خودروی کار کرده در بازار که حدود ۷-۸ سال کار کرده خیلی منطقی‌تر از این مدل‌های صفر رسوب کرده است.»

چه کسانی می‌توانند در مزایده خودروهای قاچاق شرکت کنند؟
همه افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند در این مزایده شرکت کنند. مالک خودروهایی که خودشان این خودرو را وارد کرده‌اند و خودرو آنها توقیف شده نیز می‌توانند در این مزایده شرکت کنند. البته اگر بعد از مزایده مالکان خودرو بتوانند رای برائت دادگاه را بگیرند، بهای خودروها از سوی خزانه به آنها مسترد می‌شود.

شرکت‌کنندگان این مزایده باید ۱۵‌درصد از قیمت پایه کارشناسی هر خودرو را به‌عنوان ضمانت‌نامه بانکی ودیعه بگذارند و در مزایده شرکت کنند و کسانی که بیشترین قیمت را ارائه کرده باشند، طبق قوانین مزایده برنده و به‌عنوان خریدار خودرو تلقی می‌شوند که بعد از آن باید ظرف سه روز باقیمانده بهای خودرو را بپردازند و آن را دریافت کنند. کسانی‌که برنده نشوند نیز مبالغ ضمانت‌نامه آنها بلافاصله از طریق سامانه آزاد می‌شود. تاریخ بازدید خودروهای موجود در مزایده از پنجشنبه ۷ تا ۱۲‌مهرماه خواهد بود.
نتیجه مزایده نیز ۱۶‌مهرماه از طریق سایت سازمان اموال تملیکی اعلام می‌شود. با این اوصاف با اینکه همه افراد می‌توانند در این مزایده شرکت کنند اما به گفته جعفری دانستن بعضی رمزها در برنده شدن خیلی مهم است: «معمولا در این مدل مزایده‌ها مصرف‌کننده معمولی موفق نمی‌شود چون ارتباطات خیلی تاثیرگذار است به همین دلیل افرادی که در این مزایده‌ها شرکت می‌کنند که کارشان همین است و ارتباطاتی دارند که سریع‌تر به نتیجه می‌رسند.»

آیا با عرضه هزار خودرو ، بازار از خواب بیدار می‌شود؟
محمدرضا جعفری معتقد است این تعداد خودرو تکانی به بازار نمی‌دهد. او می‌گوید: «بازار تشنه خودروست و خیلی‌ها منتظر هستند ببیند تکلیف خودروهای وارداتی و خودروهای رسوب‌شده در گمرک چه زمانی مشخص می‌شود. اما این تعداد آنقدر کم است که فکر نمی‌کنم حتی تلنگری به بازار بزند. درست است این خودروها صفر کیلومتر هستند ولی فعلا و با این شرایط و نوسانات ارزی بازار خودرو را بیدار نمی‌کند.»
 
شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از روزنامه هفت صبح. تاریخ نشر : ششم مهر 1401 . کد خبر: - ./ تسنیم/ سایر منابع. 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
0
0
خودروی بی نام یعنی چی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
0
0
فقط اطلاعات دو استان گیلان و اذربایجان شرقی رو روی سایت گذاشته اند ، مابقی استان ها چی؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین