پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۸۹۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
اصل مسلم قانون اساسی تحصیل رایگان است . تحصیلی که جنبه های کیفی آن هم باید رعایت شده باشد. اما ملاحظه می شود که خانواده ها بدلیل کیفیت اموزشی ظاهری ، مجبور به کوچ به سمت غیر انتفاعی ها هستند. مدارسی که به بهانه های مختلف کیسه می کشند و اولیایی درمانده برای آینده فرزند، مجبور به تحمل است. همه اینها بیان شد تا بگویم که در بحث مدارس غیر انتفاعی،حوزه آموزش و پرورش مملو از تعارض منافع آشکار منجر به فساد است. چه کسی است که قدرت انکار فساد در اعطای مجوز مدارس غیر انتفاعی و باندهای آن را داشته باشد؟ اگر فردی پیدا شد ، خواهش می کنیم بر علیه ما شکایت کند تا در دادگاه و نزد افکار عمومی، بالا و پائینش را یکی کنیم . وقتی این فساد آشکار را می بینیم و حرف نمی زنیم و کسی به روی خودش نمی اورد ،چه پیغامی را منعکس می کنیم؟ بله درست است. زنده با فساد آنهم بشکل بینانسلی. زنده باد بی عدالتی آموزشی منجر به نابودی توانمندی بینانسلی. مرده باد رسالت تمدنی . آقایان مثلا الگوی جدید شهریه تدارک دیده اند.مدارس غیردولتی مجازند بر اساس شرایط خود سه نوع شهریه ، متشکل از شهریه مصوب، فوق برنامه و مکمل که مربوط به برقراری کلاس های مهارتی می شود،اخذ کنند. خوب جناب مدیر باشعور و عاقل، عاقبت این کار که مشخص است چه می شود. همه با یک ملاقه و تیکه کاغذ ، ادعای دوره مهارتی و فنی و غیره خواهند داشت. برایت متاسفیم.

شعار سال: رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس غیردولتی بر اساس شرایط خود سه نوع شهریه، متشکل از شهریه مصوب، فوق برنامه و مکمل که مربوط به برقراری کلاس‌های مهارتی می‌شود، دارند.

 آقای احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول شنبه شب سیما به پرسش‌ها درباره مدارس غیردولتی؛ از تدوین الگوی جدید شهریه تا ساماندهی نیروی انسانی پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:

مدارس غیردولتی؛ از تدوین الگوی جدید شهریه تا ساماندهی نیروی انسانی
سؤال: اصولاً ملاک پذیرش دانش آموزان برای مدارس غیردولتی چیست؟

محمودزاده: این روزها؛ روز‌های سخت آموزش و پرورش است؛ هم روز‌های پایانی سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ است، هم برنامه ریزی برای ورود به مهر ۱۴۰۲-۱۴۰۳ که روز‌های امتحان و به ویژه امتحانات نهایی هم در حال گذر داریم که ان شاء الله در مجموعه وزارت آموزش و پرورش در همه حوزه‌ها چه مدارس دولتی، چه مدارس غیردولتی بتوانیم کارنامه خوبی را برای ملت عزیز به ویژه برای دانش آموزان داشته باشیم. مجموعه مدارس غیردولتی با حدود تقریباً دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز در دوره‌های مختلف تحصیلی بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی در مجموعه وزارت آموزش و پرورش، بخشی از مأموریت و جریان آموزش و تربیت دانش آموزان را بر عهده دارد. هم در دوره ابتدایی و دوره متوسطه و هم در حوزه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش. همه ساله جریان ثبت نام در این نوع مدارس با توجه به این که بحث موضوع پیش ثبت نام برای این‌ها تدارک دیده شده است، نوعاً قبل از شروع ثبت نام در مدارس دولتی اتفاق می‌افتد.

سؤال: پیش ثبت نام قانونی است از دید آموزش و پرورش؟

محمودزاده: بله، بحث پیش ثبت نام به دلایلی که از سال‌های گذشته با توجه به درخواست‌هایی که مردم مراجعه داشتند به مدارس غیردولتی، در شورای نظارت و سیاست گذاری وزارت آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته این مصوب گردیده و به نوعی اجازه داده شده است که برخی از مدارس؛ البته همه مدارس این کار اتفاق نمی‌افتد، برخی از مدارسی که فعالیت‌های آموزشی و پرورشی تا حدودی مورد قبول و پسند اولیای گرامی را دارند و به نوعی ظرفیت حضور تعداد دانش آموز در این مدارس هم کم است یا دسترسی‌ها به آن مدرسه بیشتر است، با توجه به تعداد بیشتری از دانش آموزانی که در آن مدرسه می‌خواهند ثبت نام انجام دهند، پیش ثبت نام اتفاق می‌افتد، ولی شرط‌هایی دارد که باید مؤسسین و مدیران مدارس آن شرط‌ها را حفظ کنند. یکی از پیش شرط‌ها این است که دانش آموزی که ثبت نام می‌کند در آن مدرسه، هر لحظه خواست تا ثبت نام واقعی اتفاق بیفتد از مدرسه خروج پیدا کند، نوعاً مؤسس تمامی بحث شهریه علی الحسابی که از او گرفته باید همه شهریه را پرداخت کند و هیچ اجباری مبنی بر این که این دانش آموز حق ندارد آن مدرسه بماند یا خروج پیدا کند برای دانش آموز وجود ندارد و این در سال‌های گذشته مورد نظر قرار گرفته، البته عرض کردم در برخی از مدارس ما این اتفاق می‌افتد، آن هم به دلیل محدودیت صندلی که در آن مدرسه وجود دارد

وی ادامه داد: تا به امروز هم سعی مان بر این است که ثبت نام‌هایی که اتفاق افتاده بر اساس هم مصوبه قانونی که در بحث خود قانون مدارس غیردولتی وجود دارد که تقریباً ۲۰ درصد از دانش آموزان همین منطقه اگر درخواست حضور در مدرسه را دارند حتماً باید ثبت نام اتفاق بیفتد، ۸۰ درصد باقی مانده همان مدرسه بر اساس مراجعاتی که از طرف اولیای دانش آموز و خود دانش آموز اتفاق می‌افتد در سراسر کشور در محدوده مدرسه انجام می‌پذیرد و نوعاً هم بر اساس علایق خانواده ها، با توجه به رویکرد‌های آموزشی، تربیتی، فرهنگی، پرورشی و همچنین فوق برنامه‌ها و مکمل‌هایی که همه این‌ها باید در شورای نظارت مرکزی و استان‌ها مورد نظر قرار بگیرد و مصوب شود، هم موضوع ثبت نام، هم موضوع شهریه مدارس در این نوع مدارس به طریقی در سال‌های گذشته اتفاق افتاده امسال هم برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ در حال آماده شدن هستیم که ان شاء الله هم شهریه‌ها را اعلام کنیم و هم پیش ثبت نام‌ها که منجر شود به ثبت نام اصلی و ساماندهی نیروی انسانی، بحث کلاس بندی هایمان و برنامه آموزشی، پرورشی، فوق برنامه‌ها و مکمل‌ها به محض ورود به مهر در سراسر کشور داشته باشیم.

سؤال: برخی گزارش‌ها حکایت از این دارد که برای دانش آموزان در پیش ثبت نام؛ مصاحبه، معدل و مانند آن مد نظر قرار می‌گیرد؛ این‌ها هم جزو شرایط ثبت نام است؟

محمودزاده: نه؛ ما در هیچ مدرسه ای؛ مدارس غیردولتی و مدارس عادی دولتی، هیچ بحث مصاحبه و آزمون؛ ملاک ثبت نام نیست، ولی به دلایلی که در مدارس غیردولتی از آن جا که تعداد بیشتری دانش آموز‌ها مراجعه می‌کنند برای ثبت نام تعداد محدودی از صندلی‌های آن مدرسه بالاجبار ما در مدارس مان بعضی از مؤسسین و مدیران مان نوعاً یک شاخصی را باید تعیین کنند. بعضی‌ها این شاخص را معدل در نظر می‌گیرند. برخی از این مؤسسین ما این شاخص را مصاحبه در نظر می‌گیرند. برخی همکاران عزیز ما در مدارس نوعاً آزمون را برای این موضوع در نظر می‌گیرند که البته در دوره ابتدایی تا حدودی این محدودیت است و امکان ندارد باید اتفاق بیفتد، ولی در دوره‌های متوسطه؛ بر اساس آزمون، مصاحبه و معدل آن تعداد دانش آموزانی که می‌خواهند در آن مدرسه ثبت نام کنند اولاً مثلاً یک مدرسه‌ای ورودی اش ۴۰ نفر است، حدود ۴۰۰ نفر مراجعه کرده، بهترین راهش این است که یک شاخصی برای این موضوع گذاشته شود تا اولیاء دلیل حضور یا ثبت نامشان در آن جا مشخص شود؛ به همین خاطر برخی از این مصاحبه یا آزمون یا نوعاً معدل را مثل آن پیش ثبت نامی که برای برخی مدارس پذیرفته شده است همین موضوع را هم در سال‌های گذشته و ادامه مسیر هم پذیرفته شده تا مشکل و خللی در روند ثبت نام دانش آموزان ایجاد نشود، ولی محدودیت ۲۰ درصد ثبت نام از شعاع همین مدرسه مورد نظر است که هیچ محدودیتی از لحاظ این که مصاحبه‌ای اتفاق بیفتد، آزمونی برایش برقرار شود نباید باشد.

سؤال: محدوده چقدر است حدوداً؟

محمودزاده: شعاعی که برای هر منطقه مشخص است، برای هر مدرسه مشخص است، کروکی که اعلام شده و در همین سامانه هم مشخص است برای اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان. در آن محدوده اگر آن ۲۰ درصد از آن دانش آموزان، ثبت نام مراجعه کردند، هیچ محدودیتی به جهت بحث آزمون، معدل یا مصاحبه وجود ندارد؛ در قانون تصویب شده است.

مدارس غیردولتی؛ از تدوین الگوی جدید شهریه تا ساماندهی نیروی انسانی
سوال: شهریه مصوب مدارس غیردولتی هنوز اعلام نشده، اما در شرایطی که الآن آرام آرام پیش ثبت نام صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد که یک رقمی را مدارس به اولیاء اعلام می‌کنند. شهریه مصوب مدارس غیردولتی چه زمانی اعلام می‌شود؟

محمودزاده: ما همه ساله یک تعیین الگوی شهریه داریم که باید در شورای مرکزی و سیاست گذاری نظارت مرکزی وزارت آموزش و پرورش که اعضا هم از نمایندگان مجلس و هم از شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم چهار تن از معاونین وزیر و خود وزیر حضور دارند، هم تعدادی از مؤسسین به عنوان نمایندگان مؤسسین؛ این الگو باید مصوب شود و به مدارس، مناطق، شهرستان‌ها و استان‌ها باید اعلام شود که ما امسال طبق روال گذشته و تا حدودی زودتر از سال‌های قبل در ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ این را ابلاغ کردیم. موارد مختلفی وجود دارد، امکان این که بحث این شاخص‌ها اعلام شود در این جا شاید وجود ندارد به لحاظ تصویری، ولی ما در خصوص سرانه نیروی انسانی، بحث سرانه فضا، سرانه امکانات و تجهیزات، موضوع معلمانی که در قالب آن سرانه، اعم از مدیر، معاون و خود معلم حتی آموزش اینها، امسال تأکید بر این داریم که حتماً این آموزش اتفاق بیفتد. رشته تحصیلی شان تناسب با آن دوره‌ای که تحصیل می‌کند و حدود ۱۵۰ شاخص دیگر کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی و مانند آن.

سؤال: یعنی شهریه مدارس غیردولتی با همدیگر متفاوت است؟

محمودزاده: بله، چون همین فرمول وجود دارد؛ یعنی نیروی انسانی مدارس باهم مختلف است، بحث سرانه فضا یا امکانات و تجهیزات مدارس همه یکی نیست، یک مدرسه‌ای امکانات و آزمایشگاه خوبی دارد، شاید یک مدرسه دیگری این آزمایشگاه‌ها و امکانات را نداشته باشد یا سرانه فضایی که در یک مدرسه وجود دارد با مدرسه دیگر متفاوت است، یا کیفیت بخشی که مد نظر است؛ آن کیفیت بخشی که عرض کردم حدود ۱۵۰ شاخص است؛ هر کدام از این‌ها امتیاز دارند. در طول سال تحصیلی همه این‌ها ارزیابی شده رسیدیم تا به امروز.

سؤال: حداقل و حداکثر دارد؟

محمودزاده: بله، حدود مثلاً ۲۰ درصد امتیازمان در همین ۱۵۰ تا است؛ یعنی یک مدرسه‌ای ۲۰ درصد از آن ۱۵۰ شاخصی که آن جا امتیازبندی شده احتمال دارد هیچ چیزی نگیرد حتی بعضاً ضریب منفی هم دارد؛ یعنی ما اگر رفتیم داخل مدرسه‌ای دیدیم که کیفیت آموزشی و پرورشی اش نسبت به سال گذشته تنزل پیدا کرده یا آن ملاک هدف گذاری‌های ما را نمره اش را نگیرد، احتمال کاهش شهریه برای سال جاری اش هم وجود دارد. بر اساس این مبنا یک شهریه‌ای را برای هر کدام از مدارس؛ یعنی ما اگر امروز ۱۸ هزار مدرسه داریم، احتمال دارد که ۱۸ هزار شهریه معرفی کنیم، طبیعی است خودش را از همین ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ که اعلام شده تا آخر خرداد ماه این روند در حال انجام است، از طریق سامانه هم انجام می‌پذیرد. این بارگذاری شاخص‌ها توسط مدیر و مؤسس در داخل مدرسه و نظارتی که منطقه می‌کند، تأییدی که اتفاق می‌افتد، در استان همین کار هم انجام می‌پذیرد و از طریق سامانه وزارت آموزش و پرورش در حوزه سازمان مدارس غیردولتی، نظارت جدی بر این موضوع دارد و شهریه را تأیید می‌کند. به محض این که این شهریه تأیید شد هم آن مؤسس و مدیر مدرسه موظف است که در ورودی مدرسه این کاربرگ را حتماً نصب کند و از طریق خود مدرسه اولیا می‌توانند شهریه مدرسه را در آن سامانه ببینند. اگر اسم مدرسه را حتی اگر کد نداشته باشند با اسم مدرسه می‌توانند آن شهریه در آن منطقه، ناحیه و شهرستان را ببینند.

سؤال: فرموده بودید اگر مدارسی شهریه مازاد بر مصوب بگیرند؛ این‌ها را باید عودت دهند، آیا اگر گزارشی خلاف در مورد این مسائل به شما برسد که تخلف کرده یک مدرسه، به این‌ها رسیدگی می‌شود یا رسیدگی شده تا الآن؟

محمودزاده: آن دو مطلب و آماری که می‌خواستم ارائه دهم؛ این آمار است که ما یک رِنج بندی بحث شهریه را الآن ما داریم؛ شهریه موجود را برای سال جاری یعنی سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲، چون سال تحصیلی ما از مهر شروع می‌شود تا مهر آینده، شهریه‌ای که ما ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ داریم از دو میلیون شروع می‌شود تا می‌رسد به حدود ۳۷ میلیون تومان، البته شهریه ثابت. اگر بخواهیم فوق برنامه و مکمل هم با آن لحاظ کنیم از حدود دو میلیون شروع می‌شود تا حدود ۵۰ میلیون تومان؛ شهریه برای دانش آموزان سراسر کشور لحاظ شده است. اولاً که ما قریب به حدود ۱۵ هزار مدرسه مان شهریه زیر ۱۵ میلیون دارند، حدود ۱۱ هزار مدرسه ما؛ شهریه زیر ۱۰ میلیون دارند. تعداد مدارسی که شهریه بالای مثلاً ۴۰ میلیون می‌گیرند، عددشان حتی به ۵۰ هم نمی‌رسد. در فضای مجازی اگر امروز بر این است که شهریه آن چنانی، شهریه‌های ۵۰ میلیونی، ۶۰ میلیونی، این‌ها عددشان عدد‌های خیلی پایینی هستند؛ این تعداد مدارس.

سؤال: برنامه‌هایی که باعث می‌شود یک دفعه شهریه به مرز مثلاً ۴۰ میلیون برسد، این‌ها چیست؟

محمودزاده: اولاً ما یک شهریه بحث مصوب داریم، یک فوق برنامه‌های مصوب داریم که حدود شش ساعت برای ابتدایی، هفت ساعت برای دوره اول متوسطه، هشت ساعت برای دوره دوم متوسطه و حدود دو تا پنج ساعت برای هنرستان هاست. این فوق برنامه است، یک بخشی هم مکمل هاست. مثلاً یک دانش آموزی علاقه‌مند کلاس زبان هم داشته باشد، یک دانش آموزی علاقه‌مند مهارت‌های کامپیوتری هم داشته باشد، بعضاً مهارت‌های دیگری که در حوزه‌های مختلف خانوار‌ها مطرح است. این‌ها برنامه از طرف مدرسه اعلام می‌شود، بارگذاری فعالیت‌ها اتفاق می‌افتد و مجوز گرفته می‌شود از طرف آموزش و پرورش. امسال هم ما حتی موضوع زبان را بردیم از جایی که باید آموزشگاه مجوز بدهد، یعنی خود مدرسه امکان برگزاری کلاس زبان را نخواهد داشت مگر این که با یک آموزشگاهی قرارداد ببندد. موضوعی که در این جا مطرح است؛ اولاً اجباری نبودن فوق برنامه و بحث مکمل هاست که در انجمن اولیای مدرسه باید این تصویب شود و خانواده‌ها با توجه به علاقه مندی هایشان می‌توانند یکی از این‌ها را انتخاب کنند. امسال هم سعی کردیم خارج از برنامه اتفاق بیفتد؛ یعنی ما امسال سه شهریه اعلام می‌کنیم؛ ۱- شهریه مصوب، ۲- شهریه فوق برنامه؛ همان شش ساعت، هفت ساعت، هشت ساعت، ۳- شهریه مکمل که عرض کردم از زبان گرفته تا همین مهارت‌هایی که در حوزه‌های مختلف مطرح است. این که برخی از این مدارس، شهریه‌های خارج از مصوب می‌گیرند؛ عرض کردم عددشان؛ عدد خیلی پایینی است. اولاً از مطبوعات و رسانه‌ها ما درخواست مان این است که این‌ها را عادی سازی و نهادینه نکنند این تخلف را، هم دستگاه‌های نظارتی خوب نظارت می‌کنند، هم خود ما نظارت‌های جدی و هم سامانه‌ای داریم، هم حضور در میدان داریم. خود من به صورت سرزده خیلی از مدارس را بازدید کردم امسال و در همان جلسه و بازدید‌ها چند پرونده‌های داخل ثبت نامی‌ها را کشیدم کنار، تماس گرفتم با اولیای دانش آموزها، چیزی که به ما گزارش دادند از داخل مدرسه، آن چیزی که ما از اولیاء صحبت گرفتیم؛ در برخی از مدارس مغایرت‌هایی وجود داشتند. مغایرت‌هایی که وجود داشتند در همان جا تصمیم بر این شد که حتماً همه شهریه‌های مازاد، اضافه‌هایی که گرفته شده است آن‌ها باید برگردد، ثانیاً شهریه امسال شان به خاطر این تخلف، افزایشی که حق قانونی شان بود کمتر اتفاق می‌افتد و یک نظارت جدی بر این موضوع اتفاق می‌افتد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار:۲۸ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۳۸۸۵۸۲۰، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین