پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۸۴۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
چند سالی مدرک‌گرایی در کشور رواج یافته بود و تعداد تحصیلکرده‌های بیکار در جامعه افزایش یافت، زیرا مدرک‌هایی بی مهارت ارائه شده بود، اما حالا دانشگاه‌ها به سمت مهارت محوری رفته‌اند و مدرک بی مهارت جای خود را به تخصص و اشتغال‌زایی می‌دهد. هرچه مهارت بیشتر باشد اشتغال زایی نیز توسعه می‌یابد و کمتر شاهد حضور تحصیلکرده‌های بیکار در جامعه هستیم.در حال حاضر بیشتر دانشگاه‌ها به مباحث نظری تمرکز دارند در حالیکه حلقه گمشده ارتباط دانشگاه با صنعت، مهارت محوری است.

شعار سال: «ارتباط دانشگاه با صنعت»؛ عبارتی که در سال‌های گذشته از زبان مسوولان زیاده شنیده‌ایم، هر بار می‌گویند حلقه گمشده‌ای این میان است که باید آن را یافته و در بین زنجیر ارتباطی صنعت و دانشگاه قرارش دهیم تا این ارتباط به خوبی شکل بگیرد.

اما این حلقه گمشده چیست؟ صنعتی‌ها می‌گویند مدرک‌های بی مهارت دردی از صنعت دوا نمی‌کند و دانشگاهیان می‌گویند صنعت باید نیاز مردم را شناخته و براساس آن تولید کند تا تولیداتش به درد مردم بخورد.

با این تفاسیر شاید بیشتر به حلقه گمشده نزدیک شدیم، بله کارشناسان بر این عقیده‌اند که مهارت محوری و نیاز سنجی همان حلقه گمشده ارتباط میان صنعت و دانشگاه است.

هرچه مهارت بیشتر باشد اشتغال زایی نیز توسعه می‌یابد و کمتر شاهد حضور تحصیلکرده‌های بیکار در جامعه هستیم.

وقتی مهارت محوری جایگزین مدرک گرایی دانشگاهی شود، تحصیلکرده بیکار نخواهیم داشت
بسیاری نیز عقیده دارند که دانشجویان باید در دانشگاه تخصص و مهارتی را بیاموزند که پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند از آن در زمینه اشتغال زایی بهره بگیرند.

در حال حاضر بیشتر دانشگاه‌ها به مباحث نظری تمرکز دارند در حالیکه حلقه گمشده ارتباط دانشگاه با صنعت، مهارت محوری است.

 باید با برگزاری مسابقات مهارت محور و الزام مهارت محوری در سرفصل دروس دانشگاهی، تخصص و مهارت در دانشگاه‌ها به دانشجویان آموخته شود و همچنین تسهیلاتی مانند وام برای اشتغال زایی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

* «ارتباط دانشگاه با صنعت»؛ مقصدی که مسیر آن از ریل مهارت محوری می‌گذرد

اتفاقا مسوولان نیز با این مسئله هم عقیده هستند و از این رو تمهیداتی را برای توسعه مهارت محوری در دانشگاه‌ها اندیشیده‌اند.

وزیر علوم در این زمینه به توسعه دانشگاه‌های مهارتی اعتقاد دارد و می‌گوید: محتوای دروس دانشگاه‌ها باید بر اساس مهارت محوری باشد تا حلقه‌های مهارتی دانشگاه، مرکز رشد، شرکت دانش بنیان و شتاب‌دهنده به هم متصل شوند.

با توجه به اهمیت وزیر علوم به این موضوع، وزارت علوم شیوه‌نامه جامعی برای دانشگاه‌ها تدوین کرده است.

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز از اجرای طرح «دستیار فناوری» برای باز کردن گره ارتباط صنعت و دانشگاه خبر داده و می‌گوید: در این طرح پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و صنعت میزبان دانشجویان می‌شوند به این شکل که دانشگاه‌ها دانشجویان مقاطع مختلف را به این مراکز می‌فرستند و دانشجویان همزمان با تحصیل تئوری، فعالیت‌های فناورانه و مهارتی نیز انجام می‌دهند.

وقتی اسم کار آفرین می‌آید، تصور افراد بر این است که کارآفرین فقط شغل ایجاد می‌کند، اما کار آفرین مرز شکن است، یعنی مرز‌های جدید در اطراف خودش ایجاد کرده و استاندارد‌ها را ارتقا می‌دهد

از طریق اجرای این طرح، دانشجویان با محیط کار و مهارت فناورانه آشنا شده و مسیر اشتغال زایی برای دانشجویان هموار می‌شود.
 
وقتی مهارت محوری جایگزین مدرک گرایی دانشگاهی شود، تحصیلکرده بیکار نخواهیم داشت
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت مهارت محوری در تمام کشور‌های دنیا، می‌گوید: مهارت به سرعت به شغل و درآمد تبدیل می‌شود و حتی بدون داشتند مدرک بالای تحصیلی می‌توان صاحب مهارت و تخصص در کاری بود چرا که اگر فردی دارای مهارت باشد می‌تواند با کمترین هزینه، کار‌های بزرگی انجام دهد.

مهدی گلشنی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز با اشاره به دانشگاه‌های معتبر اروپایی که بر بحث مهارت محوری تمرکز کرده‌اند، می‌گوید: دانشگاه‌ها ناگزیر از حرکت به سمت مهارت محوری هستند، البته هنوز این مسأله در دانشگاه‌های ما به شکل درست اتفاق نیفتاده است و باید دانشگاه‌های ما هم مهارت محور شوند.
 
اعتقاد وزیر علوم بر توسعه مهارت محوری در دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای این امر امید دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را برای توسعه تخصص و مهارت و به دنبال آن اشتغال زایی مفید افزایش داده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۱۱ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۰۱۰۸۱۰۰۰۰۷۱۱، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین