پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۷۹۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
بودجه‌ی سازمان فنی و حرفه‌ای در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شد این در حالی است که طبق قانون باید تا سال ۱۴۰۰ باید سهم آموزش مهارتی در کشور از کل آموزش‌ها به ۳۰ درصد می‌رسید. باید پرسید آیا مسئولان به خصوص نمایندگان مجلس نباید در این باره توضیح دهند و مسائل را برای مردم تشریح کنند چرا که نقش حاکمیتی دولت در حوزه مهارت غیر قابل انکار است.
شعار سال: یکی از مشکلات اساسی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای عدم تناسب بودجه این سازمان با وظایف محوله به آن از جمله آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است به طوری که مسئولان وقت این سازمان در سال ۱۴۰۰ اعلام کردند که از ۸۵۰۰ میلیارد تومان بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از ۸۵ درصد آن صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده است.
 
با توجه به نیاز روز افزون کشور به مهارت محوری برای غلبه بر بیکاری، باید از متولیان امر از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت پرسید که بودجه آموزش مهارت در کشور چقدر است؟

چرا سهم ۳۰ درصدی آموزش مهارتی از بودجه آموزشی کشور محقق نشد؟

پیش از این محمد رضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، سهم آموزش‌های مهارتی از کل بودجه آموزش و پژوهش را حدود ۹.۳ درصد اعلام کرده بود.

کارشناسان افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در برنامه‌های توسعه‌ای را یکی از راهکاری اساسی مبارزه با بیکاری می‌دانند و معتقدند که به اهداف پیش بینی شده در حوزه فنی و حرفه‌ای در برنامه ششم توسعه کشور دست پیدا نکرده ایم.

این در حالی است که مسئولان می‌گویند در برنامه هفتم توسعه کشور به افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توجه خاصی خواهد شد که باید دید آیا در مقام عمل عقب افتادگی‌های گذشته جبران خواهد شد یا این گره در دولت فعلی نیز باز نخواهد شد.

از سویی دیگر رئیس وقت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در مهر سال ۹۹ گفت:' گرچه کل بودجه تربیت فنی و حرفه‌ای ۸.۵ درصد از بودجه آموزش کشور است، اما بودجه این سازمان یک درصد از کل بودجه آموزش کشور به شمار می‌رود. '

این رقم حاکی از عدم توجه متولیان امر به اثر بخش بودن آموزش‌های ارائه شده توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است. چرا که طبق برآورد‌ها کل بودجه سالانه آموزش در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد و بودجه آموزش مهارت حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان یعنی ۸.۵ درصد است. این در حالی است که حدود ۵ درصد از بودجه آموزش کشور به آموزش مهارت اختصاص داشته که در این بین بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کمتر از یک درصد بودجه آموزش کشور می‌باشد.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی آموزش‌های غیررسمی در کشور دارای ۱۳ هزار کارمند و مربی با ۶۰۰ مرکز و بیش از ۵ هزار کارگاه و با حجم متنوعی از وظایف و برنامه‌ها روبرو است.

امیر میمنت آبادی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در آبان ۱۴۰۰ از تلاش برای استانی کردن بودجه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت:'پیگیر این مهم از طریق سازمان برنامه و بودجه هستیم'. لازم است در این خصوص مسئولان این سازمان اطلاع رسانی لازم را داشته باشند.

بودجه‌ی سازمان فنی و حرفه‌ای در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شد این در حالی است که طبق قانون باید تا سال ۱۴۰۰ باید سهم آموزش مهارتی در کشور از کل آموزش‌ها به ۳۰ درصد می‌رسید. باید پرسید آیا مسئولان به خصوص نمایندگان مجلس نباید در این باره توضیح دهند و مسائل را برای مردم تشریح کنند چرا که نقش حاکمیتی دولت در حوزه مهارت غیر قابل انکار است.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر خبر، تاریخ انتشار:۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۰۹۴۸۰، www.asrkhabar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
0
0
بودجه تعلق نمیگیره چون مهارت آموزی تو ایران اهمیتی نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین