پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۰۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
از مجموع معادن کل کشور ۹۸.۳ درصدشان، کوچک مقیاس بوده و نه تنها اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک و متوسط که از سال ۹۸ با هدف برپایی نهضت فرآوری و بهره وری آغاز شده همچنان مغفول مانده است بلکه به اعتقاد برخی کارشناسان، سیاست‌های خرد و کلان و بخشنامه‌های صادر شده در چند سال اخیر نیز به ضرر این معادن تمام شده است. به باور این کارشناسان، اغلب سرمایه گذاران پس از اکتشاف و در هنگام دریافت پروانه بهره برداری با سد محکم سازمان‌های تصمیم‌گیر روبرو می‌شوند و چند سال کار و سرمایه و تلاش شان به همین راحتی به هدر می‌رود.

شعار سال: با توجه به اینکه از مجموع معادن کل کشور ۹۸.۳ درصد کوچک مقیاس هستند و نه تنها اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک و متوسط که از سال ۹۸ با هدف برپایی نهضت فرآوری و بهره وری آغاز شده همچنان مغفول مانده است بلکه به اعتعقاد برخی کارشناسان سیاست‌های خرد و کلان و بخشنامه‌های صادر شده نیز با سرکار آمدن دولت سیزدهم به ضرر این معادن تمام شده است.

 از سال ۹۸ که سازمان‌ها و نهاد‌هایی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو با مشارکت شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی، تشکل‌های بخش خصوصی از جمله خانه معدن ایران و انجمن سنگ آهن دست به دست هم دادند تا این واحد‌های ورشکسته را نجات دهند، اما همچنان این طرح با موفقیت چشمگیری روبرو نشده است.

به گفته‌ی مدیر اجرایی احیای معادن کوچک مقیاس، قرار است، تا پایان سال جاری، احیای معادن راکد نسبت به سال‌های گذشته به دو تا سه برابر افزایش داده شود چراکه فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس و راکد، علاوه بر اشتغال‌زایی مناسب، ارزش افزوده قابل توجهی نیز برای معادن و منطقه ایجاد خواهد کرد.

در این رابطه مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران در ادامه اظهار داشت: در بحث احیای معادن کوچک مقیاس اگر فعالیت مثبتی از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و شورای احیای کوچک مقیاس و متوسط شده باشد قطعا کفایت کافی نبوده و بنیانگذاران و ایده گران این طرح توفقی نیافته اند

وی افزود: بر این اساس حتی سیاست‌های خرد و کلان و بخشنامه‌های صادر شده بعد از طرح احیا بنگاه‌های کوچک مقیاس خصوصا با سرکار آمدن دولت سیزدهم به ضرر این معادن تمام شد.

به گفته‌ی اکبریان در این راستا نیاز به یک متولی برای حمایت از طرح احیای معادن کوچک مقیاس احساس می‌شود تا به شکل فراکسیون تعامل بخش خصوصی و دولت رادر راستای این معادن داشته باشد.

وی افزود:این نکته بسیار مهم را نباید فراموش کرد که برخی مشکلات تنها مختص معادن کوچک است و معادن بزرگ به هیچ عنوان با این مشکلات روبرو نخواهند بود، اما تا به امروز برای شناسایی و رفع آن اقدامی انجام نشده است.


داستان اغمای احیای معادن کوچک مقیاس و مافیای آماده چپو، در پشت بروکراسی اداری

در پایان ذکر این نکته ضروریست که از نگاه برخی کارشناسان دیگر نیز چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معدن به سیاست‌های حاکم و محدودیت‌های مقررات برمی‌گردد. به باور این کارشناسان، اغلب سرمایه گذاران پس از اکتشاف و در هنگام دریافت پروانه بهره برداری با سد محکم سازمان‌های تصمیم‌گیر روبرو می‌شوند و چند سال کار و سرمایه و تلاش شان به همین راحتی به هدر می‌رود، به همین دلیل تمایل سرمایه‌گذاران برای افزایش سرمایه‌گذاری یا ادامه فعالیت‌شان به‌شدت کاهش می‌یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت معدن نامه، تاریخ انتشار:3 اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: 50230، madanname.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین