پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۸۹۰۰۷
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
طی مراسمی با حضور مسئولان فارس، پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی استانداری فارس رسما افتتاح شد و آغاز به کار کرد.

شعارسال: رئیس پژوهشکده حکمرانی در این آیین افتتاحیه به خبرنگاران گفت: این پژوهشکده مبتنی بر ضرورت جهت‌دهی علمی و توسعه حکمرانی پژوهش‌محور و دانش محور تعریف شده و شکل گرفته تا ایجاد نسبت میان دانشگاه و مدیریت اجتماعی را دنبال می‌کند.

پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد

به گفته محمد جواهر تهرانی، برنامه ریزی برای تاسیس این پژوهشکده از خردادماه ۱۴۰۱ در دانشگاه شیراز آغاز شد و اکنون آماده فعالیت است تا با دید علمی به مسایل و چالش‌های ملی و منطقه‌ای با اولویت شهر شیراز، استان فارس و جنوب کشور بپردازد و راه حل‌های کاربردی خود را برای هر یک از مسایل بررسی شده به دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی ارائه کند.

وی بیان کرد: تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های اداری، اجرایی و حاکمیتی و حتی مراکز معطوف به بخش‌های خصوصی موثر در حکمرانی کشور می‌توانند از سوی منطق پژوهش محور و دانش محور پژوهشگران دانشگاهی حمایت شوند.

جواهر تهرانی پیش‌بینی کرد: تحقق اهداف پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز روند ارتقاء مدیریتی و حاکمیتی را در سطح کشور محقق کند.

رئیس پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز درباره نحوه فعالیت این پژوهشکده توضیح داد: قرار است کارگروه‌ها و مراکز مطالعات تخصصی در این قالب شکل‌گیرد تا از نظر پرداختن به مبانی بینش تمدنی و مطق حکمرانی و مباحث بنیادی انتقادی ناظر به حکمرانی‌های مدرن و سکولار فعالیت کند.

وی افزود: پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز با این رویکرد به مباحث عینی حوزه‌های تخصصی مانند جامعه شناسی، اندیشه سیاسی، فارس شناسی، حکمرانی امنیت، مطالعات خلیج فارس و شرق آسیا، مطالعات حقوقی و حقوق اداری، حکمرانی و سیاستگذاری علم فناوری و حکمرانی فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌ها و اولویت‌های کشور می‌پردازد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز که در این آئین سخنرانی می‌کرد، گفت: حکمرانی نمی‌تواند یک امر صرفا آکادمیک باشد و اگرچه پرداختن به جنبه‌های نظری آن بسیار مهم است، اما اهمیت این مباحث متوقف بر مشاهده آن‌ها در عمل و اجرا است.

به اعتقاد محمدهادی صادقی تحقق این ارتباط ممکن نیست مگر در تعامل بین اصحاب نظر و عمل یعنی دانشگاه‌هیان و پژوهشگران با مدیران.

وی تاکید کرد: حکمرانی، مهمترین عنصری است که غفلت از ماهیت و جهت گیری آن مانع جدی از رسیدن به اهداف بزرگی می‌شود که در تداوم حرکت انبیا است. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز ادامه داد: شکل گیری تمدن اسلامی ایرانی نیازمند توسعه و درک مشترکی از مفهوم حکمرانی در بدنه جامعه است؛ امری که نظام آموزشی و تربیتی کشور تا کنون نسبت به سیاست‌گذاری و اقدام در این راستا غفلت کرده است.

وی گفت که انتظار دارد، این پژوهشکده محل رفت و آمد مدیران ارشد استان باشد و اساتید دانشگاه نیز متاثر از رهنمود‌های آن‌ها درباره چالش‌های موجود اقدام علمی کنند.

آغاز به کار پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز اگر چه گامی بزرگ، اما نقطه آغازی برای نقش‌آفرینی جامعه در حل مشکلات جامعه پیرامون است که اگر در عمل کنش‌گر باشد چشم‌انداز روشنی را برای آینده فارس و ایران اسلامی رقم خواهد زد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 8خرداد1402، کدخبر: 1362553، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین