پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
طبق دورنمای ترسیم‌شده در برنامه هفتم توسعه کشور، صنعت پالایش تا پایان سال ۱۴۰۶ دستیابی به تولید روزانه حدود ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و نفت گاز را هدف‌گذاری کرده است که ۷۵ درصد از این مقدار، مربوط به فرآورده‌های با کیفیت یورو ۴ و بالاتر از آن خواهد بود.

شعار سال: با رشد ۶ درصدی ظرفیت پالایشی کشور، روزانه ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ پالایشگاه مدرن کشور پالایش می‌شود. هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۱۲ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت در کشور تولید می‌شود که طبق اهداف کمّی شاخص‌های عملکردی انرژی (نفت و گاز) در لایحه برنامه هفتم توسعه، تولید این دو فرآورده اصلی در کشور با رشد حدود ۱۵ درصدی به روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر (بنزین) و ۱۳۰ میلیون لیتر گازوئیل تا پایان سال ۱۴۰۶ (هم‌زمان با پایان برنامه هفتم توسعه) افزایش خواهد یافت.

توسعه طرح‌های پالایشی فراسرزمینی در چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه+ افزایش ۱۵ درصدی تولید فرآورده‌های اصلی تا پایان ۱۴۰۶
رشد ۵ درصدی تولید فرآورده‌های باکیفیت یورو

هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد فرآورده‌های تولیدی اصلی بنزین و گازوئیل کشور، معادل بیش از ۷۵ میلیون لیتر بنزین و ۷۰ میلیون لیتر از نفت‌گاز تولیدی روزانه کشور دارای استاندارد‌های یورو ۴ و ۵ است که طبق برنامه هفتم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۶ به ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت.

کاهش ۵ درصدی تولید نفت‌کوره

هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه حدود ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره (مازوت) در کشور تولید می‌شود که حدود ۱۸ درصد از فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌های نفت ده‌گانه کشور را تشکیل می‌دهد. طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، مقدار نفت کوره تولیدی کشور با اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌ها، با کاهش ۵ درصدی به ۱۲.۹ درصد (معادل ۴۹ میلیون لیتر در روز) خواهد رسید.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، شرکت‌های پالایشی باید ۴۰ درصد از سود پالایشی خود را به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی اختصاص دهند تا همچنان بتوانند از تخفیف ۵ درصدی قیمت خوراک خود استفاده کنند.

توسعه طرح‌های پالایشی فراسرزمینی در چشم‌انداز ۱۴۰۶

براساس این برنامه تنظیمی، برای تولید و دیپلماسی انرژی با هدف تولید حداکثری، همچنین به‌منظور توسعه دیپلماسی انرژی و حضور در بازار‌های بین‌المللی، وزارت نفت مجاز شده است از طریق شرکت‌های تابع ذی‌ربط یا شرکت‌های متقاضی غیردولتی مشروط به اخذ تضامین لازم، نسبت به مشارکت در احداث پالایشگاه یا پتروپالایشگاه جدید خارجی یا تملک سهام آن‌ها از محل تحویل نفت خام مازاد بر تعهد‌های بودجه‌ای با تصویب شورای اقتصاد اقدام کند.

تدوین سازوکار‌های ارتقای کیفی فرآورده‌های نفتی ظرف ۳ ماه پس از ابلاغ برنامه هفتم

براساس ماده ۴۵ برنامه هفتم توسعه دولت مکلف شده است به‌منظور افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی و تطابق آن با استاندارد‌ها و الزام‌های قانونی داخلی و بین‌المللی، سازوکار‌های موردنیاز برای ارتقای کیفی فرآورده‌های تولیدی و کاهش تولید فرآورده‌های سنگین را به‌نحوی تدوین کند که تا سال پایان برنامه (۱۴۰۶)، ترکیب و کیفیت فرآورده‌های نفتی تولیدشده ازسوی شرکت‌های پالایش نفت از استاندارد‌های لازم برخوردار باشد.

آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارت نفت و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ برنامه تدوین می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

متن لایحه برنامه هفتم توسعه پنج ساله کشور روز ۲۸ خردادماه امسال توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این لایحه که از اسناد بالادستی کشور محسوب می‌شود و چشم‌انداز و مسیر حرکت سه قوه را در پنج سال آینده ترسیم می‌کند، در ۷ بخش و ۲۴ فصل (۱۱۷ ماده) و در چارچوب اسناد بالادستی و ٢٦ سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول دولت مردمی تدوین شده است.

توسعه طرح‌های پالایشی فراسرزمینی در چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه+ افزایش ۱۵ درصدی تولید فرآورده‌های اصلی تا پایان ۱۴۰۶

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی شانا، تاریخ انتشار:۱۱ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۴۷۴۷۶۸، www.shana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین