پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
استاد روابط بین‌الملل در ارزیابی بیانات رهبرانقلاب، پیرامون تشکیل گروه بحران از سوی آمریکا گفت: رهبر معظم انقلاب پیش از این هم درباره چنین طرحی از سوی آمریکا برای ایجاد بحران در کشور سخن گفته بودند و تجربه نشان داده است که آمریکا اساسا کشور بحران‌ساز و بحران زیستی است.

شعار سال: «فواد ایزدی» در ارزیابی بیانات رهبر معظم انقلاب، پیرامون تشکیل گروه بحران از سوی آمریکا گفت: اگر منظور رهبر معظم انقلاب از گروه بحران، مشخصا «گروه بین‌المللی بحران» باشد، باید گفت که این گروه توسط «جورج سوروس» تاسیس شده و برخی دولت‌های غربی به این گروه کمک مالی می‌کنند. با مراجعه به وب‌سایت این گروه مشخص می‌شود که به جز کمک‌های مالی دولتی و بنیاد‌های بزرگی مانند راکفلر، بیش از سه چهارم منابع مالی این گروه از سوی دولت‌های غربی یا بنیاد‌هایی است که ذیل این دولت‌ها مدیریت می‌شوند.

گروه بحران مکمل سرویس‌های اطلاعاتی و پشت انقلاب‌های رنگی + عدم فراموش سازی تجربه سال‌های ۹۳ تا ۹۵
ایزدی ادامه داد: اینکه فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد این گروه خاص بوده است یا خیر را نمی‌دانیم و در جایگاهی هم نیستیم که در این زمینه اظهار نظر کنیم؛ اما می‌توانیم در مورد چنین گروهی صحبت کنیم.

این استاد دانشگاه ماهیت گروه بحران را کاملاً غربی دانست و توضیح داد: این گروه شبکه گسترده‌ای در دنیا دارند و برخلاف بسیاری از اندیشکده‌های آمریکایی که تمرکزشان بر زبان انگلیسی است، این گروه در زبان‌های مختلف فعالیت می‌کنند و هدفشان هم پیش برد اهداف کشور‌های غربی به‌خصوص آمریکا در حوزه بین‌الملل است.

ایزدی این با بیان اینکه سَبک آمریکا فعالیت در ذیل نهاد‌های ظاهرا مستقل، تحقیقاتی و پژوهشی است، گفت: معنای این موضوع آن است که همه اقدامات آمریکا دولتی انجام نمی‌گیرد و همه سازمان‌هایی که برای دولت آمریکا کار می‌کنند، تابلوی دولت آمریکا را روی دیوارشان ندارند و گروه بین‌المللی بحران نیز چنین وضعیتی را دارد.

پدر انقلاب رنگی پشت بحران‌ها

وی با اشاره به اینکه موسس گروه بحران «جورج سوروس» بوده و هنوز هم به این گروه کمک می‌کند، تصریح کرد: تخصص وی انقلاب‌های مخملی است و مرور انقلاب‌های مخملی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سوروس مستقیم یا غیرمستقیم در آن‌ها، ایجاد بحران و بحران‌سازی در کشور‌ها و سوءاستفاده دولت‌های غربی دخیل بوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود کلمه بحران در اسم این نهاد به عنوان نشان‌دهنده «اقدام» و «کار» آن‌ها در حوزه بحران گفت: اقدامات این گروه فقط محدود به مطالعه نیست بلکه در بحران‌ها درگیر نیز می‌شوند و گرچه به طور واضح نمی‌گویند که بحران‌ساز هستند، اما طرح‌های آن‌ها تبدیل به بحران شده و عملکرد دولت‌های غربی را در سوءاستفاده از بحران توجیه می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه این گروه سال‌هاست که کار می‌کند و در ایران هم به شدت فعال است، گفت: این گروه در ایام برجام و در مذاکرات تاثیرگذار بودند، مدتی نیز برجام را در داخل کشور تبلیغ کردند و این نکته‌ای است که باید به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: اگر منظور رهبر معظم انقلاب همین گروه خاص بوده و فعالیت‌های این گروه را نقد کردند نباید نقش آن‌ها در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ و در تبلیغ و توجیه برجام در کشور فراموش شود. این گروه با نخبگان در ارتباط محتوا‌هایی که تولید می‌کردند و پیشنهاداتی که این گروه به دولت آمریکا می‌دادند خیلی وقت‌ها همپوشانی داشت و مشخص بود که دولت آمریکا از ظرفیت‌های این گروه استفاده می‌کند. این، اما به معنای مستقل بودن گروه از دولت آمریکا نیست بلکه به این معناست که بخشی از کار‌های دولت آمریکا را این گروه پیش می‌بردند.

گروه بحران مکمل سرویس‌های اطلاعاتی

دانشیار دانشکده مطالعات جهان درباره فعالیت این گروه در اختلافات قومی و مذهبی گفت: این گروه درباره رصد بحران‌ها در دنیا گزارش هفتگی ارائه می‌دهند که مانند شمشیر دو لبه است، به عنوان مثال موضوعی را در محیطی مانند خوزستان، سیستان بلوچستان و یا مناطق دیگری در ایران یا دنیا برجسته می‌کنند، در ظاهر به نظر می‌رسد رصد و تحلیل خوبی درباره آن موضوع ارائه می‌دهند، اما واقعیت آن است که با اقدامات واحد‌های اطلاعاتی کار‌هایی انجام شده و ظرفیت بسیار محدودی ایجاد می‌شود و در گام بعدی این گروه به عنوان یک نهادغیردولتی وارد محیط و موضوع شده، این موارد را برجسته کرده و تقسیم کار می‌شود.

ایزدی با تأکید بر اینکه این گروه‌ها روی دیگر همان سرویس‌های اطلاعاتی هستند، افزود: سرویس‌های اطلاعاتی غربی تا جایی کار می‌کنند و در مرحله بعد که نیاز به تبلیغ و برجسته‌سازی در حوزه بحث‌های اجتماعی احساس شود، این گروه‌ها وارد می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اختلافات سنتی در ساختار‌های سیاسی-اطلاعاتی غربی وجود دارد، توضیح داد: عده‌ای معتقد هستند که باید از ابزار‌های نرم در سیاست خارجی بیشتر استفاده شود و این طیف از افراد که رابرت مالی هم در جز آنهاست، به شکل سنتی درگیر بحران‌سازی بودند.

این مدرس روابط بین‌الملل فعالیت‌های گروه بین‌المللی را بحران‌سازی گسترده و جهانی دانست و گفت: این گروه در ۲۰ کشور نمایندگی و دفتر دارند، اما فردی مسئول این سازمان شد که تخصصش ایران بود و در دولت‌های اوباما و بایدن در حوزه ایران کار می‌کرد که نشان‌دهنده اهمیت و تمرکز شدید این گروه بر روی جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی این مجموعه مشخص می‌شود که مسئولان و کارشناسان آن در یک بازه زمانی وارد دولت شده و در آنجا مستقر می‌شوند، در بازه زمانی دیگری از دولت خارج و دوباره باز می‌گردند و حالت چرخشی دارند. هم منابع مادی آن‌ها کاملاً دولتی و غربی است و هم مسئولین آن، از مقامات سابق دولت‌های غربی هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۵۲۲۷۶۷۸، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین