پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
رژیم صهیونیستی تاکنون ۶۴ خبرنگار را در نوار غزه و جنوب لبنان با حملات مستقیم به شهادت رسانده است. به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها بعد از ثبت رکورد بیش از ۵ هزار نفری در کودک‌کشی، اکنون رکورد جدیدی نیز در خبرنگار کشی ثبت کرده‌اند تا فهرست جنایات خود را پرپیمانه‌تر کنند.

شعارسال: صهیونیست‌ها همچنان به هدف قرار دادن خبرنگاران ادامه می‌دهند و روز گذشته «فرح عمر»، خبرنگار و «ربیع المعماری»، فیلمبردار شبکه المیادین در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به گروه خبری این شبکه در جنوب لبنان به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی تاکنون ۶۴ خبرنگار را در نوار غزه و جنوب لبنان با حملات مستقیم به شهادت رسانده است. به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها بعد از ثبت رکورد بیش از ۵ هزار نفری در کودک‌کشی، اکنون رکورد جدیدی نیز در خبرنگارکشی ثبت کرده‌اند تا فهرست جنایات خود را پرپیمانه‌تر کنند. هدف قرار دادن خبرنگاران مصداق بارز جنایت جنگی به شمار می‌رود، اما صهیونیست‌ها با خیال راحت از حمایت متحدان غربی خود، همچنان به کشتن خبرنگاران در جنگ ادامه می‌دهند. اقدامی که به نظر می‌رسد با هدف سرپوش گذاشتن بر تحولات غزه دنبال می‌شود.

خبرنگارکشی بعد از کودک‌کشی، داستان شهادت 64 خبرنگار توسط اسرائیل در فلسطین

تل‌آویو در تقلای آتش‌بس

ظهر ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه) یعنی ۹ روز پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه، رویترز به نقل از دفتر نتانیاهو اعلام کرد: «هرگز به آتش بس تن نخواهیم داد.» درخواست‌های آتش بس در غزه طی یک ماه گذشته بار‌ها از سوی رهبران مختلف سیاسی از جمله نخست‌وزیران کشور‌های عربی و حتی نخست‌وزیر ژاپن و پارلمان اروپا و نهاد‌های بین‌المللی مانند دیده‌بان حقوق بشر مطرح شده بود. حتی دو هفته پیش، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو همسو با دیگر طرف‌های بین‌المللی خواستار توقف جنگ در غزه و برقراری آتش‌بس انسانی شد، اما هر بار پس از این درخواست‌ها، پاسخ تل‌آویو به آتش بس یک «نه» بزرگ بود. تل‌آویو آتش بس در غزه را به ضررخود و به معنای شکست در جنگ می‌دانست و آخرین بار حدود ۱۰ روز پیش، «بنی گانتز»، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به جنگ ادامه می‌دهیم و هیچ توافق آتش‌بسی را نمی‌پذیریم.

با این حال، حتی منابع عبری زبان نیز از همان آغاز بمباران غزه پیش‌بینی کرده بودند که تل‌آویو در جنگ علیه غزه به دستاوردی نخواهد رسید و سرانجام مجبور است که به آتش‌بس تن دهد. چند هفته پیش در اوج بمباران غزه، «کوبی نیف»، تحلیلگر مسائل سیاسی روزنامه هاآرتص در یادداشتی تاکید کرد جنگی که وارد آن شدیم، پایان نمی‌یابد و امکان ندارد که به پیروزی ختم شود، پس جنگ این بار نیز به آتش‌بس ختم خواهد شد، چون نه حماس نابود می‌شود و نه بمباران غزه شلیک موشک به تل‌آویو را متوقف خواهد کرد و سرانجام آتش بس تنها گزینه تل‌آویو در جنگ غزه است.

از شامگاه روز گذشته نیز خبر‌های متعددی درباره پذیرش آتش بس توسط تل‌آویو منتشر شد و حتی سخنگوی وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که وساطت دوحه موجب شده تا به نزدیک‌ترین نقطه برای توافق آتش‌بس در غزه برسیم و امیدواریم تلاش‌ها به موفقیت برسد. «عزت الرشق»، از رهبران جنبش حماس هم صبح سه‌شنبه در گفتگو با شبکه العربی تأیید کرده بود که به اعلام آتش‌بس طی ساعات آینده بسیار نزدیک شدیم و سرانجام شامگاه سه‌شنبه خبر‌های مختلفی درباره آتش بس منتشر شد، تا آنجا که تلویزیون آمریکایی سی. ان. ان در گزارشی اعلام کرد که آتش بس در غزه برقرار می‌شود.

صرف نظر از زمان برقراری آتش بس در غزه، آنچه بیش از همه مهم به نظر می‌رسد، مذاکراتی است که مقامات تل‌آویو برای برقراری آتش بس با نیرو‌های مقاومت فلسطین به صورت غیرمستقیم و با واسطه دنبال کرده‌اند. در واقع مذاکرات تل‌آویو برای برقراری آتش بس یکی از نشانه‌های شکست صهیونیست‌ها در میدان جنگ غزه است. همان صهیونیست‌های مغروری که تا هفته پیش هرگونه پذیرش آتش بس را رد کرده و نابودی حماس را قطعی می‌دانستند، اما با طولانی شدن جنگ غزه برای بیش از ۴۰ روز، در تقلای آتش بس به این در و آن در می‌زدند تا

خبرنگارکشی بعد از کودک‌کشی، داستان شهادت ۶۴خبرنگار توسط اسرائیل در فلسطین

تقلای تل‌آویو برای آتش بس در غزه را در چند محور مهم می‌‎توان ارزیابی کرد:

۱- تل‌آویو همچنان زیر آتش: طی حداقل چهل و شش روز از جنگ غزه، هیچ‌کدام از اهداف اعلام شده تل‌آویو در جنگ غزه محقق نشده است. شلیک موشک و راکت‌های مقاومت فلسطین از غزه به سمت مناطق اشغالی با وجود بمباران غزه همچنان ادامه داشته است. روز سه‌شنبه، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تأیید کرد که حمله موشکی قسام از غزه به تل‌آویو همچنان ادامه دارد و آژیر خطر در ۱۲۹ نقطه به صدا درآمده است. پایگاه خبری عبری زبان «کود کود» نیز دیروز اعلام کرد که حمله موشکی اخیر قسام به تل‌آویو، شدیدترین حمله به این شهر از آغاز نبرد طوفان الاقصی در هفتم اکتبر بوده است.

۲- حماس نابود نشد: در چهل و ششمین روز جنگ غزه، رهبران حماس همچنان تحولات میدانی جنگ را فرماندهی می‌کنند و ارتش رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته هیچ‌کدام از رهبران و فرماندهان حماس را هدف قرار دهد. در واقع با وجود اشغال بخش‌هایی از شمال غزه، اما همچنان حماس ابتکار عمل در شمال غزه را در دست دارد و هیچ نشانه‌ای از ترور فرماندهان و تضعیف حماس دیده نمی‌شود. براساس گزارش‌ها، مبارزان قسام پس از گذشت ۴۵ روز از نبرد طوفان الاقصی در مجموع ۲۸۲ خودروی زرهی دشمن شامل تانک، نفربر و بولدوزر را منهدم کرده و ده‌ها نظامی اسرائیلی را به قتل رسانده و همزمان حملات موشکی خود به اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو را با قدرت ادامه داده تا نشان دهد اوضاع در نوار غزه را کاملا تحت کنترل خود دارد.

۳- افزایش تلفات نظامیان: برخلاف تصور فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی، اما تلفات نظامیان صهیونیستی در غزه بسیار زیاد بوده است. فقط در روز شنبه همین هفته سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که ۶ نظامی این رژیم در ۲۴ ساعت در نوار غزه کشته شده و ۷ نظامی گردان ۶۸۶۳ تیپ ۱۲ هم زخمی شدند. روز سه‌شنبه نیز، ارتش صهیونیستی تأیید کرد که دو نظامی دیگر این رژیم در درگیری‌ها در شمال نوار غزه کشته شدند و ۵ نظامی گردان ۶۹۹ تیپ ۵۵۱، گردان هفدهم، گردان ۴۶ و گردان ۵۲ تیپ ۴۰۱ در درگیری‌های شمال غزه با وضعیت وخیم زخمی شدند. آمار رسمی ارتش رژیم صهیونیستی حاکی از تلفات ۶۶ نفری ارتش در شمال غزه و ۳۸۸ نفری از زمان عملیات طوفان الاقصی است، اما مشاهدات میدانی آمار تلفات را بسیار بیشتر می‌دانند، تا آنجا که تحلیلگر الجزیره تأیید کرده است که تل‌آویو تلفات انسانی خود در جنگ غزه را مخفی می‌کند.

۴- فشار‌های داخلی در تل‌آویو: فشار‌های داخلی در تل‌آویو نیز به‌ویژه از سوی خانواده اسرای اسرائیلی برای توقف جنگ در غزه بسیار زیاد بوده است. خانواده اسرای اسرائیلی، جنگ غزه را بی‌هدف می‌دانند و در دو هفته گذشته حداقل ۱۰ تظاهرات خیابانی در تل‌آویو و در قدس اشغالی برای توقف جنگ در غزه برگزار شده است. در تظاهرات دو روز پیش رو‌به‌روی خانه نتانیاهو، بستگان اسرای اسرائیلی، نتانیاهو را یک نخست‌وزیر شکست خورده دانستند که اسرای اسرائیلی را به کشتن خواهد داد.

۵- اختلافات داخلی در کابینه جنگ: کابینه جنگ نتانیاهو درباره ادامه جنگ در غزه یکدست نیست. به تازگی «یوسی امارنی»، رئیس دفتر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در اعتراض به شکست در جنگ غزه و عدم تحقق اهداف جنگ پس از ۴۰ روز، استعفا داد و زمزمه استعفای برخی دیگر از مقامات کابینه به‌دلیل بمباران بی‌نتیجه غزه به گوش می‌رسد. اختلافات داخلی صهیونیست‌ها حتی به جبهه جنگ در مرز لبنان نیز کشیده شده است، تا آنجا که نیویورک تایمز گزارش داده است که گالانت به عنوان وزیر جنگ خواستار پاسخ گسترده‌تر و بمباران جنوب لبنان است، اما نتانیاهو از ترس پاسخ حزب‌الله، مخالف اقدامات گسترده‌تر در جنوب لبنان است.

۶- ناامیدی آمریکا از ادامه بمباران غزه: یک نکته مهم در جنگ غزه آن است که به طور کلی، اتاق فرماندهی جنگ در غزه در دست فرماندهان ارتش آمریکاست، اما کاخ سفید ادامه جنگ در غزه را به‌دلیل هزینه بالای سیاسی و بی‌اعتباری اخلاقی خود بی‌نتیجه می‌داند. یک خبرگزاری یونانی هم تأیید کرده است که پایگاه سری ایالات متحده در یونان، بمباران غزه توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی را فرماندهی می‌کند و گروهی از افسران ارتش آمریکا که دو سال قبل از افغانستان خارج شده بودند، بعد از شروع جنگ غزه به پایگاه سودابی، یونان اعزام گردیدند و تحولات جنگ را فرماندهی می‌کنند. با این حال، افکارعمومی جهانی یک ماه است که در شهر‌های مختلف آمریکا و در اروپا خواستار توقف بمباران غزه است و واشنگتن پست به تازگی در گزارشی پیش‌بینی کرده است که ادامه جنگ در غزه به شکست دولت بایدن و دموکرات‌ها در انتخابات آتی آمریکا منجر خواهد شد؛ لذا هزینه سیاسی زیاد جنگ باعث شده تا آمریکا به عنوان فرمانده اصلی جنگ در غزه، خواستار توقف بمباران غزه شود. درخواستی که شکست اراده واشنگتن برای نابودی مقاومت فلسطین و حماس را نشان می‌دهد.

۷- ورود بازیگران جدید به تحولات فلسطین: تصرف کشتی اسرائیلی از سوی نیرو‌های یمنی که دو روز پیش انجام شد و همچنین ادامه شلیک موشک و راکت از یمن به سمت بندر اشغالی ایلات نشان می‌دهد که جنگ در غزه در حال گسترش به فراتر از مرز‌های فلسطین است. گسترش میدان جنگ به فراتر از مرز‌های غزه، یک کابوس بزرگ برای تل‌آویو است و از این رو صهیونیست‌ها ترجیح می‌دهند قبل از گسترش میدان جنگ، فرمان آتش بس در غزه را امضا کنند. «حزام الاسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم اعلام کرده است که تصرف کشتی اسرائیلی در دریای سرخ، سرآغاز عملیات دریایی آتی برای هدف قرار دادن ناوها، ناوچه‌ها و کشتی‌های تجاری اسرائیلی است.

استعداد نظامی تل‌آویو در جنگ غزه

بهتر است بدانیم که تقلای تل‌آویو برای آتش بس در غزه در شرایطی صورت گرفت که ارتش رژیم صهیونیستی با حداکثر توان خود وارد جنگ غزه شده بود. «زیاد ابحیص»، تحلیلگر و کارشناس فلسطینی در تحلیلی تأیید کرده است که ارتش رژیم صهیونیستی طی یک ماه گذشته از جنگ در غزه ۵۰۰ تا ۱۷۰۰‌تانک برای جنگ‌های فوری در اختیار داشته است. ارتش اشغالگر همچنین دو تیپ کامل را در غزه مستقر کرد و دو گردان از تیپ البرق را هم که جزو نیرو‌های جبهه شمالی هستند، به غزه آورده بود. با توجه به این تحلیل، نیرو‌های کماندوی رژیم صهیونیستی با ۱۲ گردان خود در بالاترین سطح جنگی بوده‌اند و با تانک‌های مرکاوای نسل ۴ که در اختیار دارند قدرت مرکزی و اصلی این رژیم برای اشغال غزه هستند و تعداد نیرو‌های آن بین ۶ تا ۸ هزار نظامی برآورد شده که حدود ۴۸۰ خودروی زرهی که بیشتر آن تانک است، در اختیار دارند. با وجود این تجهیزات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی در غزه، اما آن‌ها سرانجام ناگزیر به دنبال کردن آتش بس با نیرو‌های فلسطینی شدند.

رسوایی تونل‌های غزه برای تل‌آویو

با وجود ادعای رژیم صهیونیستی درباره کشف تونل‌های حماس در زیر بیمارستان شفا؛ اما دیروز «ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق صهیونیست‌ها دست تل‌آویو را در مورد تونل‌های زیر بیمارستان شفا رو کرد و گفت که تونل زیر بیمارستان الشفا، توسط سازندگان اسرائیلی و زمانی که غزه در سال ۱۹۷۲ زیر نظر اسرائیل بود برای افزایش فضای بیمارستان ساخته شده بود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت کیهان، تاریخ انتشار: 30آبان1402، کدخبر: 277687، kayhan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین