پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۹۰ درصد پارکینگ‌های استان مملو از خودروهای شوتی توقیفی است که توسعه این پارکینگ‌ها در دستور کار است.

شعارسال: سرهنگ غلامرضا زاهدی‌پور با بیان اینکه قاچاق سوخت توسط خودرو‌های شوتی برای مردم دغدغه‌هایی ایجاد کرده است، گفت: طی سه ماهه امسال یک میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان خراسان جنوبی کشف شده است.

پارکینگ های مملو از خودروهای شوتی در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه این سوخت‌ها به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تحویل داده شده است، افزود: در سال گذشته در نتیجه وقوع ۹۱ فقره تصادف خودرو‌های شوتی، ۱۰۸ نفر مجروح و ۶۸ نفر فوت کرده‌اند و از ابتدای امسال ۱۰ فقره تصادف توسط خودرو‌های شوتی رخ داده که طی آن، ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه این خودرو‌ها در بسیاری از تصادفات دیگر جاده‌ای به صورت غیرمستقیم نقش دارند که قابل بررسی و رصد آماری نیست، تصریح کرد: رانندگی تهاجمی رانندگان خودرو‌های شوتی، ارتکاب به تخلفات حادثه ساز، رانندگان تحت فشار‌های عصبی و استرس و خستگی و خواب آلودگی مفرط از اهم دلایل افزایش ریسک وقوع تصادف برای خودرو‌های شوتی است.

زاهدی‌پور با بیان اینکه اکثر این تصادفات در محور نهبندان به وقوع می‌پیوندد، بیان کرد: اگر خودرو‌های شوتی و سوخت‌کش در استان نبودند، با کاهش ۱۵ نفری آمار فوتی تصادفات برون شهری مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۵ درصد افزایش داشته است، افزود: از ابتدای امسال سه هزار و ۹۳۵ فقره برای خودرو‌های شوتی اعمال قانون صورت گرفته است.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: طی سه ماهه امسال ۴۹۵ دستگاه خودرو شوتی در استان توقیف شد؛ با توجه به سود قاچاق سوخت قطعاً تردد از راه‌های فرعی خراسان جنوبی انجام می‌شود که عزم جدی برای امنیت جاده‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه اکنون جریمه‌ها بازدارنده نیست، اما ظرفیت توقیف سیستمی به این معنا که خودرو باید شش ماه در مقصد توقیف شود می‌تواند بازدارنده باشد، افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد پارکینگ‌های استان پر از خودرو‌های شوتی توقیفی است.

*خراسان جنوبی؛ محل گذر خودرو‌های شوتی

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به توسعه پارکینگ‌ها در قاین و نهبندان، تصریح کرد: پیگیری برای افزایش پارکینگ‌ها در مرکز استان نیز وجود دارد.

زاهدی‌پور با بیان اینکه یکی از راهکار‌های مهم در مقابله با خودرو‌های شوتی و ترویج آن، ایجاد محدودیت برای دریافت سوخت در دیگر استان‌هاست که این امر عزم کشوری را می‌طلبد، ادامه داد: دولت به منظور رفاه مردم، سوخت را به قیمت یارانه‌ای در اختیار آنان قرار می‌دهد، اما برخی افراد به علت اختلاف قیمت سوخت در داخل و آن سوی مرز‌ها و سود سرشار آن به سمت قاچاق سوخت رفته‌اند.

وی تصریح کرد: نظارت ناکافی بر مصرف کنندگان عمده دریافت سوخت باعث شده که این افراد با اقدامات غیرعادلانه سوختی را که برای کار تولیدی دریافت می‌کنند به صورت خارج از شبکه توزیع وارد چرخه قاچاق کنند.

زاهدی‌پور با بیان اینکه ۹۰ درصد حمل سوخت قاچاق با توجه به خودرو‌های توقیف شده، توسط افراد غیر بومی و خارج از استان انجام می‌شود، تصریح کرد: آلودگی خاک و انتقال به سفره‌های آب زیرزمینی، خسارت به زیرساخت‌های جاده‌ای، از جمله مواردی است که در پرونده قضایی حاملان سوخت درج می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه خراسان جنوبی محل گذر خودرو‌های شوتی است، گفت: نیروی انتظامی در برخورد با خودرو‌های حامل قاچاق سوخت عزم جدی دارد شهدای ما نشان این عزم هستند.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به اقدامات خطرساز این خودرو‌ها در محور‌های مواصلاتی تلاش شده برای حفظ امنیت دیگر رانندگان تعقیب و گریز به سمت گلوگاه‌ها باشد، افزود: در این راستا سه ایستگاه محوری در جاده‌های استان گلوگاه اصلی است.

وی تصریح کرد: سعی کرده‌ایم برخورد‌ها در گلوگاه‌ها بوده و از ورود این خودرو‌ها به استان جلوگیری شود و باید زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود تا شاهد کاهش تردد خودرو‌های شوتی در محور‌های مواصلاتی باشیم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 11تیر1402، کدخبر: 1402041106221، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین