پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 11
کد خبر: ۳۸۴۰۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
بابک صدرایی کارشناس خودرویی با اشاره به آشفتگی بازار خودرو ،در پاسخ به این سوال که آیا با حذف سامانه یکپارچه، قرعه‌کشی خودرو نیز حذف میشود یا نه؟ عنوان کرد: احتمال اینکه قرعه‌کشی حذف شود وجود دارد به ویژه خودرو‌هایی مثل شاهین، تارا و دنا توربو و بخشی از خودرو‌های چینی که قیمت نسبتا بالاتری دارند و تقاضای زیادی ندارند. البته به نظر میرسد که شرکت‌های خودروسازی چنین کاری را انجام نمی‌دهند، زیرا سبب متوقف شدن فروش‌شان میشود.

شعار سال: بازار خودرو در سال‌های اخیر اسیر تصمیمات خلق الساعه و هیجانی شده و هر مسؤولی با وعده ساماندهی این بازار تلاش کرده تا برای مدتی کوتاه وضعیت بد پیش آمده را در حالت سکون نگه دارد. البته پس از مدتی افزایش قیمت تمامی محصولات داخلی و خارجی باعث شده نه تنها مسؤول مربوطه مورد نقد مردم و رسانه‌ها قرار بگیرد، بلکه در آخرین نمونه وزیر صمت نیز زیر تیغ استیضاح برود.

در همین رابطه بابک صدرایی؛ کارشناس خودرو با بیان اینکه موضوع اصلی این است که نیاز واقعی بازار چه تعداد خودرو است و چه تعداد عرضه می‌شود افزود: چنانچه عرضه و نیاز واقعی در کشور متعادل شود بازار خودرو نیز ثبات پیدا می‌کند، زمانیکه تورم در کشور بالا رفته و امنیت پولی نباشد مردم ترجیح میدهند که پول خود را به کالا تبدیل کنند و معمولا خودرو جزو کالا‌هایی است که طالب بیشتری دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه دولتمردان ما طی سال‌های متمادی با اقتصاد دستوری سعی کردند مداخله کنند و تصورشان این است که میتوانند با دستور، قیمت خودرو را کنترل کنند، با ایجاد یک سامانه و یا بردن خودرو به بورس نمیتوان قیمت‌ها را کنترل کرد به همین دلیل است که شاهد چنین وضعیت نابسامان و افزایش قیمت خودرو هستیم.

دولت در تصمیم‌گیری‌های کلان ناتوان است

این کارشناس خودرویی عنوان کرد: ما درگیر دولتی هستیم که در تصمیم‌گیری‌های کلان ناتوان است و به سمت تصمیم‌گیری‌های مقطعی و آزمون و خطا می‌رود. با این سیستم‌های کنترلی در طولانی مدت نمیتوان بازار را نگه‌داشت تنها مولفه برای تعادل بازار؛ عرضه و تقاضای واقعی است.

صدرایی در پاسخ به اینکه آیا با حذف سامانه یکپارچه، قرعه‌کشی خودرو نیز حذف میشود یا نه؟ عنوان کرد: احتمال اینکه قرعه‌کشی حذف شود وجود دارد به ویژه خودرو‌هایی مثل شاهین، تارا و دنا توربو و بخشی از خودرو‌های چینی که قیمت نسبتا بالاتری دارند و تقاضای زیادی ندارند. البته به نظر میرسد که شرکت‌های خودروسازی چنین کاری را انجام نمی‌دهند، زیرا سبب متوقف شدن فروش‌شان میشود.


کشور درگیر اقتصاد تورمی است

وی با اشاره به اینکه بازار خودرو متاثر از بازار ارز است گفت: در پشت صحنه با یک اقتصاد سیاسی روبرو هستیم و هر اقدام درست یا نادرستی انجام دهیم بی‌ثبات خواهد ماند، به همین دلیل پارامتر‌های مختلف به سرعت میتواند متغیر‌ها را در بازار تغییر دهد. ما شاهد این هستیم که علیرغم راه‌اندازی این سامانه تغییر چندانی در بازار مشاهده نکردیم، زیرا با یک اقتصاد تورمی درگیر هستیم.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: افراد یا مسئولینی که آمده و اظهار میکنند قیمت خودرو را میتوانند تا ۲۰_۱۵ درصد کاهش دهند نظرشان غیراصولی و غیرمنطقی است، زیرا تورم بالایی را تجربه میکنیم و همه چیز همانند زنجیر به هم وصل است.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دیدبان ایران، تاریخ انتشار:۲۱ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۱۲۲۴، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
0
0
خوبه خودشون هم می دونند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین