پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۰۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
سالارمقدم فعال رسانه‌ای در تربت حیدریه در گزارشی منتشر شده در خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) مدعی شده است که دلالی زعفران در فصل برداشت برای مردم این خطه بسیار جذاب بوده و حتی مدیران دستگاه‌های اجرایی هم حاضرند کار خود را رها نموده و به سراغ دلالی زعفران بروند. سوال اینجاست که آیا استاندار خراسان رضوی، این خبر را تائید می‌کنند؟ اگر بله، راهکار مقابله‌ای چیست؟ شاید دلالی در ساعات غیر اداری ممانعت قانونی نداشته باشد، اما بحث تعارض منافع درخصوص برخی از دستگاه‌های مرتبط قابل کتمان نیست.
شعار سال: یک فعال رسانه‌ای تربت حیدریه در گفتگو با ایرنا درباره دلالی زعفران بیان داشته است که، موضوع دلالی زعفران برای مردم و به خصوص مسوولان این خطه بسیار جذاب شده و این جذابیت به حدی رسیده که برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی در ایام فصل برداشت زعفران حاضرند کار خود را تعطیل کرده و فکر و ذهن خود را وقف خرید و فروش زعفران کنند.

محمدرضا سالارمقدم به خبرنگار ایرنا گفت، در چنین فضای فکری، چگونه می‌توان انتظار داشت آن‌ها که وظیفه تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری در حوزه زعفران را دارند، به اتخاذ تصمیم‌های درست، واحد، یکپارچه و البته با قابلیت اجرایی بپردازند. شاید انجام دلالی در خارج از ساعات اداری ممانعت قانونی نداشته باشد، اما تعارض منافع احتمالی آن و حیثیت نظام اداری، دو بحث قابل پیگیری توسط مقامات مافوق در استان است.
 
جذابیت دلالی زعفران برای مدیران دولتی تربت حیدریه؟!
پیش‌بینی برداشت ۲۰ تن زعفران در تربت‌حیدریه

زعفران محصول استراتژیک کشاورزی ایران محسوب شده و به حدود ۷۵ کشور جهان صادر می‌شود. میزان تولید ملی آن در حدود ۴۵۰ تن در سال و میزان صادرات آن در حدود ۳۵۰ تن است. بنا بر دلایل عدیده از این ظرفیت استفاده مطلوب به عمل نیامده و بازار‌های هدف ایران محدود است، سر و سامان دادن به اوضاع نامناسب آشفته بازار زعفران کشور به رغم تأمین ۹۵ درصد زعفران دنیا هدف گذاری جدیدی را می‌طلبد که باتعامل هدفمند همه ارکان زنجیره تولید و صادرات این محصول ارزشمند، محقق خواهد شد.

از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار، معادل ۷۶ درصد آن در خراسان رضوی و از مجموع اراضی زیر کشت زعفران خراسان رضوی، هشت هزار و ۸۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن به تربت‌حیدریه اختصاص دارد و بر این اساس این شهرستان از حیث سطح زیر کشت در دنیا و کشور رتبه نخست را داراست. در خصوص زمان کاشت و برداشت زعفران در تربت حیدریه هم باید گفت که پیاز زعفران را معمولا تابستان یا اواخر بهار (خرداد) می‌توان کاشت که به دلایل مختلف معمولا فصل کاشت تا پایان شهریورماه ادامه می‌یابد. فصل برداشت گل زعفران، مهرماه است، اما به شکل دقیق‌تر در خطه تربت حیدریه فصل برداشت به ترتیب در سه اقلیم سرد (رخ)، معتدل (مرکزی و زاوه) و گرم (مه‌ولات) از ۱۵ مهر آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ادامه دارد.

حسین محمدی مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه در خصوص وضعیت تولید و برداشت زعفران در این شهرستان بیان داشته است که با توجه به کاهش نزولات جوی در سال زراعی گذشته، منتهی به ابتدای مهر ۱۴۰۱، پیش‌بینی می‌شود امسال از مزارع این شهرستان به عنوان قطب تولید این محصول، نزدیک به ۲۰ تن زعفران خشک برداشت شود. وی با بیان اینکه هم اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار در این خطه از محل کشت زعفران ارتزاق می‌کنند، بیان داشت، میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هکتار بوده و بدون در نظر گرفتن خشکسالی امسال، به طور متوسط میزان تولید زعفران این خطه ۳۵ تن در سال است. هم‌اکنون هر هکتار کشت زعفران، برای ۲۱۸ نفر شغل ایجاد می‌کند و در کل برای ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم از این طریق ایجاد می‌شود. وی به فراوری زعفران هم اشاره و اظهار کرد: هم اکنون ۱۰ مرکز فرآوری در این خطه به استحصال سالیانه ۶۰ تن زعفران و دیگر فراورده‌های متعلق به آن، مشغول هستند.
 
جذابیت دلالی زعفران برای مدیران دولتی تربت حیدریه؟!
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه در خصوص قیمت مصوب خرید زعفران در سال زراعی جاری نیز گفت: هنوز از سوی دولت، قیمت جدیدی برای این محصول اعلام نشده است، اما سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیر موضوع است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دنیای زعفران، تاریخ انتشار:۱۹ مهر ۱۴۰۱، کدخبر:--، donyayezaferan.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
0
0
یعنی میان می خرن و می فروشن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین