پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
مصر از پذیرش فلسطینی ها در خاک خود امتناع می ورزد .برخی از کارشناسان دلایل این امر را اینگونه شرح می‌دهند: بیش از سیصد هزار نفر از ساکنین غزه به سمت جنوب به گذرگاه رفح سرازیر شده اند - اما مصر از اجازه دادن همه آنها به قلمرو خود امتناع می کند. با وجود پیشنهاد ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای کمک های بشردوستانه در ازای آن، این کشور همچنان به مقاومت خود ادامه می دهد. برخی از کارشناسان معتقدند که مصر به دو دلیل از باز کردن گذرگاه رفح امتناع می ورزد: دلیل اول جلوگیری از تخریب غزه وعدم مشارکت در طرح اسرائیل برای انتقال آوارگان از غزه به سینا است و دلیل دوم ترس ازسازمان های تروریست است که از طریق گذرگاه رفح وارد مصر می شوند.

شعارسال: مقامات ارشد امنیتی مصر در واکنش به اظهارات سخنگوی ارتش اسرائیل پیرامون انتقال شهروندان غزه به مصر، گفتند که چنین اظهاراتی نشان از وجود برنامه توسط «اشغالگران اسرائیلی» برای اخراج فلسطینیان از اراضی‌شان است.

امتناع ورزش مصر از پذیرش فلسطینی های غزه در خاک خود(صحرای سینا)

این منابع، سه‌شنبه ۱۸ مهر به رسانه‌های مصری گفتند که مسئله فلسطین اکنون شاهد خطرناک‌ترین نقطه عطف در تاریخ خود است، چرا که مشخص شده است، طرح روشنی برای خالی کردن سرزمین‌های اشغالی فلسطین از مالکان و ساکنان این سرزمین وجود دارد.

این طرح با دادن حق انتخاب بین مرگ در اثر بمباران اسرائیل یا آوارگی در خارج از سرزمینشان، آن‌ها را مجبور به ترک خاک خود می‌کند.

*«طرح اسکان فلسطینی‌ها در سینا»

این منابع با هشدار نسبت به عواقب بحران کنونی بر پایبندی مصر بر حقوق فلسطینی‌ها و مسئله فلسطین تاکید کردند.

منابع امنیتی مصر اذعان داشتند که برخی احزاب و نیرو‌هایی افراطی در خدمت طرح اشغالگران اسرائیلی هستند تا توجیهاتی برای طرح‌هایی که از نظر تاریخی ناکارامد شده برای آن ارائه کنند. طرح اشغالگران در تمام درگیری‌های اعراب و اسرائیل این بود که مردم غزه را در سینا اسکان دهند.

منابع امنیتی مصر تاکید کردند که مصر در گذشته با این موضوع مقابله کرد و اکنون نیز با آن مقابله خواهد کرد.

این منابع خاطرنشان کردند: «اجماع مردمی فلسطین که به حق و سرزمین خود پایبند است این طرح را نمی‌پذیرد و با تصمیمات اتحادیه عرب در زمینه‌های مختلف اعلام شد

و حقوق مردم فلسطین در وجدان جامعه جهانی مستقر شده و مسئله فلسطین که اکنون در حال پایان دادن به آن هستند، واضح و آشکار است».

پاسخ مصر ساعاتی پس از اظهارات سرهنگ دوم ریچارد هچت، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل برای رسانه‌های خارجی صورت می‌گیرد که در آن به فلسطینی‌ها که از حملات به غزه فرار می‌کنند توصیه کرد به سمت مصر بروند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که گذرگاه مرزی غزه و مصر در حال حاضر بسته است، اگرچه روز گذشته باز بود.

*«پیامد‌های قضیه فلسطین»

عصر دیروز، منابع بلندپایه مصری تأیید کردند که درخواست خروج آوارگان از نوار غزه و تخلیه این نوار از جمعیت آن با هدف از بین بردن کلیت مسئله فلسطین صورت می‌گیرد.

این منابع با تاکید بر حاکمیت مصر بر سرزمین‌های خود، گفتند که مقامات «اشغالگر اسرائیلی» مسئول یافتن کریدور‌های بشردوستانه برای کمک به مردم غزه هستند.

منابع خاطرنشان کردند که چشم انداز قاهره چشم اندازی دوراندیشانه بود وقتی که نسبت به جدی بودن وضعیت و پیامد‌های بسیار گسترده قضیه فلسطین هشدار داده بود.

*تماس السیسی با رهبران کشور‌های غربی و عربی

در همین حال عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در جریان رایزنی‌های خود با مقامات بین المللی و عربی بر اهمیت اجماع و تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش در سرزمین‌های فلسطینی به دلیل عواقب جدی آن بر شرایط انسانی و امنیت و ثبات کل منطقه تاکید کرد.

او بر ضرورت ایجاد راه حل همه جانبه و عادلانه برای قضیه فلسطین بر اساس راه حل تشکیل دو کشوری (اسرائیل و فلسطین) و تأمین امنیت و ثبات برای همه مردم منطقه تاکید کرد.

السیسی بر اهمیت پرداختن به موضوع فلسطین از منظری همه‌جانبه که بتواند به ریشه‌های بحران کنونی پایان داده و به دستیابی به ثبات دائمی در منطقه منجر شود، تاکید کرد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت العربیه فارسی، تاریخ انتشار: 26مهر1402، کدخبر:-، farsi.alarabiya.net

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین