پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱
منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق پیرامون طرح دارو رسان گفت: با اجرای این طرح موافق نیستم. در طرح دارو رسان قرار است دارو به دست فرد برسد. در این شرایط احتمال آسیب رسیدن به دارو وجود دارد. در ضمن دارویی که بیمار از خود داروخانه تحویل می‌گیرد، معتبر است. ممکن افراد سودجویی وجود داشته باشند، دارو‌های غیر استاندارد را به بیمار تحویل بدهند و با قیمت چندیدن برابر نیز این اقدام را انجام دهند. وی گفت: طرح دارو رسان برای بیماران خاص سودمند خواهد بود، اما با محدودیت‌هایی همراه است و به صورت جامع احتمال شکست خوردن آن بسیار زیاد است.

شعار سال: قارونی؛ متخصص قلب و عروق گفت: طرح دارو رسان برای بیماران خاص سودمند خواهد بود، اما با محدودیت‌هایی همراه است و به صورت جامع احتمال شکست خوردن آن بسیار زیاد است.

زندگی در جامعه امروزی و در کلان شهر‌ها با افزایش سرعت همراه شده است. در عصر فناوری و تکلنولوژی، انتظار می‌رود نیاز بشر، ساده‌تر از قبل به سر منزل مقصود برسد. البته در این بین محدودیت‌ها و استثناء‌هایی هم همراه است. در برخی موارد، هر چقدر هم اپلیکشین‌ها و فناوری جدید، هوشمند و ساده‌تر باشند، اما باز هم جای نیروی انسانی را نمی‌گیرد. نایب رئیس انجمن داروسازان چندی پیش، از اجرا شدن طرح «دارو رسان» برای گروه‌های خاصی از بیماران خبر داده بود، به کمک این طرح بیماران به جای مراجعه به داروخانه‌های متعدد، دارو را از طریق پست به درب منزل دریافت خواهند کرد. در این بار  با منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق درباره طرح دارو رسان گفتگویی انجام شده است که در ادامه می‌خوانیم.

هجوم مردم به داروخانه‌ها بعد از قطعی اینترنت؛ خرید دارو صفی شد!
تحویل دارو فقط از داروخانه معتبر است

منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق پیرامون طرح دارو رسان گفت: با اجرای این طرح موافق نیستم. در طرح دارو رسان قرار است دارو به دست فرد برسد. در این شرایط احتمال آسیب رسیدن به دارو وجود دارد. در ضمن دارویی که بیمار از خود داروخانه تحویل می‌گیرد، معتبر است. ممکن افراد سودجویی وجود داشته باشند، دارو‌های غیر استاندارد را به بیمار تحویل بدهند و با قیمت چندیدن برابر نیز این اقدام را انجام دهند.


اجرای طرح دارو رسان برای بیماران خاص

وی افزود: طرح دارو‌رسان اگر قرار برای بیماران خاص فعالیت داشته باشد، باید قبل از این، اطلاعات بیماران خاص در سامانه مربوطه ثبت شده باشد. با این شرایط این اقدام در جهت رفاه حال بیماران خاص مورد تایید است. به عنوان مثال بیماران ام اس یک سری دارو‌های خاصی را مصرف می‌کنند. درباره تامین داروی این بیماران، داروخانه با داشتن اطلاعات می‌تواند در جهت رفع نیاز بیماران کمک کند.
 
هجوم مردم به داروخانه‌ها بعد از قطعی اینترنت؛ خرید دارو صفی شد!
طرح دارو رسان در اجرای کشوری، شکست می‌خورد

متخصص قلب و عروق تصریح کرد: اجرایی شدن این طرح در حالت جامع و همگانی بسیار هزینه بر و مشکل است و طبیعتا نیازمند زیرساخت‌های ویژه‌ای خواهد بود. روزانه بیماران مختلفی در دسته‌بندی‌های متفاوت نیازمند خرید دارو می‌شوند. بیماران هم در طول دوره درمانی فقط یک نوع دارو ندارند و داروهایشان بر حسب نیاز، پیوسته در حال تغییر کردن است. در داروخانه‌ها امکان دسته‌بندی و مجزا کردن اطلاعات بیماران از هم، وجود ندارد؛ بنابراین اجرا شدن طرح دارو رسان برای همه بیماران ممکن نیست، اما برای بیماران خاص احتمال موفقیت وجود دارد.

نیاز فوری بیماران دیالیزی و کلیوی به دارو

قارونی یادآور شد: طرح دارو رسان برای بیماران کلیوی و دیالیزی بسیار سودمند است. این طرح باعث می‌شود، داروی مورد نیاز بیماران کلیوی و دیالیزی به بیمارستانی که دیالیز می‌شوند، دارو ارسال کند.

معضل قطعی اینترنت در اجرای طرح‌های الکترونیکی

وی درباره زیرساخت‌های مورد نیاز در اجرا شدن طرح دارو رسان خاطرنشان کرد: مشکل اینترنت و قطعی‌های مکرر آن، از دیگر سختی‌های اجرا شدن طرح دارو رسان است. همان طور که در طرح نسخه‌های الکترونیک شاهد آن بودیم، بیماران در صف انتظار قرار می‌گرفتند تا سیستم الکترونیکی داروخانه به اینترنت وصل شود و همین امر منجر به شلوغ‌تر شدن فضای داروخانه می‌شود. با این حساب احتمال موفقیت طرح دارو رسان در مقطع کشوری دور از ذهن است. بیماران قلبی در طول دوره درمان دارو‌های متفاوتی را نیاز خواهند داشت و ساماندهی دارو‌های مورد نیاز بیماران مختلف بسیار سخت و زمان بر است.

این متخصص قلب و عروق در پایان اشاره کرد: قبل از این بیماران با نسخه فیزیکی دکتر به داروخانه مراجعه می‌کردند، اما در طرح اینترنتی، نسخه الکترونیکی است و بیمار فقط یک کیسه دارو از داروخانه می‌گیرد. اگر بیمار بخواهد دارو‌های مصرفی خود را به پزشکی دیگر نشان دهد باید تمامی دارو‌ها را به صورت فیزیکی به پزشک نشان دهد؛ بنابراین تماما الکترونیکی شدن پروسه درمان شاید مزایای خاص خود را داشته باشد، اما با سختی‌هایی، چه برای بیمار و چه برای پزشک همراه است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش نیوز، تاریخ انتشار:۲۴ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۲۷۸۹۷۰، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین