پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۳۹۹۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
سید عزیز آشنا معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران گفت: تصویب یا به روزرسانی رشته های دانشگاهی بر اساس نیاز بازار اشتغال نیازمند زمان و گاهی غیرممکن است بنابراین آموزش مهارت‌های کوتاه مدت و کاربردی ضروری به نظر می رسد.
شعار سال:معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران گفت: تصویب یا به روزرسانی رشته های دانشگاهی بر اساس نیاز بازار اشتغال نیازمند زمان و گاهی غیرممکن است بنابراین آموزش مهارت‌های کوتاه مدت و کاربردی ضروری به نظر می رسد.

«سید عزیز آشنا» اظهار داشت: امروزه نقش آموزشی دوره‌های مهارتی کوتاه مدت نسبت به مدارک و دوره‌های دانشگاهی پررنگ‌تر شده و یادگیری دوره‌های مهارتی کاربردی‌تر از دوره‌های آموزشی دانشگاهی است. از این رو، در شرایطی که چرخه تصویب یک رشته و به روزرسانی آن با توجه به نیاز بازار وجود ندارد، آموزش مهارت های کاربردی کوتاه مدت ضروری به نظر می رسد.

وی به صنعت آموزش در دنیا اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌ها موسسات آموزش عالی، موسسات آموزش کوتاه مدت، آموزش‌های الکترونیکی و مجازی، تولید تجهیزات آموزشی همگی از اجزای صنعت آموزش به شمار می روند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که برنامه‌های آموزشی در راستای آینده ترسیم می‌شود، ادامه داد: اگر در افق آینده، ایران دانش‌بنیان ترسیم شده است به این معناست که دانش و مهارت‌های لازم یاد گرفته شود.

آشنا یادآور شد: هم‌اکنون در کشور ۱۶۰ واحد جهاد دانشگاهی وجود دارد که می‌کوشند در حوزه آموزش نوآور باشند جهاد دانشگاهی تهران هم تلاش می‌کند بنابر نیازهای آموزشی دوره‌هایی را طراحی و به صورت‌های مختلف حضوری، غیرحضوری و کارگاهی آن‌ها را برگزار کند.

وی با بیان این‌که در دنیای کنونی سازمان‌های آموزشی باید با ارائه آموزش‌های مناسب این فضاهای خالی را پر کنند، گفت: امروزه باید برای ایجاد اشتغال به سمت آموزش‌های مهارتی حرکت کرد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی تهران با یادآوری این‌که در برهه‌ای از زمان با افزایش نیاز به ورود به دانشگاه‌ها ناگزیر از افزایش شمار دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور بودیم، اظهارداشت: این موضوع به ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، جامع علمی کاربردی و موسسات عالی آزاد منجر شد و در آن دوره از تعداد افراد پشت کنکور کاسته شد اما هم‌اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دانشگاه‌ها به دنبال پذیرش دانشجو هستند.

آشنا ادامه داد: شمار دانشجویان از ۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر در سال تحصیلی ۹۶-۹۵، به ۳ میلیون و ۶۱۵ هزار نفر در سال ۹۷- ۹۶ رسید که این یعنی کاهش ۱۲ درصدی در مدت یکسال. این می‌توانند تبعاتی را برای کل نظام آموزشی کشور داشته باشد.

وی با بیان این‌که کاهش ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پیش از این نیز در سایر کشورها رخ داده است، گفت: یکی از عللی که دانشگاه‌های خارجی به دنبال دانشجویان از دیگر کشورها بودند همین کاهش شمار متقاضیان داخلی بود.

کنکور تنها راه دستیابی به اشتغال نیست

وی با بیان این‌که هم‌اکنون خانواده‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که قبولی در کنکور تنها راه برای اشتغال نیست، گفت: پیشرفت علمی و مهارت‌های مورد نیاز شغلی به شدت افزایش یافته که به از میان رفتن برخی مشاغل یا ایجاد مشاغل جدید منجر شده است، برای نمونه در حال حاضر کلاس‌های تایپ با ماشین تایپ تعطیل و در مقابل تخصص‌های مختلف وب و تعمیرکار موبایل افزایش یافته است.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که در گذشته افراد چهار سال در دانشگاه تحصیل می‌کردند تا ۳۰ سال از آن در شغل خود استفاده کنند، خاطرنشان کرد: حال آن‌که در دنیای کنونی وضعیت چنین نیست و به روزرسانی اطلاعات از نیازهای ضروری و فعلی است.

آشنا با بیان این‌که در سال رونق تولید موسسات آموزشی می‌توانند با ارائه آموزش‌های مناسب به تولیدکننده برای افزایش راندمان تولید و بهبود بازار کار کمک کنند، یادآور شد: موسسات آموزشی برای اقتصاد مقاومتی تعریف شده‌اند چون اقتصاد بخشی از برنامه‌های آموزشی است افراد آموزش‌دیده می‌کوشند تا براساس برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز روز احتیاجات جامعه را برآورده کنند.

۴۵۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه ها

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران به وجود ۴۵۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اشاره و عنوان کرد: این آمار نشان می دهد در آموزش کشور میزان عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است و همین سبب می‌شود تا رقابت در زمینه جذب دانشجو شکل بگیرد.

آشنا افزود: در شرایط کنونی دریافت مدرک به معنای افزایش شانس اشتغال نیست چرا که هم‌اکنون آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار به صورت درصدی بیش از افرادی است که دانشگاه نرفته‌اند چون این فارغ‌التحصیلان حاضر به انجام هر کاری نیستند و بدین ترتیب فرصت‌های شغلی و کاری برای آن‌ها کمتر است.

دنیای دیجیتال و ضرورت آموزش مهارت های کاربردی

وی ادامه داد: اگر نتوان در جامعه فرصت‌های برابر آموزشی ایجاد کرد فاصله طبقاتی اطلاعاتی ایجاد می‌شود. در دنیای کنونی اطلاعات معادل پول و توان مالی است از این‌رو عقب‌افتادگی اطلاعاتی به شکاف مالی منجر می‌شود.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که این سازمان آموزشی در این شرایط وظایف پیچیده‌تر و سخت‌تری برای برطرف کردن نیازهای آینده صنعت آموزش برعهده دارد، خاطرنشان کرد: نگاه به آینده و آینده‌نگاری از وظایف صنعت آموزش است این‌که هم‌اکنون دنیا در چه وضعیتی قرار دارد و در آینده به چه سمتی حرکت می‌کند؟ و باید چگونه نیاز کشور را برطرف کرد؟ همگی از وظایف این صنعت در دنیا است.

آشنا با بیان این‌که در شرایط حاضر مسئولیت‌های آموزشی افزایش یافته است، گفت: برخی افراد متولد دوران دیجیتال هستند از این‌رو شهروند دنیای دیجیتال محسوب می‌شوند، عده‌ای در سنین بالای ۳۰ سال مهاجر این دنیا هستند و عده‌ای به هیچ کدام از این دو گروه تعلق ندارند که از وظایف واحدهای آموزشی این است که گروه سوم را مهاجر دنیای دیجیتال کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از کلاهبرداری‌های اینترنتی از کارت بانک‌ها به‌ علت بی‌اطلاعی از دنیای دیجیتال است، هم‌اکنون اغلب نیازهای روزانه شهروندان با امکانات الکترونیکی و دیجیتال از قبیل موبایل و رایانه برطرف می شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:27مهر1398،کد خبر:83516957،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
مشکل ایرانی ها همینه چیزی رو که نیاز دارن دنبال نمیکنن و درش سرمایه گذاری نمیکنن اون چیزی رو پیگیر میشن که بقیه هم دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین