پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۳۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
تندروی های بی معنا و فاقد جامع بینی ، غرق شدگی در ایدئولوژی و سنت و عدم توان دیدن دنیا از پنجره روز ، تاکید بر لحاف دیگران و عدم حساب لحاف خودشان، خود حق پنداری و خود مرجع پنداری در درک امر مطلق،خود مجاز به مصلحت اندیشی، عدم توجه به راهبری راهبردی و پیامدسنجی اقدامات ، تمایل به برخوردهای دفعی و فوری با هر کیفیت و شدت و شیوه ای که باشد و مواردی همانند، برخی از شاخص های الگوی مدیریتی و اقدام سیاسی میرسلیمیسم هاست. حال می خواهد مصطفی میرسلیم مجلس باشد یا امام جمعه فلان شهر.

شعار سال :تندروی‌های بی معنا و فاقد جامع بینی، غرق شدگی در ایدئولوژی و سنت و عدم توان دیدن دنیا از پنجره روز، تاکید بر لحاف دیگران و عدم حساب لحاف خودشان، عدم توجه به راهبری راهبردی و پیامدسنجی اقدامات، تمایل به برخورد‌های دفعی و فوری با هر کیفیت و شدت و شیوه‌ای که باشد و مواردی همانند، برخی از شاخص‌های الگوی مدیریتی و اقدام سیاسی مورد تمایل میرسلیمیسم هاست. حال می‌خواهد مصطفی میرسلیم مجلس باشد یا امام جمعه فلان شهر.

مقابله با الگوی سیاسی میرسلیمیسم در گام دوم انقلاب

در مواجهه با نمونه‌های متنوع از سخنان عجیب و پرحاشیه میرسلیم نگاه ساده‌انگارانه آن است که تصور شود با تذکر و توجیه یک شخص مثل جناب میرسلیم، روند دامنه‌دار وایرال‌شدن اظهارنظر‌های این‌چنینی برخی مسئولان دیگر هم در بین افکار عمومی قطع خواهد شد. این‌درحالی است که به‌نظر می‌رسد ما در بررسی این جنس اظهارات عجیب، با یک طرز فکر مواجه هستیم نه اظهارنظر شخصی چند مسئول خاص دولتی یا حاکمیتی. مثلا در تازه‌ترین نمونه، شاهد تکرار مورد مشابهی در سخنان یکی از ائمه جمعه بودیم.

طی یکی دو روز گذشته رسانه‌ها به‌طور گسترده به انتشار قسمتی از سخنان سیدابوالحسن مهدوی، امام‌جمعه موقت اصفهان پرداختند که او در جمع بانوان بست‌نشین در گلستان شهدای این شهر در حمایت از عفاف و حجاب، دست‌نوشته‌ای با این محتوا نوشته است: «بسمه تعالی. ان‌شاءالله مسئولان به وظیفه انقلابی خود عمل کنند و الا مردم متدین «وظیفه آتش به اختیار» دارند.» اظهاراتی نگران‌کننده از این جهت که دقیقا معلوم نیست منظور از «وظیفه آتش به‌اختیار» چه خواهد بود و امام‌جمعه موقت براساس چه چهارچوب شرعی یا قانونی به خود اجازه داده چنین چیزی را به‌عنوان راه‌حل مطرح کند.

فارغ از اینکه چه کسی در چه جایگاهی سخنانی مطرح می‌کند که ضررش برای سرمایه اجتماعی نظام بیش از فایده آن است، می‌توان از تعدد اظهارات این‌چنینی نتیجه گرفت که به‌جای برخورد صرف با اشخاصی مثل سیدمصطفی میرسلیم، لازم است با پدیده خطرناک میرسلیمیسم (!) مقابله شود تا حتی اگر برای ترمیم شکاف‌های اجتماعی برنامه‌ای هم نداریم، حداقل مانع از عمیق‌تر شدن آن‌ها شویم.

مقابله با الگوی سیاسی میرسلیمیسم در گام دوم انقلاب

این نماینده مجلس که تجربه کمی هم در عالم سیاست ندارد، اگر خیلی دغدغه دارد که حتما در مسائلی مثل آنچه اخیرا درباره آن اظهارنظر کرده، نظر بدهد، لازم است پیش از هر مصاحبه یا گفتگو، کمی با متخصصان آن حوزه صحبت کند تا این جنس بی‌پروا صحبت‌کردنش، مثل آنچه شاهد بودیم، به تشویش هرچه بیش‌تر افکار عمومی دامن نزند. گذشته از این، سخن میرسلیم موجب تضعیف جایگاه نمایندگی هم می‌شود؛ چراکه اگر «هر سخنی» گفتن برای نمایندگان مجلس به رویه‌ای طبیعی تبدیل شود، این جایگاه نمایندگی مجلس است که در بلندمدت، اعتبار و ارزش خود را میان مردم از دست خواهد داد. اما با همه اینها، کم‌هزینه‌ترین پیشنهاد به مسئولان برای حفظ آرامش افکار عمومی، پیشنهاد مطالعه ۱۴ حکایت باب چهارم گلستان سعدی است. بابی در فواید خاموشی!

شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرآنلاین به نقل از فرهیختگان . منتشره در 26 آذرماه 1401. کد خبر: 1707758 . https://www.khabaronline.ir .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
0
0
خدا رحمت شان کند ان شاالله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین