پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۶۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
علیرضا زالی رئیس گروه کاری سلامت و امنیت غذایی استان تهران با اعلام اینکه ایرانی‌ها روزانه به میزان ۸۲ میلیارد تومان نان خریداری می‌کنند، گفت آرد کامل دارای ویتامین‌های گروه ب و آنتی اکسیدان‌ها و ضد سرطان است. ۶۰ درصد سبد غذایی و تامین انرژی مردم ایران از نان صورت می‌گیرد و سرانه مصرف نان هر ایرانی به ۱۶۱ کیلوگرم رسیده و ایرانیان ۳۷ درصد بیشتر نسبت به مردم جهان نان استفاده می‌کنند.

شعارسال: علیرضا زالی در ششمین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران که در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد، اظهار کرد: استفاده از نان کامل و گنجاندن آن در سبد غذایی مردم را باید به عنوان یک راهبرد بپذیریم.

تامین  ۶۰ درصد سبد غذایی و انرژی مردم ایران از نان با متوسط مصرف سرانه ۱۶۱کیلوگرم در سال

وی با اشاره به این که ایرانی‌ها روزانه ۸۲ میلیارد تومان نان خریداری می‌کنند، گفت: ۶۰ درصد سبد غذایی و تامین انرژی مردم ایران از نان صورت می‌گیرد. سرانه مصرف نان هر ایرانی به ۱۶۱ کیلوگرم رسیده که نسبت به گذشته افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه با تاکید بر سرمایه گذاری بر بهبود کیفیت نان گفت: ایرانیان ۳۷ درصد بیشتر نسبت به مردم جهان نان استفاده می‌کنند بنابراین باید به سمت سرمایه گذاری در راستای ارتقای کیفیت نان و نان کامل حرکت کنیم و باید گام به گام با راهبرد‌های مدیریتی و استفاده از صاحبان فرایند و در نظر گرفتن چالش‌ها به سمت تهیه نان کامل برویم.

به گفته وی نانی که امروز در اختیار مردم قرار می‌گیرد ممکن است تامین کننده سلامت مردم نباشد و به جز تامین نیاز‌های کالری (انرژی) در زمینه رفع نیاز‌های سلامت مردم نقشی ایفا نمی‌کند.

زالی با اشاره به تغییر دیدگاه جهانی نسبت به نان و اصطلاح «نان درمانگر» گفت: نان درمانگر علاوه بر تامین انرژی و کالری باید درحوزه پیشگیری و کاهش بیماری‌ها و رفع مشکلات سلامت موثر باشد که تمام این‌ها در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها، تقلیل عوارض سوء ناشی از مصرف نان غیرمطلوب و در عین حال آثار مثبت سلامت بخش نان کامل حاصل می‌شود.

وی افزود: بی‌تردید در بدیل‌سازی و جایگزینی نان کامل نسبت به نان موجود باید حرکت رو به جلو همگرایانه با مشارکت‌های بین بخشی را آغاز کنیم.

به گفته زالی تهیه نان کامل از مسیر تأمین آرد کامل می‌گذرد و در خصوص تعاریف موجود درمورد آرد کامل نیز نیاز به همزبانی مشترک است.

زالی آرد کامل را طبق تعریف جهانی حاوی پوسته، جوانه و آندوسفر برشمرد و تاکید کرد: آنچه آرد کامل را متمایز می‌کند این است که هیچ یک از این سه عنصر بیولوژیک حیاتی در طول فرایند تولید نان نباید دچار خدشه و کاهش شوند.

وی با اشاره به این که پوسته گندم حاوی مقدار زیادی فیبر است گفت: ۶ درصد گندم را پوسته تشکیل می‌دهد، اما بزرگترین بخش نان کامل، فیبر موجود در آن است که می‌تواند از بروز بیماری‌های گوارشی نظیر یبوست، مشکلات گوارشی و سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

نان کامل ضدسرطان است

زالی خاطرنشان کرد: جوانه گندم نیز مملو از سلولز، پروتئین و املاح و اسید‌های آمینه است و آرد کامل دارای ویتامین‌های گروه ب و آنتی اکسیدان‌ها و ضد سرطان است.

وی تاکید کرد: حرکت به سمت تأمین آرد کامل یک حرکت مهم در راستای سلامت مردم است و ما دغدغه سلامت مردم را داریم.

رئیس گروه کاری سلامت و امنیت غذایی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که برای تولید نان کامل و ترویج مصرف آن باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله تولید کننده‌ها، عرضه کننده‌ها، نانوا‌ها و... مشارکت داشته باشند.

زالی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم درخصوص مزایای نان کامل تاکید کرد: باید دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و ... در راستای آگاه سازی مردم تلاش کنند و این فرهنگ را ایجاد کنند که نان کامل برای سلامت مردم مفید است. زیرا اگر برنامه ریزی مشخص، حمایت دولت، فرهنگ سازی عمومی، طراحی صحیح بازاریابی و ... در این زمینه صورت نگیرد مردم از نان کامل استقبال نمی‌کنند.

وی تاکید کرد که برای ارائه یک نقشه علمی درخصوص تولید نان کامل و ترویج مصرف آن در جامعه باید تمام فرایند‌ها در این راستا مورد بررسی قرار گیرد و همه ابعاد آن در نظر گرفته شود.

ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش دور‌ریز مواد غذایی و نان در کشور

زالی در ادامه سخنان خود به مواردی نظیر ضرورت ارتقای دانش کشاورزان و ارتقای دانش نوین در تولید آرد‌های مناسب‌تر اشاره کرد و افزود: درخصوص دورریز بالای نان و مواد غذایی در کشور باید مدیریت صورت گیرد.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته یادآور شد: هم اکنون نان لواش متداول‌ترین نان مصرفی در تهران است و پس از آن نان تافتون و سنگک قرار دارد؛ بنابراین باید با توجه به استقبال مردم تهران اقدامات لازم برای تغییر نان موجود به نان کامل انجام شود.

وی تاکید کرد: تهیه نان از آرد کامل نیاز به مهارت بیشتر نانوا دارد و در این خصوص می‌توان از تجارب سایر کشور‌ها در تولید نان کامل بهره برد.

زالی با اشاره به اقبال مردم به نان سبوس دار در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: نان سبوسدار جای نان کامل را نمی‌گیرد، زیرا وقتی سبوس به صورت خارجی به خمیر نان اضافه می‌شود می‌تواند در فرایند پخت نان به صورت ناقص به یک ماده سمی به نام "آکریل آمید" تبدیل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تاکید کرد: آرد کامل برای سلامت مفید است و نیازی به غنی سازی آن نیست.

زالی با اشاره به وجود امکانات لازم از نظر تکنیکی، فنی، صنعتی در تولید آرد کامل در تهران یادآور شد: ظرفیت‌ها و اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله استانداردسازی، بازرگانی دولتی، نظارت و ممیزی و... در مورد نان کامل صورت گرفته است و می‌توانیم راهبرد‌های علمی در این خصوص ارائه کنیم. همچنین می‌توان از تجارب خوبی که در سایر استان‌ها نظیر استان مرکزی رخ داده است استفاده کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: سال‌های آغازین استقرار نان کامل در سفره مردم هزینه دربردارد گرچه این کار در واقع سرمایه‌گذاری برای ارتقا و بهبود سلامت مردم و کاهش بیماری‌هایی نظیر سرطان و سوء تغذیه و ... محسوب می‌شود.

زالی موضوع نان را در کشور یک بحث امنیت غذایی برشمرد که با کاهش فقر و فقرزدایی ارتباط دارد و پیشنهاد کرد که قبل از تصویب برنامه توسعه هفتم بتوانیم یک طرح یا برنامه تشویقی ایجابی با نگاه علمی در جهت استفاده از نان کامل ارائه دهیم.

سال‌های آغازین استقرار نان کامل در سفره مردم هزینه در بردارد اگرچه این کار در واقع سرمایه‌گذاری برای ارتقا و بهبود سلامت مردم و کاهش بیماری‌هایی نظیر سرطان و سوء تغذیه محسوب می‌شود.

رئیس گروه کاری سلامت و امنیت غذایی استان تهران این نشست را همگرایی بین بخشی در حوزه آرد و نان بین تمام دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت صمت، جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد، معاونان غذا و داروی دانشگاه‌ها، اصناف و اتحادیه‌ها برشمرد که به آسیب شناسی چالش‌های موجود در تهیه آرد و نان کامل پرداخته و ضمن بررسی وضعیت موجود راهبرد‌های اصلاحی در این خصوص ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت مصرف نان کامل، باید علمی، متقن با جلب مشارکت عمومی آحاد شهروندی، بدون کار‌های هیجانی، با برنامه ریزی مدون و در چهارچوب‌های تعیین شده صورت بگیرد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 8آبان1402، کدخبر: 2980651، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین