پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۱۹۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
پس از انتشار ویدیویی از دفاع یک دانشجوی دانشگاه تهران بدون حجاب رسمی، وزیر علوم در واکنش تاکید کرد که در این مورد اقدام جدی صورت خواهد گرفت. سخنگوی وزارت علوم با تاکید بر اینکه جلسه دفاع دانشجوی دانشگاه تهران غیرقانونی بوده است، گفت: با دانشجو و استاد راهنمای متخلف دانشگاه تهران برخورد خواهد شد.

شعار سال: در پی انتشار فیلم بدون حجاب یک دانشجو (لیلا حسین زاده) و حمایت وی از قاضی محمد و جعفر پیشه وری در دانشگاه تهران برای دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد، علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم در واکنش به این موضوع، گفت: خانم دانشجویی در جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود در دانشگاه تهران بدون حجاب حاضر شده و مواردی را در حمایت از برخی افراد ضد انقلاب مطرح کرده است که با این اقدام برخورد جدی خواهد شد.

جنجال جلسه پایان نامه لیلا حسین‌زاده و تعلیق دو عضو هیات علمی دانشگاه تهران + توضیحات وزارت عتف و نامه دانشگاه تهران
وی در ادامه با اشاره به مسئولیت استاد راهنما در این موضوع تصریح کرد: قاعدتا در این زمینه خطوط قرمز قانونی و شرعی وجود دارد که دانشجو و استاد راهنما حتما باید در آن چارچوب مشخص عمل کنند. دانشگاه قواعد و مقررات خاصی دارد، دانشجو وقتی وارد دانشگاه می‌شود تمامی این مقررات به آن‌ها عرضه می‌شود و همواره تاکید می‌شود که دانشجویان قبل از ثبت‌نام این مقررات را ببینند و بعد از آن امضا کنند تا ثبت نام انجام شود.

واکنش وزارت علوم به جلسه دفاع پایان‌نامه یک دانشجوی بی‌حجاب دانشگاه تهران

به همین جهت تمامی دانشجویان در جریان این قواعد آموزشی، پژوهشی و اخلاقی قرار دارند و آشنا هستند به آن‌ها در دوره‌های مختلف عنوان می‌شود و برنامه داریم که میزان آگاهی دانشجویان از این قواعد را بیشتر کنیم.

مشاور وزیر علوم خاطر نشان کرد: در مورد اخیر دانشگاه تهران، هم خود دانشجو مرتکب تخلف شده و هم استاد راهنما بدون مجوز دانشگاه جلسه دفاع را برگزار کرده است در صورتی که اجازه این امر را نداشته است. حتما با هر دو برخورد قاطع قانونی انجام خواهد شد.

پیش از این خبرگزاری تسنیم نوشته بود: گزارش‌های رسیده حاکیست که با تذکر استاد مربوطه در خصوص پوشش نامناسب فرد مذکور (لیلا حسین‌زاده) و رفتار‌های خارج از شأن دانشگاه توسط وی و همراهانش، استاد با اعتراض جلسه با «لیلا - ح» را ترک می‌کند.

نکته قابل توجه، شروع کردن به سخنرانی با اسم بردن از نام و یاد دو تجزیه‌طلب وابسته به شوروی در دهه بیست (قاضی محمد بنیانگذار جمهوری مهاباد و جعفر پیشه‌وری رئیس فرقه دموکرات آذربایجان) بود. با پیگیری‌های تسنیم از برخی مسئولان دانشگاه تهران، آن‌ها در توضیحاتی گفتند این جلسه، جلسه‌ای رسمی با عنوان دفاع از پایان‌نامه نبوده است و این فرد با اصرار از اساتید خود در گروه مردم‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، جلسه‌ای را با عنوان جلسه آمادگی برای دفاع ترتیب داده و در آن به هدف خود که همان تهیه فیلم در این شکل و شمایل است دست یافته است.

در توضیحات دانشگاه تهران به نقل از معاون آموزشی دانشگاه تهران چنین آمده است: «بر اساس رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه مورخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲، این فرد به دو علت «اتمام سنوات مجاز تحصیل» و «عدم ثبت‌نام در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ (نیم‌سال دهم پس از ورود به دانشگاه و نیم‌سال هفتم تحصیل)» از تحصیل محروم شده است؛ بنابراین از آن تاریخ به بعد دانشجوی دانشگاه تهران محسوب نمی‌شود.»

گزارش‌های رسیده حاکیست که با تذکر استاد مربوطه در خصوص پوشش نامناسب فرد مذکور و رفتار‌های خارج از شأن دانشگاه توسط وی و همراهانش، استاد با اعتراض جلسه با «لیلا - ح» را ترک می‌کند. دانشیار دانشگاه تهران در این باره عنوان کرد: «او از فرصت آن جلسه سوء استفاده کرد و یک سری مطالب را ادا کرد که به ایشان تذکر داده شد و من هم جلسه را ترک کردم.»

جنجال جلسه پایان نامه لیلا حسین‌زاده و تعلیق دو عضو هیات علمی دانشگاه تهران + توضیحات وزارت عتف و نامه دانشگاه تهران

مهرداد عربستانی درباره نوع مواجهه خود با این فرد پس از اینکه از دانشجو نبودن او مطلع شده است، نیز گفت: «قاعدتا و رسما نمی‌توانیم با ایشان ارتباطی داشته باشیم.»

در توضیحات دانشگاه تهران به نقل از مهرداد عربستانی، دانشیار گروه آموزشی انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که پیش از این استاد راهنمای «لیلا حسین‌زاده» بوده است، وی در پاسخ به اینکه «آیا شما مطلع بودید که خانم «لیلا ـ ح» قانوناً دیگر دانشجوی دانشگاه تهران محسوب نمی‌شده است؟»، گفته است: «این‌که دانشجو محسوب نمی‌شود را خیر، ولی مطلع بودم در رابطه با مرخصی تحصیلی و همچنین سنوات تحصیلی خود به مشکل برخورد کرده است. قرار بود که ایشان درخواستی بدهد و این امر را پیگیری کند و مدارک لازم را بیاورد تا این مشکل رفع شود، ولی اینکه ایشان به‌طور کلی دانشجو نیست را خیر، من چنین تلقی‌ای را نداشتم.»

عربستانی در توضیح این جلسه می‌گوید: «جلسه‌ای که این فرد آن را جلسه دفاع خود معرفی کرده است، قطعاً جلسه رسمی محسوب نمی‌شود. من نمی‌دانستم که او دیگر اصولاً دانشجو نیست و فکر می‌کردم به مشکلی آموزشی برای ادامه تحصیل برخورد کرده که قابل رفع است و خودش گفت که آن مشکلات را پیگیری و رفع می‌کنم.»

یک مقام مسئول در اداره‌کل حراست دانشگاه تهران هم در پاسخ به خبرنگار تسنیم بیان داشت: «همه آنچه جهت مهیا شدن جلسه به‌اصطلاح دفاع این فرد اتفاق افتاده، به‌دلیل اعتباری بوده که استاد راهنمای سابق او به میان آورده بوده است. این استاد تحت تأثیر ادعای او مبنی بر اینکه مشکلاتش حل می‌شود، قرار گرفته و به‌گفته خودش یک جلسه غیررسمی صرفاً برای اعلام نظر و آمادگی بیشتر برای روز دفاع برگزار می‌کند، این در حالی است که این فرد اصلاً شرایط ادامه تحصیل ندارد.»

اطلاعیه دانشگاه تهران

دانشگاه تهران نیز اعلام کرد: عوامل پدید آمدن یک جلسه غیرقانونی در دانشکده علوم اجتماعی که حاشیه‌هایی خلاف ارزش‌های ملی و دینی و شئون دانشگاهی نیز به دنبال داشته است، از کار تعلیق شده و به هیأت انتظامی و معاونت دانشجویی دانشگاه تهران معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، اطلاعیه رسمی دانشگاه تهران درباره بررسی و برخورد با عوامل تشکیل یک جلسه غیرقانونی در دانشکده علوم اجتماعی صادر شد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

به محض اطلاع از برگزاری جلسه‌ای تحت عنوان «جلسه دفاعیه یک دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی» که متضمن مصادیق خلاف ارزش‌های ملی، دینی و شئون دانشگاهی بوده است، کمیته‌ای در دانشگاه تهران از سوی رئیس دانشگاه مأموریت یافت تا به بررسی دقیق موضوع و ارائه گزارش درباره آن بپردازد.

گزارش این کمیته روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ در جلسه فوق‌العاده با رئیس دانشگاه تهران ارائه شد. بر اساس این گزارش، فردی که در ویدئوی منتشرشده ادعا می‌کند در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد خود حضور دارد، دانشجوی دانشگاه تهران نیست و پیش از این بر اساس رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه تهران، شرایط ادامه تحصیل را نداشته است. این فرد بر اساس رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه مورخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲، به دو علت «اتمام سنوات مجاز تحصیل» و «عدم ثبت‌نام در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱» از تحصیل محروم شده است؛ لذا برگزاری جلسه پرحاشیه اخیر، فاقد مجوز قانونی بوده و از اساس موضوعیت نداشته است.

این گزارش حاکیست که کلیه اقداماتی که منجر به تشکیل این جلسه غیرقانونی شده است با هماهنگی و محوریت یک عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران صورت گرفته است و شواهد و مستندات اولیه نشان می‌دهد که اعضای هیأت علمی حاضر در این جلسه غیررسمی، کنترل لازم متناسب با ارزش‌های اسلامی، ایرانی و ضوابط و مقررات دانشگاهی نداشته‌اند و همین موضوع در کنار اشتباه فاحش برگزاری این جلسه غیرقانونی، منجر به وارد آمدن خدشه به ساحت مقدس دانشگاه شده است.

بر این اساس، گزارش این کمیته ویژه و مستندات مربوطه به هیأت انتظامی دانشگاه تهران و معاونت دانشجویی دانشگاه ارجاع شد و تا زمان صدور رأی توسط این مراجع، دو نفر از اعضای هیأت علمی حاضر در جلسه به حالت تعلیق درآمدند و در خصوص سایر عوامل مشارکت‌کننده نیز تصمیمات انضباطی اتخاذ شد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار:۲۹ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۶۲۲۱۶، aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین