پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
ورشكستگي بيمه‌هاي درمان، افزایش سهم سلامت در سبد هزينه‌هاي خانوار به‌عنوان شاخصي از فشار مستقيم هزينه‌هاي درماني بر دوش مردم و پرداخت‌هاي نجومي به قشر پزشكان متخصص و عميق‌تر شدن شكاف درآمدي بين پزشكان و ساير كاركنان نظام سلامت از پیامدهای مالی نظام سلامت و تحول آن به شمار می رود.

شعارسال: طرح تحول نظام سلامت با هدف پوشش صد درصدی بیمه ای مردم، افزایش خدمات و کاهش پرداخت از جیب مردم طراحی و آغاز شد. اما مشکل این طرح کجا بود که درحال حاضر با صرف هزینه سه برابر، شاخص های سلامت پیشرفتی که نداشته هیچ، در بعضی موارد پسرفت نیز داشته است.

از سال ۸۳، بیمه های خدمات درمانی از وزارت بهداشت جدا شده و زیرمجموعه وزارت رفاه شدند و با اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیمه ها زیرمجموعه وزارت بهداشت نبودند و اکنون نیز نیستند.

اما با اجرای طرح، به دلیل عدم انجام پیش مطالعات دقیق که بتوان بر اساس آن میزان درست تعرفه‌های درمانی و تجهیزات پزشکی را مشخص کرد، اختلافات بین بیمه ها و وزارت بهداشت آغاز شد.

در حال حاضر نیز به دلیل اینکه این طرح و اصلاح آن به همکاری وزارت بهداشت و رفاه بستگی دارد و معمولا برای پیدا کردن و حل مشکل، پاس کاری صورت می گیرد، حل این مشکل پیچیده شده است.

با رصد نحوه اجرا و وضعيت كنوني طرح تحول سلامت كه به كسري بودجه 8هزار ميليارد توماني در آغاز اجرا و پيش‌بيني ايجاد 11هزار ميليارد تومان بدهي مازاد تا پايان سال منجر مي‌شود، پرواضح است كه به راه‌حل‌هاي فوري براي برون‌رفت از بحراني فراگير نياز است.

پیامد های مالی نظام سلامت و تحول سلامت شامل موارد ذیل است:

- عدم توانایی مالی در طرح و انتشار 8 هزار ميليارد تومان اوراق قرضه شبه‌ربوي براي استقراض از مردم

- ايجاد 11 هزار ميليارد تومان بدهي اضافه ديگر توسط طرح تحول تا پايان امسال

- ورشكستگي بيمه‌هاي درمان به واسطه سياست‌هاي وزارت بهداشت و در نتيجه استقراض سازمان تأمين اجتماعي از منابع مالي بانك رفاه كارگران براي پرداخت بدهي‌هاي ايجاد شده بر اثر هزينه‌هاي فزاينده طرح تحول

- افزایش سهم سلامت در سبد هزينه‌هاي خانوار به‌عنوان شاخصي از فشار مستقيم هزينه‌هاي درماني بر دوش مردم

- پرداخت‌هاي نجومي به قشر پزشكان متخصص و عميق‌تر شدن شكاف درآمدي بين پزشكان و ساير كاركنان نظام سلامت

- ناتواني در اجراي گام‌هاي بعدي طرح و توقف برخي بسته‌هاي قبلي مانند طرح پزشكان مقيم پس از اتلاف منابع بسيار براي پرداخت به پزشكان و اجراي آن

راه حل هایی که می توان نظام سلامت را با تعبیرهای متناسب اجرایی کرد:

1- اجراي قانون تمام وقتي پزشكان

2- عدم‌حضور ذينفعان بخش خصوصي در مناصب حاكميتي نظام سلامت

3- سلب اختيارات حاكميتي از صنف پزشكان

4- اصلاح نظام پرداخت به پزشكان و تغيير نظام پرداخت مبتني بر كارانه

5- افزايش ظرفيت پذيرش و بورسيه دانشجويان براي تأمين پزشكان مناطق محروم با هزينه كم و به‌صورت بلندمدت

6- مديريت منابع مالي صرفا از طريق سازوكار بيمه‌اي و خريد راهبردي خدمت

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی خبرآزاد، تاریخ انتشار: 7آذر1395، کدخبر: 12502: www.khabareazad.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین