پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
نگاهی به برنامه تأمین مالی طرح‌های نیمه کاره پتروپالایشی و پتروشیمی کشور نشان می‌دهد اغلب این طرح‌ها برنامه‌های دقیق و واقع‌بینانه تأمین مالی ارائه نکرده‌اند از همین‌رو بسیاری از مراحل پروژه به دلیل عدم تأمین منابع مالی مدت‌ها معطل می‌ماند؛ بنابراین وزارت نفت می‌بایست پیگیر دقیق شدن طرح‌های پالایشی و پتروشیمی نیمه کاره کشور باشد به‌طوریکه از ظرفیت‌های تامین مالی از بازار سرمایه نیز استفاده شود.رئیس سازمان بورس نیز اخیراً در نشست تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان آمل به این مسئله اشاره کرد و گفت: «بسیاری از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ با ابزار‌های مالی بازار سرمایه آشنایی ندارند که برای رفع این مشکل برنامه جدی در دستور کار است.»

شعار سال: بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام پتروپالایشگاهی می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری، جلوگیری از خام فروشی و خنثی‌کردن تحریم‌ها داشته باشد.

علت تأخیر در طرح‌های پتروپالایشی کشور چیست/بورس جایگاهی در تامین مالی ندارد
حدود دو سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و همزمان با آغاز به کار دولت، پنجاه طرح پتروشیمی در کشور فعال بودند که از این تعداد بیش از ۲۰ پتروشیمی پیشرفت‌های بالای ۵۰ درصد دارند. همچنین در حال حاضر حدود ۵ طرح نیمه کاره پتروپالایشی با خوراک نفت خام و میعانات گازی به مجموع ظرفیت حدود یک میلیون بشکه در روز وجود دارد که بهره‌برداری از آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری، جلوگیری از خام فروشی و خنثی‌کردن تحریم‌ها داشته باشد.

برنامه سازمان بورس جهت آشنایی مدیران با روش‎‎‌های تامین مالی در بستر بازار سرمایه

بسیاری از پروژه‌های کلان حوزه انرژی کشور نظیر احداث پتروپالایشگاه‌ها، توسعه میادین نفت و گاز و پتروشیمی‌ها به علت عدم آشنایی مدیران پروژه با ابزار‌های تامین مالی جدید و تکیه بر روش‌های قدیمی با تأخیر‌های قابل توجه چندساله مواجه هستند.

اغلب پروژه‌ها با اتکای صرف به منابع بودجه یا تسهیلات صندوق‌های مختلف برنامه‌ریزی شده‌اند که این مسئله دوره زمانی بهره‌برداری از طرح‌ها را تا تأخیر زیادی روبرو می‌کند. تأخیر در این پروژه‌های کلان علاوه بر ایجاد بی‌نظمی در طرح‌های توسعه‌ای کشور موجب کاهش جذابیت اقتصادی طرح به دلیل کاهش نرخ بازده داخلی (IRR) به‌ازای هر سال تأخیر در بهره‌برداری می‌شود.

علت تأخیر در طرح‌های پتروپالایشی کشور چیست/بورس جایگاهی در تامین مالی ندارد

رئیس سازمان بورس نیز اخیراً در نشست تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان آمل به این مسئله اشاره کرد و گفت: «بسیاری از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ با ابزار‌های مالی بازار سرمایه آشنایی ندارند که برای رفع این مشکل برنامه جدی در دستور کار است.»

ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی طرح‌های پتروپالایشی

بازار سرمایه می‌تواند ظرفیت‌های زیادی را برای تامین مالی پروژه‌ها فراهم می‌کند که عموما به دلیل عدم آشنایی مدیران پروژه‌های کشور استفاده نمی‌شود. یکی از بهترین راهکار‌های مرسوم بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌ها در دنیا، شرکت‌های سهامی عام پروژه هستند.

شرکت سهامی عام پروژه، به طرح‌ها اجازه می‌دهد بدون دارا بودن شرایط پیچیده لازم برای ثبت نزد سازمان بورس، بتوانند سهامی عام شوند و مستقیما به پروژه‌ها اجازه پذیرش در فرابورس و جذب منابع مالی از عموم سرمایه‌گذاران را می‌دهد.

تامین سرمایه‌ها و سهامداران عمده می‌توانند طرح‌های خود را در قالب یک شرکت سهامی عام به ثبت برسانند و سهامدار عمده می‌تواند ۵۰ الی ۶۰ درصد از سرمایه خود را به بازار وارد کند و بلافاصله پس از پذیرش در فرابورس و بازگشایی نماد، معامله صورت می‌گیرد.

نقش وزارت نفت در تعیین دقیق برنامه تامین مالی طرح‌های پتروپالایشی

نگاهی به برنامه تأمین مالی طرح‌های نیمه کاره پتروپالایشی و پتروشیمی کشور نشان می‌دهد اغلب این طرح‌ها برنامه‌های دقیق و واقع‌بینانه تأمین مالی ارائه نکرده‌اند از همین‌رو بسیاری از مراحل پروژه به دلیل عدم تأمین منابع مالی مدت‌ها معطل می‌ماند؛ بنابراین وزارت نفت می‌بایست پیگیر دقیق شدن طرح‌های پالایشی و پتروشیمی نیمه کاره کشور باشد به‌طوریکه از ظرفیت‌های تامین مالی از بازار سرمایه نیز استفاده شود.

به‌طور کلی روش‌های تأمین مالی مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی و مردم از جمله اولویت اقتصادی کشور و راهکار مهار تورم بدون ایجاد فضای رکود در کشور است. یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌های تأمین مالی برای شرکت‌های تولیدی، بازار سرمایه است. با توجه به جذابیت اقتصادی طرح‌های نیمه کاره پتروپالایشی و پتروشیمی در کشور این طرح‌ها ظرفیت جذب نقدینگی مردمی را دارند. این هدایت سرمایه یا نقدینگی با ابزار‌های بازار سرمایه از جمله پذیره‌نویسی سهام، صندوق سهامی عام پروژه، انتشار اوراق، عرضه اولیه، افزایش سرمایه و ... امکانپذیر است.

علت تأخیر در طرح‌های پتروپالایشی کشور چیست/بورس جایگاهی در تامین مالی ندارد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر:۱۴۸۳۹۸۵، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین