پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۳۰۹
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایالات متحده، اوکراین را محلی برای فشار بر روسیه انتخاب کرد، پس داستان کودتا طراحی آمریکایی‌ها بود. با اینکه بعد از کودتا دو توافق منسک ۱ و ۲ برای حل شدن مسائل روس تبار‌های شرق اوکراین امضا شد، اما باز هم آمریکا اجازه حل این موضوع را به اوکراین نداد.

شعار سال: فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا  در خصوص علل بحران‌سازی آمریکا در اوکراین گفت: نامزدهایی که طرفدار آمریکا بودند در اوکراین رای نمی‌آوردند و چون حدود 30 درصد از جمعیت اوکراین روس تبار هستند افرادی  به صورت سنتی در اوکراین برنده انتخابات می‌شدند که صد در صد و یا 70 تا 80 درصد علاقمند به گسترش به روابط با روسیه بودند و به همین دلیل آمریکایی‌ها سال 2014 در اوکراین انقلاب مخملی کردند. 
 
این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به خواست آمریکا برای تحت فشار گذاشتن روسیه یادآور شد: آمریکایی‌ها علاقمند به فشار بر روسیه هستند و نمی‌تواند به راحتی بهانه‌ای برای این امر پیدا کنند، به طور مثال برای اعمال فشار بر ایران مسائل هسته‌ای را مطرح کردند اما روسیه یکی از کشورهای اصلی هسته‌ای دنیا است و نمی‌توانند از این طریق تحت فشار بگذارند و یا با تهدید روسیه را به شورای امنیت بردن نمی‌توانند کاری از پیش ببرند چرا که روسیه در شورای امنیت حق وتو دارد.
 
وی ادامه داد: در نهایت ایالات متحده، اوکراین را محلی برای فشار بر روسیه انتخاب کرد، پس داستان کودتا طراحی آمریکایی‌ها بود. با اینکه بعد از کودتا دو توافق منسک 1 و 2 برای حل شدن مسائل روس تبارهای شرق اوکراین امضا شد اما باز هم آمریکا اجازه حل این موضوع را به اوکراین نداد.
 
ایزدی با بیان اینکه ایالات متحده چهار دغدغه اصلی داشتند، خاطرنشان کرد:  دغدغه اول آنها فشار روی روسیه بود، دغدغه دوم اقتصادی است؛ آمریکایی‌ها سالها مخالف خط لوله نورد استریم 2 بودند و هستند و خودشان را در حوزه انرژی رقیب می‌دانند و به اروپایی‌ها می‌گویند که شما نباید از روسیه گاز بخرید و ما و هم پیمان‌هایمان گاز را تامین می‌کنیم.
 
وی در ادامه در خصوص دغدغه سیاسی ایالات متحده گفت: جایگاه آمریکا در اروپا زیر سوال بود و روند افول آمریکا را اروپایی‌ها متوجه بودند به نوعی با این اتفاقات اخیر آمریکایی‌ها سعی می‌کنند جایگاه خود را  به عنوان برادر بزرگتر اروپا برگردانند، همچنین در حوزه نظامی ناتو زیر سوال بود و قائله اوکراین به ناتو کمک کرد که برای خود شخصیتی پیدا کند.
 
این کارشناس مسائل آمریکا در پایان تصریح کرد: دغدغه بعدی مسئله داخلی آمریکا بود؛ فرار آمریکایی‌ها از افغانستان آبروریزی بزرگی برای بایدن بود و او نیاز داشت به موفقیتی در حوزه سیاست خارجی داشت. این دغدغه‌های آمریکا دلیلش برای حضور در درگیری اوکراین بود و قطعا در دراز مدت آمریکایی‌ها ضرر می‌کنند چون این امر باعث اتحاد رقبایشان، چین و روسیه خواهد شد و اگر چه این موضوع در کوتاه مدت شاید منافعی برای ایالات متحده داشته باشد اما در بلندمدت هم موضوع اوکراین نمی‌تواند کمکی به آمریکا کند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا  ، تاریخ انتشار: 13اسفند 1400، کدخبر:1304744 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین