پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
معاون حفاطت امور اراضی سازمان جنگلها مشکل اصلی آلودگی معادن را در نوع معادن شن و ماسه دانست و گفت:‌ این معادن باید عمدتا در قالب سایت فعالیت کنند و در سایر استان‌ها به خصوص استان‌های شمالی و مناطقی که مشکل ریزگرد دارند و همچنین تهران نباید به صورت پراکنده فعالیت کنند.

شعارسال: فرشته وطن‌دوست، دکتری حقوق بین‌الملل و یکی از مخالفان ایجاد حفره در کوه‌ها برای ساخت معادن، در یک برنامه تلویزیونی در خصوص ضرورت اعطای مجوز برای ساخت معادن توضیح داد: نمی‌توان مدعی شد که ما به صورت کامل مخالف صنعت و معدن هستیم، زیرا اصولا مواد معدنی جزو ضروریات نیاز بشر است، اما بحث اصلی ما بر سر اثرات منفی ناشی از تخریب محیط زیست است که اکتشافات و استخراج معادن به آن سرعت می‌بخشد و در واقع اثرات مفید این موضوع را برای مردم کمرنگ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مجوز برای ساخت معادن با سرعت زیادی رو به حرکت است، تصریح کرد: قاعدتا باید روال منطقی برای گرفتن مجوز به منظور ساخت معادن وجود داشته باشد. همچنین باید با کارشناسی مناسب ظرفیت‌های موجود را در نظر بگیریم و نقاط مختلف کشور را از لحاظ معادن موجود مورد سنجش قرار دهیم.

وطن‌دوست ادامه داد: اگر بازه زمانی که معادن می‌توانند فعالیت کنند و محدوده فعالیت آنها به صورت کارشناسی رصد شود و ملاک صدور پروانه‌ها آسیب رسیدن کمتر به محیط زیست باشد، این موضوع قابل قبول‌تر است. استخراج از معادن باید به موازات آگاهی ما از مسائل محیط زیستی باشد.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از معادن کنترل نشده است، اضافه کرد: قطعا این موضوع کنترل شده نیست، اگر ما به عنوان مثال 10 معدن را فرض بگیریم، فعالیت و استخراج در هشت معدن کنترل شده نیست. ما در این خصوص با دو مرحله اکتشاف و بهره‌برداری مواجه هستیم.

وی در خصوص مراحل یاد شده توضیح داد: در مرحله اکتشاف مجوزها و استعلامات از سوی سازمان صنعت و معدن و از مجاری ذیربط صورت می‌گیرد که بحث درست یا غلط بودن این موضوع خود قابل تامل است. من معتقدم بحث اکتشاف هم مخرب محیط زیست است این در حالی است که ما علاوه بر اکتشاف در مرحله بهره‌برداری هم آسیب زیادی به محیط زیست می‌رسانیم.

وطن دوست با اشاره به نمونه‌ای از معادن که به محیط زیست آسیب رسانده است، گفت: به عنوان مثال معدن "کمجان" در منطقه نطنز اصفهان در سال 82 مجوز گرفت و در سال 84 به بهره‌برداری رسید و در سال 91 و 92 برای 10 سال دیگر مجددا مجوزش تمدید شد از نظر فعالان محیط زیست برای بهره‌برداری از معادن باید یک بازه زمانی مشخص معین شود.

در ادامه برنامه، مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع در تماس تلفنی به روی آنتن آمد و در خصوص مشکل معادن توضیح داد: معادن کشور به عنوان ثروت‌های ملی باید به درستی حفظ و بهره‌برداری شوند تا نسل‌های آینده بتوانند از آن استفاده کنند، از طرفی با توجه به شرایط اقلیمی کشور و مشکلات جدی که در این خصوص وجود دارد کمترین بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی خطرات جبران‌ناپذیری را برای نسل حاضر و نسل آینده برجای می گذارد که امروز اثرات آن را در شکل‌های مختلف همانند ریزگرد، سیلاب و فرونشست زمین می‌بینیم.

نماینده سازمان جنگل‌ها و مراتع ادامه داد: از طرف دیگر بهره‌برداری از معادن یک راه درآمد و توسعه اقتصاد مقاومتی است هنگامی که معدنی در مناطق طبیعی(جنگل) قرار می‌گیرد سازمان موظف است در این خصوص درخواست استعلام کند و برای پاسخ دادن به این درخواست ما باید به عرصه توجه کنیم. همچنین باید به نوع ماده معدنی و اهمیت‌اش (فلزات گران‌بها، شن و ماسه و یا سنگ) توجه داشته باشیم.

به گفته وی تکنیک برداشت که قرار است به صورت روباز یا زیر زمینی یا تونلی صورت گیرد از جمله موضوعات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و سپس پاسخ مثبت برای بهره‌برداری داده شود.

*پراکندگی شن و ماسه معضل محیط زیست

منصور در پاسخ به این سوال که آیا معدنی وجود دارد که بدون مجوز فعالیت کند؟ گفت: در هر صورت پیش می‌آید ولی این موضوع مغایر با مقررات است و با توجه به توافقاتی که بین سازمان جنگل‌ها و سازمان صنعت و معدن و تجارت صورت گرفته است نباید این اتفاق بیفتد. بیشترین پراکندگی‌ها در نوع معادن شن و ماسه است و ما در این زمینه با سازمان صنعت و معدن توافق کردیم که در تهران و شمال کشور در این خصوص استعلامات کافی صورت گیرد، در غیر این حالت ما پاسخ مثبت نمی‌دهیم.

منصور اضافه کرد: ما در دوره بهره‌برداری هر معدن یک طرح بهره‌برداری و یک مهندس داریم که باید بسیاری از اصول را کنترل کنند، اگر قرار باشد بهره‌برداری اتفاق بیفتد باید در قالب طرح و با رعایت اصول انجام شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 5 آذر 1395، کدمطلب: 95090503144 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین