پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
در اینکه در کشور ما سازمان‌های نظارتی و بازرسی مستقر در سه قوه، دارای ضعف‌های مشهود بوده و مسئولیت بخشی از فساد‌ها و عدم توازن‌های موجود برعهده آنهاست، شکی وجود ندارد. اما خبر می‌رسد که سازمان بازرسی کل کشور، جلوی یک قرارداد بالغ بر یک میلیون یورویی بین گمرک جمهوری اسلامی ایران با یک شرکت چینی را گرفته است. شنیدن این خبر در گام نخست، سبب خوشحالی است، اما بدلیل در لفافه حرف زدن‌ها و عدم شفافیت در اطلاع رسانی، این سوال پیش می‌آید که آیا منافع بعضی‌ها در ایران با این قرارداد به خطر افتاده و زیرآب زده و لایی کشیده اند و لاپورت به سازمان بازرسی داده اند یا هوشیاری سازمان بازرسی و ایفای درست وظایف، باعث این برخورد حافظ منافع ملی شده است.

شعار سال: نامه هشداری و به موقع سازمان بازرسی کل کشور به گمرک جمهوری اسلامی ایران پیرامون انعقاد قرارداد با یک شرکت چینی از تضییع دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال ارز جلوگیری کرد.

هوشیاری سازمان بازرسی برای ممانعت از قرارداد یک میلیون یورویی گمرک با شرکت چینی یا تعارض منافع منجر به زیرآب زنی و لاپورت دهی؟
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، پیرو اخبار واصله به سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر انعقاد قراردادی بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و یک شرکت چینی، موضوع طی حکم بازرسی فوق­ العاده در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

بازرسان این سازمان با رصد و بررسی این قرارداد نسبت به احصای مشکلات مربوط اعم از عدم رعایت مقررات قانون برگزاری مناقصات، درج خرید برخی اقلام کالا‌هایی که در فهرست کالا‌های ممنوعیت خرید خارجی بوده، عدم رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی در قرارداد و اختلاف قیمت حدوداً بیش از یک میلیون یورویی با مشابه داخلی اقدام کردند.

با احصای مشکلات، سازمان بازرسی کل کشور طی نامه هشداری مسائل را به رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران منعکس و بر لزوم پیگیری آن تاکید کرد.

با این اقدام سازمان بازرسی کل کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای اعلام کرد که اجرای قرارداد مورد نظر، در این مرحله و باتوجه به تذکرات فعلا متوقف شده و وفق مقررات و از منابع داخلی در دست تهیه است.

در نهایت با توقف اجرای قرارداد نه تنها از خروج ارز به مبلغ (۴.۱۳۷.۶۹۱.۱۸ یورو معادل ۳۱.۵۵۰.۲۳۹.۷۶ یوان و تقریبا برابر با حدود بیش دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال) از کشور جلوگیری شد و از تضییع اموال دولتی به ارزش بیش از یک میلیون یورو نیز ممانعت به عمل آمد؛ بنابراین گزارش، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور نیز چندی پیش از هشدار به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون واردات کالا‌های دارای مشابه داخل خبرداد.

وی ضمن اشاره به شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» و منویات معظم له در ارتباط با حمایت از تولید داخل و ممنوعیت واردات کالا‌های دارای مشابه داخلی و همچنین به منظور صیانت از حقوق تولید کنندگان داخلی، خروج ارز و واردات کالا‌هایی که تولید داخلی دارند، از آن وزارتخانه خواست تدابیری اتخاذ کنند تا کالا‌هایی که دارای تولید مشابه داخل به اندازه نیاز کشور دارند را ثبت سفارش نکند.

همچنین در این نامه به قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور» و قانون «حمایت از کالای ایرانی» مصوب سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی اشاره شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سازمان بازرسی کل کشور، تاریخ انتشار:۲۱ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر: ۷۵۵۷، bazresi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین