پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۷۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۲
دوازدهمین نشست تخصصی میز صنعت «فلزات اساسی» با حضور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و همچنین فعالان این حوزه به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته( یک اسفندماه 1401) برگزار گردید.در این نشست مدیران ارشد نظام بانکی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و برخی از این گلایه مندی ها و موارد بیان شده، مورد توجه نظام سیاستگذار در سازمان بورس و بانک مرکزی قرار گرفته است. نظر به اهمیت موضوع در متن حاضر، اقدام به انعکاس پاره ای از چالش های مطرح شده در این نشست گردیده است.

شعار سال:دوازدهمین نشست تخصصی میز صنعت «فلزات اساسی» با حضور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس ، مدیران ارشد نظام بانکی و همچنین فعالان این حوزه به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار گردید. در این جلسه، برخی از مدیران ارشد نظام بانکی، اقدام به طرح و بیان معظلات و چالش های مطرح در این خصوص نمودند.

محدودیت در فعالیت بانک ها با وجود قوانین متضاد در نهادهای ناظر

مجید دارابی معاون مالی بانک تجارت در میز صنعت نظام بانکی از ابلاغ سیاست‌های دستوری، گلایه‌مند بوده و اثر مستقیم آن را بر سنجش ریسک و سلب کارایی از نظام بانکی می‌داند. وی معتقد است که، حمایت قانونی از بانک‌ها در برابر بدهکاران کلان بانکی وجود ندارد و آنچه هست، بشدت ضعیف می‌باشد.
جواد جوادی، مدیرعامل بانک خاورمیانه در این نشت بیان داشت که وقتی از نظام اقتصادی مبتنی بر بازار حرف می‌زنیم، یعنی از بازار‌های پول و سرمایه، کالا و خدمات و کار و اشتغال سخن به میان می‌آوریم. ما باید به قواعد بازار احترام بگذاریم. تعادل بین این بازار‌ها باید برقرار باشد. امروز آثار عدم تعادل را می‌بینیم.

محدودیت در فعالیت بانک ها با وجود قوانین متضاد در نهادهای ناظر

وقتی نتوانیم سپرده را با شرایط تورم همسان کنیم، مردم سپرده‌گذاری نمی‌کنند. مردم پول شان به بازار مسکن، سکه و ارز می‌برند؛ چرا که به‌دنبال بازده بیشتر است. این قصه باعث ناترازی بانکی می‌شود. ما در همه حوزه‌ها ناترازی داریم. ناترازی بانکی تنها یکی از انواع ناترازی در کشور است. کاهش ۲۵ درصدی شاخص کل باعث کاهش ۴۵ درصدی شاخص صنعت بانکی شد و این یعنی سرکوب مالی باعث کاهش بازده سهام‌دار شده است. بازده ۱۶ درصدی در تورم ۴۵ درصدی، میل و رغبتی باقی نگذاشته است. کسی در کشور میل به سرمایه‌گذاری ندارد. در همه جا‌های دنیا بانک‌ها به سوی مقررات‌زدایی رفته‌اند؛ ما در کشور مقررات‌زایی داریم. قوانین متضاد بانک‌ها را با محدودیت مواجه کرده و تسهیلات تکلیفی مالیات نجومی به بانک‌ها تحمیل می‌کند.

مهدی دهقان، مدیر مالی بانک پاسارگاد در خصوص برخی از مشکلات مبتلابه نظام بانکی کشور و راهکاریابی برای ارتقا توانمندی ها و ارتقا سطح خدمات رسانی بانک ها به مشتریان و جوامع هدف بیان داشت که صنعت بانک و بیمه دارای دو نهاد ناظر اصلی، یعنی نظارت نهاد مرکزی( بانک مرکزی) و سازمان بورس بوده و بعضا این دو نهاد ناظر در برخی مسائل و حوزه ها، سیاست نزدیکی به یکدیگر نداشته و این عارضه در نهایت سبب زیان بانک‌ها در این بین می شود.

محدودیت در فعالیت بانک ها با وجود قوانین متضاد در نهادهای ناظر

بعنوان مثال، کم توجهی به وجود قوانین متضاد باعث شده که تاکنون راهکاری برای موضوع صندوق بازارگردانی سهام توسط بانک‌ها اندیشیده نشود. به نظر می‌رسد بانک‌هایی با صندوق‌های بزرگ در این زمینه با چالش مواجه هستند؛ بانک مرکزی محدودیت‌های خاص در این خصوص دارد. آیین‌نامه سهام خزانه نیز محدودیت‌هایی برای بانک‌ها به وجود می‌آورد که از جمله آن می‌توان به بحث افزایش سرمایه‌ها اشاره کرد.

مدیر مالی بانک پاسارگاد ،همچنین بیان داشت که تسهیلات تکلیفی برای اهدافی همچون جهش مسکن نیز یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی این صنعت است، این موضوع علاوه بر اینکه اعتبارسنجی بانک‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند، مالیات‌های نجومی را نیز برای آن‌ها به‌بار می‌آورد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین