پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
در سالی که چشم ها به اسفندماه دوخته شده تا در انتخاباتی دیگر چرخش صندلی ها در پارلمان را شاهد باشیم، در پارلمان، قالیباف و یارانش نگران خرداد ماه و آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس هستند، انتخاباتی «حیثیتی» برای آقای رئیس مجلس. به نظر می‌رسد مناسبات قالیباف و پایداری‌ها در سال آخر کمی متفاوت‌تر شده باشد. قالیباف برای کسب اعتبار سیاسی و تفکیک کردن خط حرکتی خود با تندروها، این روز‌ها علنی‌تر از قبل با تصمیمات این جبهه در مجلس و برخی اظهارات و تحرکات آن‌ها در پارلمان مخالفت می‌کند. رویارویی بین یاران قالیباف با پایداری‌ها آنقدر علنی شده که حتی برخی پیش بینی می‌کنند پایداری‌ها در صدد تلافی این موضوع در بزنگاه حساس اجلاسیه چهارم هیات رئیسه باشند.

شعار سال: به نظر می‌رسد مناسبات قالیباف و پایداری‌ها در سال آخر کمی متفاوت‌تر شده باشد. قالیباف برای کسب اعتبار سیاسی و تفکیک کردن خط حرکتی خود با تندروها، این روز‌ها علنی‌تر از قبل با تصمیمات این جبهه در مجلس و برخی اظهارات و تحرکات آن‌ها در پارلمان مخالفت می‌کند. رویارویی بین یاران قالیباف با پایداری‌ها آنقدر علنی شده که حتی برخی پیش بینی می‌کنند پایداری‌ها در صدد تلافی این موضوع در بزنگاه حساس اجلاسیه چهارم هیات رئیسه باشند.

در سالی که چشم‌ها به اسفندماه دوخته شده تا در انتخاباتی دیگر چرخش صندلی‌ها در پارلمان را شاهد باشیم، در پارلمان، قالیباف و یارانش نگران خرداد ماه و آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس هستند، انتخاباتی «حیثیتی» برای آقای رئیس مجلس.
«بزنگاهِ حساس» در کارنامهِ سیاسی قالیباف، آیا پایداری ها، دقیقه ۹۰ دردسرساز می‌شوند؟

یک رویای ناکام!

رویایِ قالیباف، ریاست بر پارلمان نبود، او از زمانی که رخت نظامی را از تن درآورد تا همین چند سال پیش عزمش را معطوف به فتح صندلی «شماره یک پاستور» کرده بود. خیز‌های او برای رسیدن به این هدف، اما ناکام ماند، یا رأی کافی را کسب نکرد یا حمایت اصولگرایان برای ماندن در صحنه را به دست نیاورد.

شاید از همین رو بود که تلاش کرد مسیری دیگر را برای رسیدن به هدف اصلی خود برگزیند و یکباره در میدان رقابت‌های انتخاباتی مجلس در سال ۹۸ حضور یافت.

رگ خواب پایداری‌ها در دست قالیباف؟

حضور قالیباف در انتخابات مجلس مخالفانش در جبهه پایداری را آنقدر برآشفت که برای کل جریان اصولگرایی خط و نشان بکشند که ذیل لیستی که قالیباف در آن حضور داشته باشد کاندیدایی را معرفی نخواهند کرد.

قالیباف، اما به مثابه دیگر اصولگرایان به خوبی می‌دانست راز این مخالف خوانی‌ها در روحیه «سهم خواهی» پایداری‌ها نهفته است، او از همین باب هم وارد مذاکره با لیدر‌های جبهه پایداری شد و در لحظه آخر نه تنها در لیست اصولگرایان قرار گرفت که حتی سرلیست، لیست مشترک اصولگرایان و پایداری‌ها شد.

او این رویه را در سه سال حضورش در پارلمان هم در پیش گرفت و هرجا با مخالفت‌های تندرو‌های پایداری روبه رو شد در پشت پرده با آن‌ها به توافق رسید.

اما به نظر می‌رسد مناسبات قالیباف و پایداری‌ها در سال آخر کمی متفاوت‌تر شده باشد. قالیباف برای کسب اعتبار سیاسی و تفکیک کردن خط حرکتی خود با تندروها، این روز‌ها علنی‌تر از قبل با تصمیمات این جبهه در مجلس و برخی اظهارات و تحرکات آن‌ها در پارلمان مخالفت می‌کند.

رویارویی بین یاران قالیباف با پایداری‌ها آنقدر علنی شده که حتی برخی پیش بینی می‌کنند پایداری‌ها در صدد تلافی این موضوع در بزنگاه حساس اجلاسیه چهارم هیات رئیسه باشند.

اجلاسیه‌ای که برای قالیباف حیثیتی است و نمی‌خواهد عنوان ریاست مجلس را در سال اخر پارلمان از دست بدهد.

رقیب در لحظه آخر وارد میدان می‌شود؟

«تنها گزینه فراکسیون انقلاب اسلامی برای ریاست مجلس آقای قالیباف است و تاکنون نیز هیچ کسی اعلام نامزدی برای این جایگاه نکرده است و حتماً در جلسه نهایی با حضور تمام اعضا نهایی خواهد شد».

این جمله را چند روز پیش، ولی اسماعیلی عضو شورای مرکزی این فراکسیون اعلام کرد تا اینگونه قالیباف را بدون رقیب معرفی کند.

رصد فضای انتخاباتی مجلس و خبر‌های جسته و گریخته از لابی، اما حکایت از آن دارد که بعید است قالیباف بدون دردسر و بدون مانع افکنی پایداری‌ها اجلاسیه آخر را پشت سر بگذارد.

اتفاقی که البته معطوف به سابقه است و او در اجلاسیه‌های قبلی هم با رایزنی‌های پشت پرده و لابی‌ها و بعضا سهم دهی‌ها به پایداری‌ها در دیگر کرسی‌های هیات رئیسه توانست هم رقیب جدی روبروی خود نبیند هم رأی شکننده‌ای در ریاست مجلس نداشته باشد.

اما سالی که هدفگذاری اصلی سیاسیون پارلمانی و غیرپارلمانی معطوف به اسفندماه شده ممکن است فضای انتخابات هیات رئیسه را برای قالیباف سخت کند.

هم نمایندگان مجلس و هم مشخصا پایداری‌ها در تلاش هستند که نگاه‌ها در حوزه‌های انتخابیه شان را به سمت خود جلب کنند و در این مسیر گا‌ها برای اقناع مخاطبان خود ممکن است رفتار‌های سیاسی متفاوت از ۳ سال قبل داشته باشند.

پایداری‌ها نیز که این روز‌ها تندتر از قبل در باب مسائلی، چون حجاب، صیانت، حمایت عملکرد دولت رئیسی و... اعلام موضع می‌کنند درست در همین نقطه مقابل قالیباف و یارانش که مواضعی متفاوت در این مسائل دارند قرار گرفته اند.

چالش قالیباف در بزنگاه اجلاسیه چهارم

رویارویی که می‌تواند خود را در بزنگاه اجلاسیه چهارم نشان دهد و قالیباف را برای تکرار حضورش در رأس پارلمان با چالش رو به رو کند.

برخی، اما براین اعتقادند که قالیباف در سال آخر عمر مجلس هم بر همان مسیر سابق پیش خواهد رفت و لابی‌ها و سهم دهی‌ها بازهم راه گریز او از درافتادن با پایداری‌ها در مهمترین انتخابات درون پارلمانی است.

این احتمال آنجا قوی‌تر می‌شود که برخی خبر‌ها پیرامون کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد را نادیده نگیریم. چه آنکه برخی تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که ریاست پارلمان اوج جاه طلبی‌های سیاسی قالیباف نبوده است و او همچنان در فکر حضور در انتخابات ریاست جمهوری و تکیه بر صندلی ریاست جمهوری است. شاید از همین روست که ریاست ۴ ساله اش بر پارلمان را برای او حیثیتی و حیاتی می‌شود.

در این میان برخی نیز براین اعتقادند که پایداری‌ها حتی اگر کاندیدایی را وارد گود رقابت در انتخابات ریاست مجلس نکنند، با رأی پایین و شکننده به قالیباف، اینگونه رزومه آقای رئیس را مخدوش خواهند کرد.

تصمیمات حساس در دقیقه ۹۰

پیش بینی ها، اما براساس حدس و گمان‌های برخاسته از مسیر حرکتی قالیباف از یک سو و پایداری‌ها از سوی دیگر است. تحولات سیاسی، اما می‌تواند همه چیز را در دقیقه ۹۰ تغییر دهد، به مثابه همان شب ویژه بستن لیست اصولگرایان و پایداری‌ها در سال ۹۸ با سرلیستی قالیباف.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه شرق، تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۷۸۷۹۴، www.sharghdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین