پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۶۶۹۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
مشق شب از تکالیف دانش‌آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی حذف شد و مشق زندگی که تمرین مهارت‌آموزی است جای آن را گرفت.
شعار سال: مشق شب از تکالیف دانش‌آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی حذف شد و مشق زندگی که تمرین مهارت‌آموزی است جای آن را گرفت.

دیگر استرسی در میان نیست. نه مجبورند تا نیمه‌شب بیدار باشند تا مشق‌هایشان را تمام کنند و نه دیگر عذاب وجدان، دیدن کارتون مورد علاقه‌شان را برایشان زهر نمی‌کند.

ماجرا این است که مشق شب از وظایف و تکالیف دانش‌آموزان حذف‌شده است. البته این اتفاق برای دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم ابتدایی رخ‌ داده است.

اسمش شده‌است درس زندگی؛ یعنی دانش‌آموزان در مدرسه دور هم می‌نشینند و تکالیفشان را در خود کلاس انجام می‌دهند.

انجام تکالیف مدرسه زیر نظر معلم مدرسه صورت می‌گیرد و قرار بر این است که دانش‌آموز در بیرون از مدرسه تنها مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش در این خصوص توضیح داده بود که بحث مهارت‌آموزی به این صورت است که بچه‌ها در خانه و در کنار والدین به آموزش مهارت‌های زندگی می‌پردازند به این طریق که دانش‌آموزان در ساعت‌هایی که در خانه به سر می‌برند به انجام کارهای خانه به والدینشان کمک کنند و یا در خرید با همراهی پدر و مادر مهارت‌های حساب‌وکتاب را بیاموزند.

این در حالی است که هفته گذشته شیوه‌نامه اجرای طرح مشق زندگی به‌ تمامی ادارات آموزش‌وپرورش در کشور ابلاغ‌ شده است.

بر اساس این طرح دیگر مشق شب برای دانش‌آموز پایه اول تا سوم ابتدایی معنایی ندارد و مهارت‌های خواندن و نوشتن، مشاهده کردن و گوش دادن در داخل مدرسه و با کمک معلم انجام می‌شود.

در این مرحله معلم نقاط ضعف دانش‌آموز را شناسایی می‌کند و بر اساس ضعف او تکالیف مهارت‌محوری را برای او در خارج از محیط مدرسه در نظرمی‌گیرد. به‌طور مثال اگر دانش‌آموزی در جمع و تفریق دچار مشکل باشد معلم به خانواده توصیه می‌کند که مسئولیت جمع و تفریق خریدهای خانه را به دانش‌آموز واگذار کنند تا به این طریق مهارت دانش‌آموز در این حوزه تقویت شود.

اما بر طبق آئین‌نامه ارسالی از سوی آموزش‌وپرورش معلمان باید چند نکته را در سرفصل کار خود قرار دهند.

دانش‌آموزان پایه اول تا سوم باید تکالیف درسی خود را در مدرسه انجام دهند و تحت هیچ عنوان نباید تکلیفی به‌عنوان مشق شب برای دانش‌آموزان در نظر بگیرند.

دانش‌آموزان مکلف‌اند مهارت‌هایی که خارج از مدرسه به آن‌ها محول شده است را انجام دهند.

در واقع این طرح تلاش می‌کند تغییر در توانایی افراد را رقم بزند و در واقع این مهارت‌آموزی در راستای تکمیل آموزش در مدرسه صورت می‌گیرد اتفاقی که پیش‌ازاین با تکالیف و مشق شب رخ می‌داد و تلاش می‌کرد تمرین را در سرلوحه کاردانش آموز قرار دهد.

اما با این‌حال قوانین و نظریه‌های جدیدی که در حوزه آموزش‌وپرورش به وجود آمده است تکالیف شب را در معرض انتقاد قرار داده و آموزش‌وپرورش را ملزم به تغییر شرایط تکالیف دانش‌آموزان کرده است.

باید گفت، در سال‌های اخیر سیاست‌های آموزش‌وپرورش در حوزه فراگیری دانش تغییر کرده است زیرا همه‌گیر شدن فناوری‌های دیجیتالی سبب شده است که عصر حاضر به عصر اطلاعات مشهور شود و این تغییر رویکرد جامعه می‌طلبد که آموزش‌وپرورش نیز سیاست‌های خود را در این راستا قرار دهد. از سوی دیگر خلاقیت و نوآوری و افزایش مهارت کارآفرینی نیز لازمه توسعه اقتصادی است که دانش‌آموزان از ابتدا باید در افزایش مهارت‌ها در این زمینه تلاش کنند و به همین دلیل باید عملکرد آموزش‌وپرورش به سمتی حرکت کند که این موضوع محقق شود.

با این‌وجود تمرین و تکرار از سرفصل وظایف دانش آموزان حذف نخواهد شد، بلکه این اتفاق در خود کلاس درس مهیا می‌شود و در این طرح دانش‌آموز تکالیف درسی خودش را در سر کلاس و زیر نظر معلم انجام می‌دهد. به این طریق دانش‌آموز این توانایی را پیدا می‌کند که در ساعت‌های یادگیری خارج از مدرسه به‌جای مشق شب مهارت‌های آموزشی را یاد بگیرند.

اما این ماجرا چند هدف را به دنبال خواهد شد. اول آنکه نگرانی‌هایی که دانش‌آموزان و خانواده‌ها به خاطر تکلیف شب داشتند برطرف می‌شود.

فایده دیگری که این طرح به دنبال دارد این است که دانش‌آموزان هر روز مجبور نیستند که با خود دفتر مشق حمل کنند و قرار گرفتن این دفاتر در مدرسه می‌تواند وزن کیف مدرسه را کاهش داده و از آسیب جسمانی به کودک جلوگیری شود

 اما مهم‌ترین هدف این طرح تقویت مهارت‌های زندگی و علمی و ادبی در طول دوران تحصیل است.

البته در این طرح معلم پیگیر یادگیری مهارت‌های زندگی در درون خانه نیز هست و نحوه یادگیری دانش‌آموز را تحت کنترل دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار: 14 آبان 1397، کدخبر: 323150 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
0
آموزش و پرورش، حرف های گل درشت زیاد می زند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین