خانم حکیم زاده معاون محترم وزیر آموزش و پرورش به تازگی در بخشی از اظهارات خود در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیرانکل آموزش و پرورش استانهای کشور، گفته است : " در ارزشیابی کیفی توصیفی باید دانشآموز در فرایند یاددهی و یادگیری با حضور معلم تکالیف را انجام دهد تا نقاط ضعف مشخص شود. اما متاسفانه معلمان این ارزشیابی را فقط در تغییر نمرهدهی میدانند و این باعث شده که کتابهای کمک درسی ورود پیدا کنند و بستری برای بیعدالتی آموزشی شکل بگیرد؛ چرا که خانوادهای که توان مالی دارد کتب کمک درسی برای فرزند خود تهیه میکند.

شعار سال : خانم حکیم زاده معاون محترم وزیر آموزش و پرورش به تازگی در بخشی از اظهارات خود در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیرانکل آموزش و پرورش استانهای کشور، گفته است : " در ارزشیابی کیفی توصیفی باید دانشآموز در فرایند یاددهی و یادگیری با حضور معلم تکالیف را انجام دهد تا نقاط ضعف مشخص شود. اما متاسفانه معلمان این ارزشیابی را فقط در تغییر نمرهدهی میدانند و این باعث شده که کتابهای کمک درسی ورود پیدا کنند و بستری برای بیعدالتی آموزشی شکل بگیرد؛ چرا که خانوادهای که توان مالی دارد کتب کمک درسی برای فرزند خود تهیه میکند."
▫️اظهارات خانم حکیم زاده به گونه ایست که گویا آموزگاران مسبب اصلی ورود کتاب های کمک های آموزشی به مدارس و به زعم ایشان ایجاد بستری برای بی عدالتی آموزشی هستند! و این در حالی است که معاون محترم وزیر احتمالاً اطلاع دارند که بازار کتاب های کمک آموزشی و ورود آنها به مدارس ابتدایی در یک نظام عرضه و تقاضای پیچیده ای شکل و رونق گرفته است که اتفاقاً خود آموزش و پرورش بخش مهمی از آنست. و هرچند نمی توان روش های غیراستاندارد ارزشیابی دانش آموزان را در گسترش این پدیده، نادیده انگاشت، اما فروکاستن این عوامل به شیوه ارزشیابی آموزگاران نیز به نظر نوعی پاک کردن صورت مساله است.
▫️بخش نخست سخنان معاون محترم وزیر آموزش و پرورش، یعنی آنجا که می گوید : " در ارزشیابی کیفی توصیفی باید دانشآموز در فرایند یاددهی و یادگیری با حضور معلم تکالیف را انجام دهد تا نقاط ضعف مشخص شود..." در حالی بیان می شود که در بسیاری از موارد، حداقل شرایط مورد نیاز برای ارزشیابی کیفی توصیفی در بسیاری از مدارس ابتدایی مهیا نیست. در شرایطی که بنا بر آمار اعلام شده از سوی خانم حکیم زاده : " در مقطع ابتدایی حدود ۵۷ هزار و ۹۶۰ کلاس با تراکم ۲۶ تا ۳۰ نفر، ۵۶ هزار و ۶۳۴ کلاس با تراکم ۳۱ تا ۳۵ نفر، ۲۲ هزار و ۲۴۳ کلاس با تراکم ۳۶ تا ۴۰ نفر، ۱۸۱۷ کلاس درس با تراکم ۴۱ تا ۴۵ نفر و ۱۴۷ کلاس با تراکم بالای ۴۶ نفر داریم." ، پرسش اینست که اگر واقعاً ارزشیابی کیفی توصیفی مد نظر است، در این صورت درگیر ساختن کودکان با آموزه های درسی به منظور درک و فهمِ بهتر این آموزه ها و در عین حال، توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان و گرفتن بازخوردهای مکرر در ارزشیابی های استاندارد در کلاسهای شلوغ و متراکمی که در مواردی تراکم آنها به بالای ۴۶ نفر هم می رسد، تا چه اندازه امکان پذیر است؟
▫️بر اساس ادعای سازمان تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش، نگارش کتاب های درسی بر اساس متوسط هوش و استعداد دانش آموزان صورت گرفته است. از این منظر، استفاده از کتاب های کمک آموزشی استاندارد که بتواند مفاهیم درسی را ساده تر و عمیق تر بیان کند تا این مفاهیم برای دانش آموزانی با سطح هوش و استعدادِ کمتر از حد متوسط نیز قابل فهم باشند نه تنها ایرادی ندارد بلکه یک ضرورت است. از این رو اگر واقعاً آموزش کیفی و عدالت آموزشی دغدغه ی آموزش و پرورش است، استفاده از کتاب های کمک آموزشی استاندارد در کلاس های شلوغ و یا در مناطقی که امکان دسترسی به آموزگاران باتجربه و توانمندتر با محدودیت هایی مواجه است، باید با جدیت دنبال شود البته مشروط به آنکه تا زمان فراهم آمدن شرایط حداقلی و رسیدن به تراکم استاندارد جمعیت دانش آموزی در کلاس ها، تامین اعتبار لازم برای تهیه کتاب های کمک آموزشی استاندارد از طریق روش هایی مثل اختصاص بخشی از بودجه آموزش ابتدایی و یا روش های دیگر پیگیری شود و این کمبودها بهانه ای برای رونق بازار مکاره سودجویان و آنچه مافیای کتاب های کمک درسی خوانده می شود، واقع نشود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال اخبار فرهنگیان