پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: با پروژه DC پلاس گام بزرگی در جهت بهره‌ور کردن قطار‌های نسل اول مترو برداشتیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از حجم جابه‌جایی مسافر توسط قطار‌های DC انجام می‌شود و بیشتر بار مسافری بر روی قطار‌های AC است؛ اما با شروع پروژه DC پلاس پیش‌بینی می‌کنیم سهم قطار‌های نسل اول به ۳۸ تا ۴۰ درصد افزایش یابد و بتوانیم بخشی از کمبود ناوگان خود را با احیا قطار‌های قدیمی جبران کنیم.

شعار سال: مسعود درستی با اشاره به اینکه قطار DC اولین نسل قطار‌های مترو به شمار می‌رود که ۲۳ سال از بهره‌برداری آن‌ها گذشته است گفت: در این مدت رده‌های مختلف تعمیراتی در این قطار‌ها انجام شده؛ اما، چون از نسل قدیمی قطار‌ها هستند تأمین قطعات برای اورهال آن‌ها به سرانجام نرسیده و بهره‌وری آن‌ها کاهش یافته است. برای حل این مشکل متخصصان شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه ارتقا برخی از قطعات را پیشنهاد دادند.

بازگشت ۱۳ قطار ارتقاء یافته نسل اول مترو به ناوگان ریلی تا خرداد ۱۴۰۳
وی ادامه داد: نقشه راهی جدید برای اورهال، نوسازی و ارتقای قطار‌های DC ترسیم شد و با توجه به بالابودن حجم کار سعی کردیم برنامه‌ریزی انجام شده نه زیاد ایده‌آل باشد و نه نسبت به هزینه‌ای که می‌شود بدون خروجی باشد که خوشبختانه موفق هم بودیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با تأکید بر اینکه پروژه DC پلاس به همت متخصصان شرکت بهره‌برداری مترو و حمایت شهردار تهران آغاز شد تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از حجم جابه‌جایی مسافر توسط قطار‌های DC انجام می‌شود و بیشتر بار مسافری بر روی قطار‌های AC است؛ اما با شروع پروژه DC پلاس پیش‌بینی می‌کنیم سهم قطار‌های نسل اول به ۳۸ تا ۴۰ درصد افزایش یابد و بتوانیم بخشی از کمبود ناوگان خود را با احیا قطار‌های قدیمی جبران کنیم.

وی گفت: تولد دوباره اولین نسل قطار‌های مترو با عنوان DC پلاس با تغییرات اساسی در بخش‌های فنی و حتی ظاهری همراه بود و رکورد جدیدی در تعمیرات قطار‌های مترو را به ثبت رساند.

بازگشت ۱۳ قطار ارتقاء یافته نسل اول مترو به ناوگان ریلی تا خرداد ۱۴۰۳
درستی با بیان اینکه ساختار کابین این قطار‌های قدیمی برای راهبران مشکلاتی را ایجاد می‌کرد افزود: اصلاح ساختار کابین راهبر در اولویت قرار گرفت و با طراحی جدید، کابین تغییر و کنسول راهبری ارتقا یافت. همچنین صفحه ماتریسی HMI شد و با نصب صندلی ارگونومیک سعی شد تا فضای مناسب‌تری برای راهبری قطار‌های DC مهیا شود

وی با بیان اینکه بوژی یک قطعه بسیار مهم در سیستم حرکتی قطارهاست که بسیاری از آن‌ها به علت فرسودگی غیرقابل‌استفاده شده بودند افزود: بازسازی و تست بوژی قطار‌های DC توأم با دریافت دانش فنی و اخذ گواهی از سازنده اصلی انجام شد که میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشت.

جایگزینی قطعات قدیمی با قطعات به‌روز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: در پروژه ارتقا قطار‌های نسل اول، با توجه به مشکلات ارتباطی سیستم قدیمی ۹۰ پین و وزن بالا و غیرمتعارف آن، حذف این تجهیز و ارتقا آن به نوع سوکت‌های هارتینگ Harting مشابه فنّاوری روز صنعت ریلی انجام شد.

درستی عنوان کرد: با توجه به نرخ بالای مشکلات افت فشار کمپرسور‌های قدیمی این سیستم با کمپرسور‌های اسکرو الکتروموتور‌های AC جایگزین شد تا کیفیت بهره‌برداری و ترمز قطار افزایش یابد. همچنین با توجه به اینکه مقاومت سقفی در این قطار‌های قدیمی گاهی اوقات باعث ایجاد دود می‌شد در این پروژه رفع این مشکل مورد توجه قرار گرفت و تمامی مقاومت‌ها بهینه‌سازی و نوع به‌روزتری جایگزین شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار داخلی‌سازی توأم با بهینه‌سازی سیستم رانش قطار‌های DC که به علت فرسودگی برد‌های میکروکامپیوتر منجر به بروز خطا‌های اصلی می‌شد نیز انجام شد.

کاهش مصرف انرژی و نوسازی سالن‌های مسافری

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اهمیت مصرف درست و بهینه از منابع انرژی گفت: با توجه به نرخ بالای خرابی و خاموشی در لامپ‌های فلورسنت، ارتقا لامپ‌ها به LED توأم با نوسازی قاب‌های مهتابی انجام شد تا مصرف کمتر انرژی و نور بیشتری را در سالن‌های مسافری شاهد باشیم.

براساس گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، وی در پایان افزود: اصلاحات سالن مسافری از جمله اصلاح دریچه‌های بازدید موتور ترکشن، باز طراحی و نوسازی زوار پاخور جلو درب‌های مسافری، بهبود کیفیت ظاهری و عایق‌بندی مناسب‌تر کف واگن، و تن کردن رخت و لباس نو برای قطار‌های DC همه‌وهمه به همت متخصصان داخلی در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با همکاری واگن‌سازی تهران ظرف مدت ۵ ماه بر روی اولین قطار به شماره ۱۱۱ که از نسل اول قطار‌های مترو است، انجام شد و طبق برنامه تا خردادماه ۱۴۰۳ باید ۱۳ رام قطار DC به DC پلاس ارتقا یافته و وارد چرخه حمل‌ونقل ریلی شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۱۳ تیر ۱۴۰۲، کدخبر:۱۴۰۲۰۴۱۳۰۸۲۰۹، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین