پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
حبیب‌الله بوربور در رابطه با اصلح و انتخاب آن از دید جبهه پایداری اظهار داشت: «کسانی که صحبت از اصلح می‌کنند، اصلح‌شان احمدی‌نژاد است. ادعای دفاع از اصول و ارزش‌ها دارند اما ارزش و اصول به این نیست که سر سفره انقلاب بنشینند اما علیه انقلاب حرف بزند».

شعارسال: با توجه به چیدمان مسئولین نظام در دولت فعلی و با سابقه‌ای که از این آرایش سیاسی در دولت‌های گذشته وجود دارد، به نظر می‌رسد حضور اصولگرایان سنتی در تصمصم‌گیری‌های کلان درحال کم‌رنگ شدن و نقش‌آفرینی این گروه درحال از میان رفتن است. با افول جریان سنتی اصولگرایان، طیف جدیدی از این جناح در حال رشد و بازیگریِ سیاسی است، طیفی که ملاحظات سنتی و اعتدالی را کمتر از پیشینیان نمایندگی کرده است. گروهی که بر برآمدن ناگهانی محمود احمدی‌نژاد در سپهر سیاسی ایران ظهور کرده و اکنون با نام جبهه پایداری خود را به اردوگاه اصول‌گرایی تحمیل کرده و البته داعیه نمایندگی این جناح را نیز دارد.

جبهه پایداری اصول‌گرایی را می‌بلعد؟

این جبهه ظاهرا این روز‌ها در تلاش است تا با یک برنامه ریزی سیطره خود بر جناح اصولگرایی را کامل کند ومجلس آینده را از آن خود کند، موضوعی که بدون تردید می‌تواند زنگ خطر را برای جناح سنتی اصولگرا به صدا درآورد.

موضوعی که در روز‌های اخیر توجه برخی تحلیلگران و فعالان سیاسی را به دنبال داشته است. جواد امام فعال اصلاح‌طلب درباره دوجناح اصلی کشور در این وضعیت می‌گوید: «اصول‌گرایان کنار گذاشته شدندُ الان رقیب ما جبهه پایداری است».

*ماموریت جبهه پایداری

محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با ماموریتی که جبهه پایداری در قبال دولت دارد گفت: «جبهه پایداری به دنبال فرایندی است که مشارکت مردم به حداقل برسد تا از طریق چنین انتخاباتی بتوانند کرسی‌های بیشتری را در مجلس به‌دست آورند. از طرفی برای دولت، هر مجلسی، ولو با ۲۰ درصد آرا مزاحم تلقی خواهد شد به همین دلیل در نظر ندارد که انتخابات مجلس انتخابات پرقوت و پرمشارکتی باشد».

*کاسب‌کاری سیاسی

مهاجری درخصوص روحیه کاسب‌کاری سیاسی گفت: «جبهه پایداری کاسب است. برای جریان‌های کاسب، ایدئولوژی فقط یک بازی در اختیار اهداف کاسب‌کارانه آن‌ها است. البته اصلاح‌طلبان به جبهه پایداری راه نمی‌دهند و با آن‌ها کار نمی‌کنند و الا ممکن است جبهه پایداری به همکاری با اصلاح‌طلبان علاقمند باشد. قسمت بزرگی از جریانی که حداد عادل آن را هدایت می‌کند، شامل اصول‌گرایان سنتی و مخصوصاً جامعه روحانیت مبارز و جریانات قدیمی‌تر است، آن‌ها هم شاید حاضر به پیوستن به جبهه پایداری نشوند، اما خود حداد عادل به تنهایی قابلیت ائتلاف با جبهه پایداری را دارد». حبیب‌الله بوربور عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب نیز این خطر را درک کرده و در رابطه با انگیزه جبهه پایداری می‌گوید: «پایداری‌ها می‌خواهند سهم‌خواهی کنند، بحث وحدت ندارند، چون وحدت این نیست که طرف بدون بررسی و نگاه کارشناسی به حوزه انتخاب نامزد‌های لیست واحد، به اسم انتخاب اصلح حرف سهم و سهم خواهی را پیش بکشد».

*دولت چه می‌خواهد؟

محمد مهاجری با اشاره به اینکه پیوندی محکم و استراتژیک میان دولت رئیسی و جبهه پایداری برقرار است، افزود: «جبهه پایداری در انتخابات امسال متحد استراتژیک شخص آقای رئیسی خواهد بود؛ بنابراین با استفاده از رانت بالقوه‌ای که وجود دارد، دنبال این هستند که در جهت رساندن قدرت حزبی خود به یک قدرت حداکثری از این رانت استفاده کنند و در پارلمان مجلس به‌دنبال حداکثر کرسی‌ها هستند. دولت می‌خواهد یک مجلس ضعیفی وجود داشته باشد که نه در استیضاح، نه در سوال و نه در اقدامات نظارتی دیگر، این قدرت را نداشته باشد که جلوی دولت بایستد؛ بنابراین جبهه پایداری همه تلاش خود را خواهد کرد در انتخابات امسال به‌عنوان متحد استراتژیک آقای رئیسی، در کاهش مشارکت مردم در انتخابات نقش داشته باشد».

*نحوه ورود افراد به لیست

صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری در نشست سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، طی سخنرانی گفت: «جبهه پایداری انقلاب اسلامی در شناسایی و انتخاب فرد اصلح اصول و موازینی دارد که طبق آن به نامزد‌ها در شاخص‌های مختلف که با ضریب‌های متفاوت اعمال می‌شود نمره می‌دهد و ارزیابی را انجام می‌دهد و افراد از بالاترین نمره به‌ترتیب وارد لیست می‌شوند».

*کعبه آمال جبهه پایداری

حبیب‌الله بوربور در رابطه با اصلح و انتخاب آن از دید جبهه پایداری اظهار داشت: «کسانی که صحبت از اصلح می‌کنند، اصلح‌شان احمدی‌نژاد است. ادعای دفاع از اصول و ارزش‌ها دارند، اما ارزش و اصول به این نیست که سر سفره انقلاب بنشینند، اما علیه انقلاب حرف بزند».

*پایداری علیه قالیباف؛ شروع درگیری

چندی است که صابون جبهه پایداری بر تن قالیباف خورده است. این روز‌ها این درگیری نیر تشدید شد و مطرح شدن طرح قانون حجاب در مجلس است بهانه خوبی است؛ حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئیس دفتر سابق مصباح یزدی و از چهره‌های مطرح پایداری در رابطه با این موضوع گفت: «قالیباف می‌خواهد بگوید که مانع طرح حجاب و عفاف نیست، اما اگر مانع نیست چرا وقتی گزارش خوانده شد اجازه نداد طرح به رأی گذاشته شود؟ بنابراین قالیباف اجازه داد گزارش خوانده شود، اما اجازه نداد طرح به رأی گذاشته شود و گفت طرح حجاب را تبدیل به لایحه کنید یعنی می‌خواهد توپ را در میدان دولت یا قوه قضائیه بیاندازد».

*اوج نزاع

رجا نیوز رسانه نزدیک به پایداری در راه حمایت از دولت و تخریب قالیباف نوشت: «طرفداران قالیباف از موفقیت‌های دولت ناراحتند، آن‌ها با جریان‌های ضدانقلابی، چون علی افشاری همسو و هم نظر هستند». این سابت درخصوص جریان‌های نواصولگرایی نوشت: «جریان رسانه‌ای نواصولگرا همچون روزنامه صبح‌نو (روزنامه نزدیک به قالیباف) با دستاوردی، چون پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگ‌های مانند یک رویداد عادی برخورد کردند یا سعی کردند آن را دستاوردی فرادولتی و معلول شرایط جهانی تلقی کنند! در واقع خط خبری-رسانه‌ای بخشی از اطرافیان رییس مجلس با رویکرد رسانه‌ای برخی از چهره‌های جریان ضدانقلاب همچون علی افشاری هم‌راستا بود! البته این اولین‌باری نیست که نواصولگرایان از موفقیت دولت رییسی در سیاست‌خارجی ناراحت می‌شوند؛ بعد از توافق راهبردی ایران با عربستان اصولگرایان همراه با جریان رسانه‌ای اصلاحات تلاش کردند تا این موفقیت را از دولت سیزدهم تمییز دهند». روزنامه صبح نو؛ ارگان هواداران قالیباف، در پاسخ به حمله رجا نیوز نوشت: «مدتی است که رادیکال‌های نزدیک به جریان پایداری، همپای جریان رادیکال اصلاحات، مشغول حمله علیه جریان اصلی اصولگرایی و در عین حال نواصول گرایان هستند. عضویت ایران در سازمان شانگهای، بهانه‌ای دوباره به دست رادیکال‌های پایداری داد تا با آسمان و ریسمان‌کردن، مشی رسانه‌ای «صبح نو» را زیر سوال برده و مدعی شوند که این روزنامه در قبال عضویت ایران، بی‌تفاوت بوده است. ادعا‌های رجانیوز در حالی است که یکی از سیاست‌های اصلی صبح نو، پرداخت ویژه و به‌موقع به اقدامات موثر دولت در حوزه سیاست خارجی است. «صبح‌نو» در شماره ۱۴ تیر در گزارشی با عنوان «به شانگ‌های خوش آمدیم» از عضویت ایران در این سازمان حمایت کرد».

*پایداری علیه مرجعیت

روزنامه صبح نو پس از رفع اتهام از خود و دفع حمله با طراحی یک ضد حمله، در رابطه با میزان انقلابی‌گری رجا نیوز (رسانه جبهه پایداری) می‌نویسد: «رجانیوز در حالی خود را انقلابی می‌پندارد و «صبح نو» را متهم می‌کند که یک سال و چند ماه پیش، نویسنده‌ای در این سایت، شدیدترین طعنه‌ها را به مرجعیت عالی‌مقام مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، روانه داشت و آن مرحوم را به بی‌بصیرتی و تقلید سیاسی از نیرو‌های سکولار متهم کرد. حمله رجانیوز علیه آیت‌الله صافی به‌قدری خجالت‌آور بود که موجب اعتراض بسیاری از انقلابیون و متدینین شد که آن‌ها را مجبور ساخت، مطلب اولی را تصحیح کنند و تقلیل بخشند. اکنون سؤال این است که حمله به مرجعیت، جزو صفات انقلابی‌گری است یا مخصوص سوپرانقلابی‌هاست؟ آیا سکولارترین نیرو‌ها هم جرأت می‌کنند به مرجعیت حمله کنند؟ نکته جالب توجه اینکه بهانه رجانیوز برای حمله کلامی به آیت‌الله صافی، سخن آن مرحوم در دیدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بود که بر آشتی با بسیاری از کشور‌ها تأکید کردند. شاید اگر آن فرمایشات در دیدار دیگری بود، رجانیوز فرصت حمله پیدا نمی‌کرد».

*هدف پایداری از حمله با اصولگرایان

محمد مهاجری درخصوص هدف علت تخریب چهره‌های اصول‌گرا از جانب جبهه پایداری گفت: «جبهه پایداری یک تشکیلات فعال است و به‌دنبال این است که در هر ائتلافی بیشترین سهم را برای خود بردارد و الان به این دلیل که متحد دولت محسوب می‌شود، اگر در هر ائتلافی هم شرکت کند، به‌دنبال سهم بیشتر خواهد بود. اینکه الان می‌بینید، جبهه پایداری به مقابله با جریان آقای قالیباف، یا هر چهره دیگری می‌رود، به این معنا نیست که در آینده با او ائتلاف نکند، آن‌ها از الان توپخانه خود را راه می‌اندازند و تخریب را شروع می‌کنند تا بتوانند با تخریب طرف مقابل موقعیت او را کاهش دهند تا زمانی که قرار بر ائتلاف شد، سهم بیشتری را از آن‌ها دریافت کنند».

*پایداری چه می‌خواهد؟

مهاجری در رابطه با نیت و هدف اصلی جبهه پایداری گفت: «جبهه پایداری به‌دنبال یک بازی دوگانه است؛ اول اینکه بتواند رئیس مجلس شود و دوم اینکه، از صندلی ریاست مجلس برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ استفاده کند. به همین دلیل، جریان جبهه پایداری، با یک پارادوکس مواجه است، از یک طرف اگر به نفع آقای قالیباف کار کند، عملاً آقای رئیسی را برای انتخابات ۱۴۰۴ ضعیف می‌کند و اگر بخواهد آقای قالیباف را تضعیف کند، به این معنا است که مجبور است به اصولگرایان سنتی و اصولگرایان معتدل میدان بیشتری دهد. به همین دلیل باید منتظر ماند و دید جبهه پایداری چه تصمیمی در مقابل آقای قالیباف خواهد گرفت. برداشت من این است که آن‌ها سعی می‌کنند یک قالیباف ضعیف و فردی قابل ائتلاف درست کنند. از طرفی آقای قالیباف هم سعی می‌کند جریان نسبتاً مقتدری را در مجلس همراه خود داشته باشد که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ پیروز شد، زحمت کمتری برای مواجهه با یک مجلس مستقل داشته باشد».

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت روزنو، تاریخ انتشار: 21تیر1402، کدخبر: 575385، roozno.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین